Blog (7)
Komentarze (253)
Recenzje (0)
@SpectatorGranie w 4K i skalowanie interfejsu oraz napisów

Granie w 4K i skalowanie interfejsu oraz napisów

20.09.2015 02:45, aktualizacja: 20.09.2015 10:46

Radeon R9 380 OC od Gigabyte posiadająca 4GB GDDR5 vramu czyli mój najświeższy zakup z kategorii sprzętu komputerowego według założonego przeze mnie planu miał zmienić moje doznania w grach i tak też się stało jednak nie do końca tak jak się tego spodziewałem. Po rozpakowaniu, dokładnych oględzinach karty i szybkim montażu przeszedłem do testowania. Zacząłem instalować i uruchamiać gry wszelakie, od najstarszych jakie posiadam (quake 1) przez najczęściej ogrywane przeze mnie multiplayery (crysis 3 i battlefield bad company 2) po najnowsze produkcje (trine 3, the vanishing of Ethan Carter redux - czyli Ethan Carter na silniku Unreal Engine 4). Posiadając jedno z najnowszych, mocniejszych gpu od AMD z dosyć sporą ilością VRAMU - 4GB, dzięki dobrodziejstwom VSR (Virtual Super Resolution) postanowiłem sprawdzać jak to cudo będzie się sprawować w rozdzielczościach wyższych niż fullHD (1920x1080) i pierwsze uruchomienia gier podejmowałem w 4K (3840x2160) i jeśli dana gra działała z niezadowalającą mnie płynnością animacji obniżałem rozdzielczość do 2K (2560x1440) lub fullHD, jednak to ostatnie zdarzyło mi się chyba tylko z jedną grą - crysis 3.

Jedną z gier które testowałem był pierwszy First Encounter Assault Recon, czyli F.E.A.R. Gra ta już gdy zaczęto promować fullHD obnażyła pewien istotny problem który może zostać stworzony przez krótkowzrocznych deweloperów: rozmiar interfejsu i napisów oraz ich skalowanie wraz z rozdzielczościami. FEAR jest niezwykle interesującym przypadkiem ponieważ interfejs jako taki i menu skalują się bardzo ładnie i zawsze są proporcjonalnie duże, czytelne i wyraźne, a problemem są jedynie napisy które już w 1920x1080 wymagały sokolego wzroku. Rozwiązanie zostało stworzone przez fanów i nieoficjalna łatka do gry sprawia, że osoby bez poważnych wad wzroku są w stanie odczytać tekst na ekranie nie męcząc się i nie domyślając się co widzą. Znając problem z zaciekawieniem pobrałem na steam FEAR i bez aplikowania rzeczonej poprawki postanowiłem sprawdzić jak wyglądać będą napisy w rozdzielczości 4K i oto efekt:

F.E.A.R. screenshot (uwaga: obraz w pełnej rozdzielczości 4K, nie zale...

Podpowiedź: na tym screenie napisy są koloru żółtego, położone dosyć blisko lewej krawędzi ekranu, u dołu ;‑)

Po dokonaniu tego testu postanowiłem sprawdzać pod tym kątem także inne gry.Zacząłem od typu gier w których czytelność i przejrzystość interfejsu jest praktycznie podstawą rozgrywki, czyli strategie. Nie jestem wybitnym strategiem więc w mojej kolekcji nie znajduje się wiele tego typu gier i jeśli już są to bliżej im do "city-builderów" lub są to typowe "city-buildery". Od zawsze jedną z moich ulubionych strategii było age of empires II w które będąc nieletnim człowiekiem zagrywałem się na pirackiej kopii jednak gdy wydano age of empires II: hd edition, zakupiłem je po promocyjnej cenie w wersji na steam. Tutaj problem jest o wiele bardziej interesujący ponieważ jego przyczyna jest jednocześnie jego rozwiązaniem. Gra nie ma w opcjach możliwości ustawienia rozdzielczości i uruchamia się w takiej samej rozdzielczości jaka jest ustawiona dla pulpitu. Ustawiłem na pulpicie rozdzielczość 3840x2160 i odpaliłem age of empires II hd edition, ktoś z was byłby w stanie grać patrząc na to?

Age of Empires II: HD Edition screenshot (uwaga: obraz w pełnej rozdzi...

Jeśli ktoś odpowie na to pytanie "NIE!" to rozwiązanie już padło w tym tekście: należy na pulpicie ustawić niższą rozdzielczość w której rozgrywka będzie dla nas komfortowa. Sytuacja jest o tyle kuriozalna, że ów HD Edition rzekomo została dostosowana do wyższych rozdzielczości, konfiguracji wielomonitorowych i innych nowoczesnych technologii. Zapewne w związku z powyższą sytuacją niedługo doczekamy się Age of Empires II: 4K Edition za które ponownie przyjdzie nam zapłacić 23 euro, czy poniżej 10 euro w jakiejś promocji.

Po Age of Empires uruchomiłem Banished, świetny "city-builder" w którym trudno mi znaleźć jakieś poważne, duże wady. Gra w której zarządzamy grupką ludzi i od naszych poczynań zależy jak bardzo rozwiniemy tę grupkę i jak dużą wioskę bądź miasto stworzymy. Banished jest grą świetną także od strony technicznej, bogatą w potrzebne opcje, między innymi skalowanie intefejsu. W tym przypadku zaprezentuję dwa zrzuty ekranu:

Banished bez skalowania interfejsu screenshot (uwaga: obraz w pełnej r...

Banished z maksymalnym dostępnym w menu skalowaniem interfejsu screens...

Obecnie zakres skalowania interfejsu jest wystarczający dla osób które nie mają wad wzroku, ale co dalej gdy rozdzielczości będą rosnąć? Autor w ostatnim patchu dodał obsługę modów i na tym zakończył rozwijanie gry, kontrowersyjna decyzja z którą nie każdy może się zgadzać, ale wszyscy muszą się pogodzić.

Jedną z często ogrywanych przeze mnie gier jest borderlands 2 i wykazuje ono podobną tendencję jak F.E.A.R. jednakże efekty nie są aż tak drastyczne, jeszcze. Menu oraz interfejs skalują się bardzo dobrze jednakże napisy dialogów maleją wraz ze wzrostem rozdzielczości:

Borderlands 2 screenshot (uwaga: obraz w pełnej rozdzielczości 4K, nie...

Na szczęście interfejs i napisy nie w każdej grze przy wysokich rozdzielczościach powodują ból głowy i konieczność sięgnięcia po lupę. Świetne skalowanie występuje w grach z serii crysis, trine, a także bioshock 1, hard reset, unreal tournament 3. Bardzo przyjemnie zaskoczyły mnie pierwszy crysis oraz trine 1 w oryginalnej wersji, spodziewałem się, że powtórzą sytuację znaną z F.E.A.R., ale nie, Crytek i Frozenbyte to studia które wiedzą jak zrobić gry na komputery osobiste.

Po całym dniu testów dochodzę do jednego wniosku: o tyle o ile na granie w rozdzielczości 4K sprzęt dostępny dla "Kowalskiego" nie jest jeszcze wystarczający to sytuacja ta zmieni się w ciągu najbliższych kilku lat jednak z tą rozdzielczością przychodzi inny problem który nie zawsze da się rozwiązać lub obejść, czyli prawidłowe skalowanie intefejsu oraz napisów. Wszystko jest w rękach deweloperów gier i tylko od nich zależy czy ich gry będą naprawdę gotowe na erę nowej jakości obrazu czy będą musieli do każdego pudełkowego egzemplarza gry dorzucać lornetkę. Gorzej jak ktoś zakupi grę w wydaniu cyfrowym.... ;‑)

Na koniec garść screenów z różnych gier (po raz kolejny ostrzeżenie o dużych rozmiarowo obrazach otworzenie których może dosyć mocno obciążyć limit Twojego połączenia internetowego jeśli posiadasz limitowany transfer):

Bioshock 1

Hard Reset

Unreal Tournament 3 (mapa Shangri La)

Unreal Tournament 3 (mapa Facing Worlds)

Trine 1 Original

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)