Aktywne i interaktywne monitory studyjne z Finlandii

Wujek Google potrafi czasami mile zaskoczyć, bo lepiej zrozumiał od niektórych komentatorów treść poprzedniego wpisu, gdzie poruszyłem nietypowe zagadnienie. Zmienił się rodzaj wyskakujących reklam, bo szukałem informacji, by dać adekwatne do tego linki. Trafiłem przez to na wysyp fachowej informacji o oprogramowaniu GLM i na jego przykładzie łatwiej jest zrozumieć zagadnienie optymalnej konfiguracji głośników, co było najistotniejszym wątkiem poprzedniego wpisu.

Genelec Loudspeaker Manager to klasyczne oprogramowanie dla systemu wbudowanego, które pracuje z Windows i Mac. Funkcje są zautomatyzowane i ograniczone wyłącznie do konkretnego produktu, przez co jest łatwiej zrozumieć temat skonfigurowania głośników, by zapewnić sobie optymalną jakość odtwarzania muzyki. Program służy do optymalnego skonfigurowania aktywnych monitorów studyjnych Genelec w wersji SAM. Polski przedstawiciel Genelec podaje na ten temat:


Monitory studyjne SAM™ Coraz więcej osób poszukuje systemów audio, które zapewnią idealną reprodukcję dźwięku w trudnych warunkach akustycznych. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, firma Genelec opracowała technologię SAM™ (Smart Active Monitor). Opatentowane przez firmę Genelec oprogramowanie GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager) służy do kontroli nowatorskiego algorytmu Genelec AutoCal™, który pozwala na pełną automatyzację pomiarów, analizy i kalibracji monitorów.

Na obrazku powyżej widać, że są to zaawansowane konstrukcje. Pokazana jest konstrukcja najnowszej wersji monitorów Genelec, do której należy model 8341 z wymiarami tylko 350 x 237 x 243 mm i zapewniający SPL 110 dB 38 Hz - 37 kHz (-6 dB)± 1.5 dB (45 Hz - 20 kHz).

Warto zapoznać się przy okazji z obszerną recenzją modelu 8340, która opublikowana jest w angielskojęzycznym serwisie dla branży, gdzie dostał ocenę 4.3/5. Ma podobne do 8341 wymiary, a w ofertach handlowych ma dużo niższą ceną i podawane jest tam dla niego: Peak SPL per pair at 1m: 115 dB.

W rekordowo niskiej cenie dla profesjonalnego sprzętu jest wyglądający podobnie model 8010, który przy 195 x 121 x 116 mm daje 105 dB SPL Peak (1 m), ale nie jest obsługiwany przez GLM, czyli nie są w wersji Smart Active Monitor

Oprogramowanie GLM można pobrać bezpłatnie, ale jest bezużyteczne bez właściwych monitorów Genelec.

Wybrałem się w związku z tym do polskiego przedstawiciela, by przetestować możliwości GLM. Demo room z pełną gamą produktów Genelec wygląda imponująco. Przygotowany jest na prezentacje dla realizatorów dźwięku, którzy mają najwyższe wymagania.

Wizyta w Konsbud Audio była zaanonsowana ws odtwarzania muzyki z PC i zarządzający demo room poświęcił przez to dużo czasu na wyjaśnianie różnicy ze sprzętem do studio. Okazuje się, że mity są także wśród profesjonalistów. Słuszne jest oczywiście, że w studio konieczny jest najniższy możliwy poziom przekłamania przy odtwarzaniu nagrania. Nie należy jednak zakładać, że w domu jest z tym dowolnie, chociaż w praktyce bardzo często tak jest.

Drugim szeroko zaprezentowanym tematem była filozofia tego fińskiego producenta. Cała produkcja odbywa się u nich na miejscu. Zachowana jest przy tym wyjątkowa staranność o każdy szczegół, co widać nawet na filmiku z jakiegoś happeningu, typu "otwarte drzwi". Używane są wyszukane materiały i najnowsze technologie. Przykładowo w obudowie są precyzyjnie wyprofilowane w tym celu elementy z aluminium, a nie toporna sklejka. Zapewnia to stabilniejszą konstrukcję, a przy okazji redukuje także jej ciężar.

Niemniej najważniejsze jest, jak to się sprawdza w praktyce. Posłuchałem dostępnych na miejscu nagrań i własnych, które miałem na pendrive.

  • Precyzja "obrazu" stereo była idealna.
  • Brzmienie instrumentów nie było zniekształcane przez niewłaściwe ustawienie odsłuchu.

Nie porównywaliśmy różnych produktów Genelec, bo nie to mnie interesowało. Uprościliśmy przez to testy ograniczając się do włączenia i wyłączenia optymalnych ustawień GLM. Różnice były kolosalne.

Najistotniejsze jest jednak, że nie potrzeba mieć zaawansowanej wiedzy, by optymalnie ustawić odsłuch. Automat robi to w kilka minut. Najpierw jest krótki "gwizd", by z monitorów wysyłać pełne spektrum częstotliwości, które odbiera specjalny mikrofon. Komputer dostaje w ten sposób do przetworzenia bardzo konkretne dane o warunkach akustycznych w miejscu, gdzie chcemy słuchać muzyki.

Ustawienia robione są z pomocą algorytmów Genelec AutoCal, które przygotowane są dla konkretnych produktów. GLM to aplikacja do ich obsługi, by zebrać odpowiednie dane z pomieszczenia i zrobić właściwe obliczenia. Bardzo istotna jest tu możliwość aktualizacji. Powoduje, że oferta nie stanie się archaiczna, co jest jedną z najsłabszych stron oprogramowania dla systemów wbudowanych. Indywidualne podejście do każdego produktu powoduje, że ten także nie stanie się archaiczny.

Referencyjny odsłuch muzyki podczas testu

Skorzystałem m. in z nagrania "Papa Was A Rollin' Stone". Na widocznym powyżej teledysku The Temptations zaakcentowane jest, na co zwracać uwagę w tym utworze. Ich nagranie na analogowym nośniku świetnie sprawdzało się, by demonstrować możliwości odtwarzania winylu z ekstremalnie drogim sprzętem. Robiłem to niejednokrotnie i bardzo dobrze zapamiętałem wiele detali oraz poszczególne brzenia. Muzyka bez obrazu zapewnia przy intensywnym słuchaniu jeszcze silniejsze doznania.

Teraz korzystałem z cyfrowego nagrania, które zrobili Chris Botti i Lisa Fisher. Optymalnie ustawiony odsłuch pozwolił precyzyjnie usłyszeć różnice w podejściu tych artystów do tego tematu muzycznego. To kolejne doznanie warte zapamiętania. Próbka możliwości tych artystów jest na filmiku poniżej w nagraniu z Symfonia Varsovia pod dyrekcją fenomenalnego Adama Sztaby.

Podsumowanie

Wspominałem kilka razy wcześniej, że producenci dobrego sprzętu dla Dolby Atmos skorzystają z możliwości komputera użytkownika, by mógł optymalnie dopasować głośniki i słuchawki. Drogę do tego pokazuje producent sprzętu do studio, a tam powstają przecież nagrania z muzyką. 

W ofercie Genelec są także produkty do zabudowy, które z GLM stwarzają dodatkowe możliwości, by zapewnić dobrą jakość odtwarzania muzyki w domu, czy w barze, ale to temat na zupełnie inny wpis.