r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Abonament RTV od każdego podatnika – zapłacą też chłopi i przedsiębiorstwa

Strona główna AktualnościBIZNES

Model w jakim będą utrzymywane w przyszłości media narodowe nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych udzielił wywiadu tygodnikowi „Wprost”, w którym zdradził wiele z tego, co zamierza nam przygotować Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zmiany są konieczne – gdyż jak ustaliła KRRiT, w zeszłym roku z abonamentu w obecnym kształcie udało się pozyskać tylko 749,9 mln złotych, a według prognoz, w tym roku kwota ta zmaleje do 635 mln zł.

Projekt nowej ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym jest już na ukończeniu – do rządu trafi w ciągu kilku tygodni, w Sejmie znajdzie się do końca marca. Jedną z najważniejszych zmian jest rozszerzenie bazy gospodarstw domowych z odbiornikami telewizyjnymi. Dziś liczy ona 3 mln gospodarstw, z czego jedynie 1,5 mln ma ustawowy obowiązek płacenia abonamentu. W zeszłym roku zapłaciło go jedynie 1,12 mln.

Dlatego autorzy projektu chcą sięgnąć do baz operatorów platform cyfrowych i kablówek. Zakładając, że każdy abonent takiej usługi jest posiadaczem telewizora, chcą zobowiązać dostawców do dostarczania danych swoich klientów Poczcie Polskiej. Mają oni też przypominać swoim klientom o ustawowym obowiązku płacenia abonamentu.

r   e   k   l   a   m   a

Poczta będzie dysponowała taką rozszerzoną bazą, ale nie będzie już zajmowała się poborem abonamentu. Ze słów przewodniczącego Rady Mediów Narodowych wynika, że to zadanie przypadłoby urzędom skarbowym. Płacić mają wszyscy płatnicy PIT, CIT i KRUS. Ile płacić? Tego Czabański nie ujawnił, ale wspomniał, że mówi się o równowartości jednej kawy miesięcznie. Mamy nadzieję, że nie chodziło tu o cenę tego słynnego kopi luwaka, kawy z ziaren przetrawionych przez urocze zwierzątka zwane cywetami – pewnie miałoby to być kilkanaście zł miesięcznie.

Przypomnijmy, że prezes TVP Jacek Kurski, był niezadowolony z wysokości obecnego abonamentu RTV (22,70 zł/mies.), zauważając, że stacje takie jak Polsat czy TVN pobierają abonament komercyjny, średnio wynoszący 50 zł miesięcznie. Zapowiadając internetową ekspansję, w ramach której Telewizja Polska miałaby rywalizować nawet z Netflixem, wspominał, że do realizacji śmiałych planów media narodowe potrzebują ok. 2 mld złotych rocznie. Z tej perspektywy prognoza Krajowej Rady o zaledwie 635 mln złotych wpływów w roku 2017 może oznaczać, że tych cudów w rozdzielczości 16K, jakie obiecywano w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 raczej nie zobaczymy – chyba że Poczta i urzędy skarbowe wezmą się poważnie do pracy.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   

Trwa konkurs "Ogól naczelnego", w którym codziennie możecie wygrać najnowsze maszynki systemowe Hydro Connect 5 marki Wilkinson Sword.

Więcej informacji

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłaś naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.