[CES 2015] Eksperymenty Forda wprowadzą nas w erę automatycznych aut Strona główna Aktualności08.01.2015 12:21 Udostępnij: O autorze Adam Golański @eimi Powierzchnia styku między branżą motoryzacyjną i komputerową zwiększyła się w ostatnich latach wielokrotnie. Dowodzą tego zarówno pokazane podczas tegorocznego CES nowe urządzenia od Nvidii, jak i rozwiązania zaprezentowane przez Forda. Częściowo autonomiczne auta tego producenta nie potrafią jeszcze same wyjechać w miasto – ale w wielu kwestiach odciążają kierowcę. Już dzisiaj testowe Fordy potrafią samodzielnie trzymać się pasa jazdy, dopasowywać prędkość pojazdu do warunków na drodze, automatycznie hamować przed pieszymi i pomagać przy parkowaniu. Już wkrótce możliwości te zostaną rozszerzone o automatyczne prowadzenie samochodu w korkach drogowych – a na horyzoncie widać już w pełni autonomiczne auta, potrafiące prowadzić się tak na trasie, jak i w warunkach miejskich. Szef Forda Mark Fields poinformował, że kwestię wprowadzenia takiego pojazdu na drogi jego firma traktuje bardzo poważnie. Badawczy pojazd Ford Fusion Hybrid przechodzi właśnie testy drogowe – oprócz wykorzystywanych już rozwiązań do półautomatycznej jazdy, wzbogacono go o cztery systemy lidarowe, pozwalające tworzyć w czasie rzeczywistym trójwymiarowe mapy otoczenia. Firma ogłosiła też rozpoczęcie zakrojonych na globalną skalę eksperymentów, mających sprawdzić nie tylko możliwości autonomicznych pojazdów, ale też kluczowe trendy urbanistyczne, demograficzne i rynkowe związane z motoryzacją. Mają one pomóc w znalezieniu odpowiedzi na takie wyzwania, jak wzrost liczebności klasy średniej w krajach rozwijających się, wzrost liczby mieszkańców miast, zanieczyszczenie środowiska, stan zdrowia mieszkańców i zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów. W Londynie np. ochotnicy biorący udział w eksperymentach wykorzystują podłączane do złączy ODB-II moduły, pozwalające gromadzić informacje o nawykach w prowadzeniu auta – w zamian za niższe stawki ubezpieczenia. W Bangalore w Indiach Ford sprawdza, jak współdzielenie aut między małymi grupami ludzi, np. współpracownikami czy rodzinami może pomóc w zmniejszeniu natężenia ruchu ulicznego. W ramach innego eksperymentu kierowcy otrzymali oprogramowanie, które pozwala sprawdzić, czy auto jest zaparkowane zgodnie z przepisami, a jeśli nie – wskazuje najbliższe dopuszczalne miejsce. Testowane są nawet tak dziwne pomysły jak zdalne parkowanie aut z wykorzystaniem strumieniowania wideo po łączach LTE – chodzi o to, by operator parkingu mógł zdalnie przejąć samochód i doprowadzić go na właściwe miejsce. Widać po tych wszystkich eksperymentach jedno – dziś już nie technika jest głównym problemem w budowie autonomicznych pojazdów, lecz kwestie społeczne, urbanistyczne, prawne i biznesowe. Prowadzone przez Forda badania powinny doprowadzić do tego, że już w tej dekadzie zostaną one rozwiązane, i nowe auta, nie tylko te z wyższej półki, będą standardowo wyposażane w autopiloty. Sprzęt Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji Zobacz także Chcesz poprawić osiągi auta? Zainstaluj aktualizację oprogramowania 30 sty 2015 Mateusz Budzeń Sprzęt 87 Niemiecka autostrada zapełni się samosterownymi samochodami 27 sty 2015 Mateusz Budzeń Sprzęt 72 Ford Mustang GT: Działanie systemu SYNC 3, aplikacji FordPass oraz audio B&O 24 lip 2020 Kamil Rogala TechMoto 13 Ford Kuga Hybrid – prezentacja: Niezwykle udany napęd hybrydowy i sterowanie aplikacją 29 wrz 2020 Kamil Rogala Sprzęt TechMoto 5
Udostępnij: O autorze Adam Golański @eimi Powierzchnia styku między branżą motoryzacyjną i komputerową zwiększyła się w ostatnich latach wielokrotnie. Dowodzą tego zarówno pokazane podczas tegorocznego CES nowe urządzenia od Nvidii, jak i rozwiązania zaprezentowane przez Forda. Częściowo autonomiczne auta tego producenta nie potrafią jeszcze same wyjechać w miasto – ale w wielu kwestiach odciążają kierowcę. Już dzisiaj testowe Fordy potrafią samodzielnie trzymać się pasa jazdy, dopasowywać prędkość pojazdu do warunków na drodze, automatycznie hamować przed pieszymi i pomagać przy parkowaniu. Już wkrótce możliwości te zostaną rozszerzone o automatyczne prowadzenie samochodu w korkach drogowych – a na horyzoncie widać już w pełni autonomiczne auta, potrafiące prowadzić się tak na trasie, jak i w warunkach miejskich. Szef Forda Mark Fields poinformował, że kwestię wprowadzenia takiego pojazdu na drogi jego firma traktuje bardzo poważnie. Badawczy pojazd Ford Fusion Hybrid przechodzi właśnie testy drogowe – oprócz wykorzystywanych już rozwiązań do półautomatycznej jazdy, wzbogacono go o cztery systemy lidarowe, pozwalające tworzyć w czasie rzeczywistym trójwymiarowe mapy otoczenia. Firma ogłosiła też rozpoczęcie zakrojonych na globalną skalę eksperymentów, mających sprawdzić nie tylko możliwości autonomicznych pojazdów, ale też kluczowe trendy urbanistyczne, demograficzne i rynkowe związane z motoryzacją. Mają one pomóc w znalezieniu odpowiedzi na takie wyzwania, jak wzrost liczebności klasy średniej w krajach rozwijających się, wzrost liczby mieszkańców miast, zanieczyszczenie środowiska, stan zdrowia mieszkańców i zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów. W Londynie np. ochotnicy biorący udział w eksperymentach wykorzystują podłączane do złączy ODB-II moduły, pozwalające gromadzić informacje o nawykach w prowadzeniu auta – w zamian za niższe stawki ubezpieczenia. W Bangalore w Indiach Ford sprawdza, jak współdzielenie aut między małymi grupami ludzi, np. współpracownikami czy rodzinami może pomóc w zmniejszeniu natężenia ruchu ulicznego. W ramach innego eksperymentu kierowcy otrzymali oprogramowanie, które pozwala sprawdzić, czy auto jest zaparkowane zgodnie z przepisami, a jeśli nie – wskazuje najbliższe dopuszczalne miejsce. Testowane są nawet tak dziwne pomysły jak zdalne parkowanie aut z wykorzystaniem strumieniowania wideo po łączach LTE – chodzi o to, by operator parkingu mógł zdalnie przejąć samochód i doprowadzić go na właściwe miejsce. Widać po tych wszystkich eksperymentach jedno – dziś już nie technika jest głównym problemem w budowie autonomicznych pojazdów, lecz kwestie społeczne, urbanistyczne, prawne i biznesowe. Prowadzone przez Forda badania powinny doprowadzić do tego, że już w tej dekadzie zostaną one rozwiązane, i nowe auta, nie tylko te z wyższej półki, będą standardowo wyposażane w autopiloty. Sprzęt Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji