reklama

AMP HTML: Google chce przyśpieszyć mobilne strony internetowe

Strona główna Aktualności

O autorze

Strony internetowe nie przypominają obecnie tych, które znaliśmy jeszcze kilka lat temu: rozwój technologii webowych doprowadził do tego, iż stały się one znacznie bardziej rozbudowane. To niestety spowolniło ich działanie i zwiększyło wymagania stawiane przed przeglądarkami. Projekt Accelerated Mobile Pages rozpoczęty przez Google ma zminimalizować ten problem.

O ile na komputerach stacjonarnych i laptopach nawet ciężkie witryny nie są na ogół większym problemem, o tyle sytuacja wygląda znacznie gorzej na urządzeniach mobilnych. Wiele dynamicznych treści, obrazki i setki linii kodu JavaScript są w stanie znacznie spowolnić ich ładowanie i działanie. To powoduje nie tylko szybsze rozładowywanie się smartfonów i tabletów, ale przede wszystkim irytację użytkowników. Ta może natomiast doprowadzić do tego, że przestaną oni odwiedzać daną witrynę – wydawcy nie mogą sobie na to pozwolić.

Otwarta inicjatywa Accelerated Mobile Pages ma zapobiec tego typu przypadkom. Podstawowym celem Google i innych firm w niego zaangażowanych jest uczynienie mobilnego Internetu przejrzystym, szybkim, a zarazem takim, gdzie nie trzeba będzie rezygnować z reklam, bez narażania użytkowników na zdenerwowanie. W tym celu stworzono otwartego frameworka AMP HTML, który wykorzystuje istniejące technologie webowe, a który pozwala na szybkie tworzenie lekkich stron dla urządzeń mobilnych. Framework jest podzbiorem HTML, który ma na celu zapewnienie jak najwyższej wydajności przy ładowaniu treści statycznych.

Jak dokonano przyśpieszenia? Podstawowym założeniem jest znaczne ograniczenie użycia kodu JavaScript, bo to właśnie on odpowiada za największe spowolnienia. Zamiast tego nacisk położono na Web Components, a także wykorzystanie CSS. W szybszym dostarczaniu danych do użytkowników mobilnych mają także pomóc systemy dystrybucji treści (CDN) i serwery Google – z tych buforów będzie mógł korzystać każdy, zupełnie za darmo i przy zachowaniu kontroli nad umieszczonymi w nich treściami. Efekty, jakimi chwali się Google, są zachęcające: strony wykorzystujące AMP HTML ładują się od 15% do aż 85% szybciej niż ich standardowe odpowiedniki. Wyniki te osiągnięto na Nexusie 5 przy połączeniu 3G.

Już teraz do inicjatywy przyłączyło się 30 dużych wydawców z całego świata. Oprócz Google na liście znajdziemy m.in. Twittera, WordPress.com, LinkedIn, a także Pinterest. Wsparcie dla frameworka zapewnią niektóre z systemów zarządzania treścią, dzięki czemu będą automatycznie generowały odpowiedni i szybki kod bez konieczności ręcznego wykonywania zmian. Inicjatywa dopiero wystartowała i korporacja zaznaczyła, że jest otwarta na dyskusję: niektóre z przyjętych założeń i ograniczeń mogą okazać się zbyt restrykcyjne, warto więc nad nimi debatować. Zainteresowanych odsyłamy na GitHub, tam można znaleźć wszystkie pliki projektu i przykładowe scenariusze użycia.

© dobreprogramy
reklama

Komentarze

reklama
Polecamy w WP TechnologieWP TechnologieKosztuje prawie milion złotych rocznie. Aplikacja mObywatel oferuje bardzo mało