Blender 2.62 — śledzenie obiektów, nowe narzędzia teksturowania

Blender 2.62 — śledzenie obiektów, nowe narzędzia teksturowania

17.02.2012 11:56

Zgodnie z planem wydana została wersja Blendera — otwartoźródłowego oprogramowania do modelowania i animacji 3D. Wydanie 2.62 wnosi poprawki w wielu krytycznych punktach programu, oraz wprowadza nowości z dziedziny teksturowania modeli i śledzenia ruchomych obiektów na filmie.

Wśród narzędzi UV szczególną uwagę warto zwrócić na nowe możliwości „zszywania” tekstury wykorzystanej na modelach, których siatka nie jest jednoczęściowa. Wierzchołki siatki modelu, które będą stanowić „szew” tekstury można odpowiednio oznaczyć, wybrać kolor zaznaczenia dla lepszej czytelności na tle grafiki. Program automatycznie przekształci i zmieni położenie zszytych siatek, dzięki czemu możliwe jest wybranie najlepszego fragmentu tekstury bez martwienia się, czy dwa kawałki będą do siebie pasować.

Wśród narzędzi UV znalazł się również pędzel, który pozwala na malowanie na teksturze. Narzędzie zachowuje się identycznie, jak narzędzia do rzeźbienia modeli. Pozwala to na ręczną zmianę układu wierzchołków i kształtu siatki.

Bardziej przemawiającą do wyobraźni użytkowników, którzy nie zajmują się modelowaniem 3D na co dzień, nowością jest śledzenie ruchomych obiektów i możliwość renderowania obiektów, które będą się poruszać w naturalny sposób. Domyślnie śledzenie obiektów pozwala na umieszczanie modeli na płaszczyźnie stworzonej przez kamerę i śledzony obiekt, ale od niedawna wprowadzono możliwość ustawienia parametru głębi. Dzięki temu, po prześledzeniu ruchów czyjejś głowy, możliwe jest nałożenie na nią cyfrowej charakteryzacji.

W nowym Blenderze znalazł się również modyfikator remesh, pozwalający na tworzenie nowych topologii siatki modelu na podstawie powierzchni wejściowej. Wynikowa bryła będzie kształtem przypominać wejściową, ale jej siatka będzie złożona tylko z czworokątów. Z kolei silnik renderujący — Blender Cycles — ma możliwość ręcznego wyboru procesora graficznego, na którym będzie odbywało się renderowanie, oraz pracy na wielu kartach graficznych.

Poza powyższymi w nowym Blenderze znajdziemy również drobne poprawki wyglądu komponentu Game Engine, kompatybilność z Second Life w filtrze COLLADA, obsługę tekstur o głębi koloru zapisanej na 16 bitach, operacje logiczne na bryłach z użyciem biblioteki Carve, poprawki w Dynamic Paint i wiele innych. W poszukiwaniu informacji warto zajrzeć na stronę Blendera.

Najnowszą wersję Blendera można pobrać dla systemów Windows i Mac OS X z naszego portalu. Wersja dla Linuksa jeszcze nie została udostępniona. Program znajduje się w dziale Programy -> Grafika -> Modelowanie 3D.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)