Autonomiczne ciężarówki pokonały długą trasę po europejskich drogach

Autonomiczne ciężarówki pokonały długą trasę po europejskich drogach

Autonomiczne ciężarówki pokonały długą trasę po europejskich drogach
07.04.2016 16:36, aktualizacja: 14.02.2018 15:37

Przyszłość dla kierowców ciężarówek może nie być zbyt ciekawa. Ma ona bowiem należeć do autonomicznych, sterowanych przez komputer ciągników siodłowych. Oczywiście jeszcze musi minąć kilkanaście lub kilkadziesiąt lat, ale producenci już teraz poczynili spore postępy. Właśnie około tuzina autonomicznych ciężarówek w konwoju pokonało długi dystans po europejskich drogach.

Ciężarówki wyruszyły z trzech baz znajdujących się w różnych krajach Europy. Celem podróży był Rotterdam w Holandii. Jeden z konwojów składający się z pojazdów Scanii należącej do Volkswagena, przejechał ponad 2000 km, przekraczając podczas tej podróży cztery granice. W tym teście wzięły udział także inne firmy – Daimler, Volvo oraz MAN.

European Truck Platooning Challenge 2016

Całość organizowana była w ramach European Truck Platooning Challenge. Ciężarówki nie były w pełni samodzielne, nad całością cały czas musiał czuwać człowiek, siedzący na miejscu kierowcy. Komputer otrzymywał pełną kontrolę wyłącznie na autostradach, gdy pojazdy łączyły się w konwój. Ciężarówki komunikowały się ze sobą z wykorzystaniem sieci Wi-Fi. Dane zbierane z czujników, przesyłane pomiędzy poszczególnymi pojazdami, pozwoliły na zachowanie znacznie mniejszych odstępów niż w przypadku prowadzenia przez człowieka. Dzięki temu zużycie paliwa spadło nawet o 15%. To właśnie ten czynnik będzie jednym z przekonujących do wyboru takich skomputeryzowanych pojazdów. Szacuje się, że już dla dwóch aut oszczędność może wynieść około 6000 euro rocznie.

Z pewnością w końcu autonomiczne ciężarówki pojawią się na publicznych drogach, i to modele znacznie bardziej zaawansowane. Obecnie producenci mają jeszcze sporo przeszkód do pokonania. Nadal to człowiek musi nad wszystkim czuwać, nie w każdej sytuacji komputer poradzi sobie sam. Dostosowane muszą być również przepisy, a dodatkowo pojawia się problem we współpracy ciężarówek różnych producentów, którzy wolą stosować własne, nie zawsze kompatybilne rozwiązania.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (31)