popularne tematy: programowanie

Barnaby Jack — mag w białym kapeluszu. Wspomnienie o życiu i dokonaniach

W naszym kraju dokonania Barnaby'ego Jacka są słabo znane. Jest to o tyle dziwne, że ten Nowozelandczyk dzięki znajdowaniu poważnych wad w systemach bezpieczeństwa był jednym z najbardziej znaczących „białych” hakerów. Jego odkrycia powodowały, że miał prelekcje na najważniejszych konferencjach branży IT, podczas których stawał się charyzmatycznym performerem, tworzącym niezapomniane show.

SoLang — pisanie programów jeszcze nigdy nie było takie proste

Aktualizacja 2019-04-02:

Chociaż ten wpis powstał pierwszego kwietnia, opisuje prawdziwy projekt. Może jednak zawierać elementy humorystyczne w postaci wyolbrzymień.

Programowanie od zawsze było zarezerwowane dla 'tych wybranych'. To jednak już przeszłość, na rynek bowiem wkracza nowy gracz:

Czym jest SoLang?

SoLang to język programowania oparty o platformę

Tworzenie gier w Godot Engine — omówienie wyglądu i podstawowych elementów silnika

Z racji tego, że poprzedni wpis o premierze i nowościach cieszył się całkiem dużym zainteresowaniem, to postanowiłem teraz opisać i przybliżyć nieco wygląd i podstawowe elementy Godota 3.1.

Dla tych co nie czytali TEGO WPISU przypomnę, że Godot Engine jest silnikiem do tworzenia gier, udostępnionym na licencji MIT umożliwiającej na używanie silnika bez żadnych opłat i obostrzeń.

Czekania nadszedł kres, oto nadchodzi Godot Engine 3.1

Dzisiaj ma miejsce premiera darmowego i otwartoźródłowego silnika do tworzenia gier Godot Engine. Ten niewymagający instalacji silnik, ważący po rozpakowaniu nieco ponad 60MB, oferuje wypełnione funkcjami środowisko do tworzenia różnorakich programów. Pośród swoich braci o otwartym kodzie źródłowym wyróżnia się m.in. tym, że posiada graficzny interfejs użytkownika oraz ogromną społeczność dzięki czemu ostatnio stał się trzecim najszybciej rozwijającym się otwartoźródłowym projektem na Githubie. Co ważne, działa on natywnie na Linuxie, Windowsie i macOS.

Retromaniak: Atari Basic – fascynująca historia książki, którą kupowały setki tysięcy komputeromaniaków

Jeszcze na początku lat 80-tych komputery były w naszym kraju totalną abstrakcją. Pojawiały się sporadycznie w filmach z akcją osadzoną w przyszłości ("Seksmisja"), częściej jednak jako prześmiewcza anegdota (scena z inkasentem w "Misiu") niż namacalne urządzenia. Na żywo mało kto miał z nimi styczność. Nieliczne maszyny wykorzystywane były w wojsku, najbogatszych przedsiębiorstwach państwowych i na niektórych uczelniach. Szczęśliwców którzy posiadali własny komputer w domu było niewielu...

Uładzimir Katkouski — odeszły przedwcześnie pionier białoruskiego internetu

Bohater tej biografii, mimo iż na Białorusi jest uznawany za postać niemal mityczną, w Polsce jest prawie nieznany. Wynika to z tego, że chociaż Białoruś jest naszym sąsiadem, w praktyce mało co o niej wie statystyczny Polak, odbierając ten kraj tylko przez pryzmat całkowitego podporządkowania wobec Rosji. Fakty są jednak takie, że na Białorusi coraz więcej młodych ludzi sprzeciwia się temu dyktatowi i chcą, żeby ich ojczyzna była wolnym i demokratycznym krajem. Niewątpliwe głównym miejscem tej walki jest Internet.

Solar Designer — enigmatyczny twórca programu John the Ripper i dystrybucji Owl

Są postacie, które zyskały sławę pod przybranym pseudonimem i tylko nieliczni kojarzą ich z prawdziwego nazwiska. Przykładem takiej „zaliasowanej” persony jest bohater owego wpisu — Aleksandr Pieslak — powszechnie znany jako Solar Designer. Uchodzi on za jednego z najbardziej szanowanych rosyjskich ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa sieciowego. Na to miano zasłużył jako autor, kładącej duży nacisk na bezpieczeństwo dystrybucji Openwall GNU/*/Linux (potocznie zwanej Owl) oraz wyspecjalizowanego programu do łamania haseł — John the Ripper.

Nowości w C# 8.0 — duże zmiany, ale nie dla wszystkich

C# 8.0 zbliża się wielkimi krokami. Premiera planowana jest razem z .NET Core 3.0 (nieokreślona data w 2019 roku), aczkolwiek pierwsze wersje podglądowe mają być dostępne już z wersjami beta Visual Studio 2019. Co ciekawe, nowości w C# 8.0 nie będą dostępne dla wszystkich (tak, tak, klasyczny .NET Framework będzie zapewne wygaszany!).

Cóż zatem nowego możemy spodziewać się w C# 8.0? Sprawdźmy to! 

Nullowalne typy referencyjne

Ktoś w Microsofcie stwierdził, że stanowczo za dużo w życiu programistów jest wyjątków NullReferenceExceptions.

Red Hat Enterprise Linux 8 beta 1 - pierwsze wrażenia

Wstęp

15 listopada ogłoszono, iż wydano wersję beta systemu Red Hat Enterprise Linux 8. W związku z tym, że długo na nią czekałem, postanowiłem czym prędzej pobrać obraz ISO i zobaczyć, ile się zmieniło w porównaniu z edycją 7.

W tym przypadku bardziej mi zależało na pierwszych wrażeniach niż na dogłębnej analizie oraz na technologiach "widocznych gołym okiem", jak np.