r   e   k   l   a   m   a
reklama

Coraz więcej gier kupujemy na Xbox Live Arcade, Minecraft prowadzi

Strona główna Aktualności

O autorze

Kobieta o wielu talentach, użytkowniczka OS X kochająca fotografię, kuchnię wschodnią, ciężką muzykę i poprawną polszczyznę.

Okazuje się, że nie tylko na wydanych na płytach grach na Xboksa 360 można sporo zarobić. Microsoft oficjalnie nie podaje liczb związanych z Xbox Live Arcade — swoją platformą dystrybucji cyfrowej gier, zazwyczaj mniejszych niż te z płyt, tańszych i nierzadko stworzonych w niezależnych studiach — ale sprzedaż przeanalizowała firma FADE. Wyniki wykazały ponadto, że dystrybucja cyfrowa w ostatnim roku znacznie zyskała na popularności wśród posiadaczy konsol Microsoftu.

Xbox Live Arcade pobił w 2012 roku rekord sprzedaży. Użytkownicy wydali tam w sumie 290 milionów dolarów — dwa razy więcej, niż rok wcześniej. Dystrybucja cyfrowa ma się więc coraz lepiej na tych konsolach, a tymczasem sprzedaż gier w pudełkach spada. Analizy z końca ubiegłego roku mówią, że w 2012 roku Amerykanie wydali na gry na konsole 23% mniej, niż w 2011. Producenci konsol (a przynajmniej Sony) znów odwlekają usunięcie ze swoich urządzeń napędów optycznych, a za rogiem czają się urządzenia spełniające tę samą funkcję, ale bazujące tylko na dystrybucji cyfrowej (SteamBox), albo nawet na strumieniowaniu gier z chmury (OUYA). Trudno przewidzieć, czy zmienią one w znacznym stopniu przyzwyczajenia graczy, choć kuszą cenami. W miejscach, gdzie łącza są nie najlepsze, płyty raczej tak szybko z użycia nie wyjdą.

Jeśli chodzi o popularność poszczególnych pozycji na XBLA, najwięcej zarobił wydawca Minecrafta. Gra w wersji dla Xboksa 360 ma kilka niespotykanych na innych platformach funkcji, jak tryb multiplayer z podzielonym ekranem, nieco inny interfejs, tutoriale i możliwość gry ze znajomymi z Xbox Live. Minecrafta kupiło prawie 5 milionów graczy, co przyniosło prawie 100 milionów dochodu. Dużym hitem okazał się także The Walking Dead, pobrany ponad 2,5 miliona razy, ale tu zyski są 10 razy mniejsze — w końcu odcinki gry były dostępne za darmo. Milion sprzedanych kopii, za niecałe 15 dolarów każda, zaliczyła pozycja Trials Evolution. W podobnej cenie dostępne były Counter-Strike: GO, Castle Crashers, Gotham City Impostors, I Am Alive, Alan Wake's American Nightmare i kilka innych gier, które zarobiły 3-4 miliony dolarów każda, ze sprzedaży przekraczającej 200 tysięcy sztuk.

Oczywiście sprzedaży „pełnowymiarowych” gier pozycje z XBLA jeszcze nie dogoniły. Kinect Adventures! od premiery w 2010 roku sprzedało się około 17 milionów kopii, pozycje z serii Call of Duty nierzadko sprzedają się w nakładzie liczącym kilkanaście milionów sztuk. Może jednak za kilka lat zobaczymy je w końcu także w dystrybucji cyfrowej.

© dobreprogramy

Komentarze

reklama
Polecamy w WP TechnologieWP TechnologieTest najlepszych telewizorów na Mundial