Autodesk Memento – dzięki niemu żaden kształt nie zostanie zapomniany Strona główna Aktualności26.02.2015 18:46 Udostępnij: O autorze Anna Rymsza @Xyrcon Autodesk Memento to rozwiązanie dla użytkowników, którzy chcą uwiecznić dowolne dane w postaci wysokiej jakości trójwymiarowego modelu. Program może utworzyć go na bazie różnego rodzaju skanów 3D przestrzeni i obiektów, a także na bazie serii zdjęć. Gotowe siatki można wyczyścić i zoptymalizować do ponownego wykorzystania w różnych sytuacjach – w Sieci, w grach albo w druku trójwymiarowym. Memento powstaje według idei Reality Computing, której głównym założeniem jest traktowanie całego świata jako modelu, który można wykorzystać w cyfrowych projektach. Celem istnienia programu jest udostępnienie dobrej jakości narzędzi pozwalających przenosić rzeczywistość do świata cyfrowego każdemu zainteresowanemu. Odbiorcami programu mają być wszyscy: specjaliści z branży projektowej i z branży medycznej, inżynierowie, artyści, twórcy gier, filmowcy, animatorzy, drobni producenci i hobbyści. Autodesk udostępnił już wersję beta programu dla systemu Windows. Przed testami należy upewnić się, że na komputerze działa DirectX i założyć konto Autodesk, jeśli ktoś jeszcze takiego nie posiada. Bez logowania w programie zablokowane będą niektóre funkcje, jak tworzenie modelu na podstawie serii zdjęć. Po zalogowaniu można załadować do programu materiał z lokalnego dysku komputera lub z dysku w chmurze A360. W przypadku zdjęć jesteśmy ograniczeni do 250 ujęć i najlepiej będzie, jeśli zostaną ułożone w odpowiedniej kolejności. Po załadowaniu materiałów źródłowych możemy wybrać jakość modelu, teksturę i przystąpić do tworzenia. Zdjęcia zostaną wysłane do chmury firmy Autodesk, następnie muszą odczekać swoje w kolejce zanim zostaną przetworzone i odebrane przez program. Poza modelem dostaniemy także komplet niezbędnych tekstur. Do złożenia na ich podstawie modelu wykorzystany zostanie ReCap. Efekty przetwarzania są różne i będą zależeć od jakości dostarczonych zdjęć lub skanów. Możliwe, że trzeba będzie model wyprostować lub ręcznie dodać połączenia w niektórych miejscach. W wielu czynnościach pomogą nam automatyczne narzędzia, dzięki czemu edycja modeli nagle robi się banalnie prosta. Gotowe modele można poprawić ręcznie w edytorze, a następnie wysłać do druku 3D lub zapisać w jednym z popularnych formatów i wykorzystać ponownie w innym programie (OBJ, STL, FBX i podobne). Betę Memento można pobrać ze stron firmy Autodesk. Używając go warto pomyśleć o szerszym kontekście, w jakim można go wykorzystać. Przede wszystkim jest to jednak demonstracja możliwości, jakie daje wykorzystanie rzeczywistych modeli jako obiektów 3D, także w rękach amatorów. Oprogramowanie Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji
Udostępnij: O autorze Anna Rymsza @Xyrcon Autodesk Memento to rozwiązanie dla użytkowników, którzy chcą uwiecznić dowolne dane w postaci wysokiej jakości trójwymiarowego modelu. Program może utworzyć go na bazie różnego rodzaju skanów 3D przestrzeni i obiektów, a także na bazie serii zdjęć. Gotowe siatki można wyczyścić i zoptymalizować do ponownego wykorzystania w różnych sytuacjach – w Sieci, w grach albo w druku trójwymiarowym. Memento powstaje według idei Reality Computing, której głównym założeniem jest traktowanie całego świata jako modelu, który można wykorzystać w cyfrowych projektach. Celem istnienia programu jest udostępnienie dobrej jakości narzędzi pozwalających przenosić rzeczywistość do świata cyfrowego każdemu zainteresowanemu. Odbiorcami programu mają być wszyscy: specjaliści z branży projektowej i z branży medycznej, inżynierowie, artyści, twórcy gier, filmowcy, animatorzy, drobni producenci i hobbyści. Autodesk udostępnił już wersję beta programu dla systemu Windows. Przed testami należy upewnić się, że na komputerze działa DirectX i założyć konto Autodesk, jeśli ktoś jeszcze takiego nie posiada. Bez logowania w programie zablokowane będą niektóre funkcje, jak tworzenie modelu na podstawie serii zdjęć. Po zalogowaniu można załadować do programu materiał z lokalnego dysku komputera lub z dysku w chmurze A360. W przypadku zdjęć jesteśmy ograniczeni do 250 ujęć i najlepiej będzie, jeśli zostaną ułożone w odpowiedniej kolejności. Po załadowaniu materiałów źródłowych możemy wybrać jakość modelu, teksturę i przystąpić do tworzenia. Zdjęcia zostaną wysłane do chmury firmy Autodesk, następnie muszą odczekać swoje w kolejce zanim zostaną przetworzone i odebrane przez program. Poza modelem dostaniemy także komplet niezbędnych tekstur. Do złożenia na ich podstawie modelu wykorzystany zostanie ReCap. Efekty przetwarzania są różne i będą zależeć od jakości dostarczonych zdjęć lub skanów. Możliwe, że trzeba będzie model wyprostować lub ręcznie dodać połączenia w niektórych miejscach. W wielu czynnościach pomogą nam automatyczne narzędzia, dzięki czemu edycja modeli nagle robi się banalnie prosta. Gotowe modele można poprawić ręcznie w edytorze, a następnie wysłać do druku 3D lub zapisać w jednym z popularnych formatów i wykorzystać ponownie w innym programie (OBJ, STL, FBX i podobne). Betę Memento można pobrać ze stron firmy Autodesk. Używając go warto pomyśleć o szerszym kontekście, w jakim można go wykorzystać. Przede wszystkim jest to jednak demonstracja możliwości, jakie daje wykorzystanie rzeczywistych modeli jako obiektów 3D, także w rękach amatorów. Oprogramowanie Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji