r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Cyfrowy długopis w banku PKO BP. Lekko spóźniona innowacja

Strona główna AktualnościBIZNES

Obsługa w bankach może być szybsza i wymagać jeszcze nieco mniej papieru. W oddziałach PKO BP ruszyły testy urządzenia IC Pen – cyfrowego długopisu, który natychmiast po podpisaniu przez klienta banku dokumentów wysyła je w postaci cyfrowej do archiwum. Rozwiązanie to wciąż wymaga, by w obiegu była papierowa wersja umowy, ale nie jest już potrzebne skanowanie na potrzeby archiwum.

IC Pen opracowała polska firma IC Solutions, założona przez naukowców z Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Startup jest jednym ze zwycięzców II edycji programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland w ścieżce „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. IC Pen został uznany za jedno z ciekawszych przedsięwzięć technologicznych, możliwych do zaimplementowania w polskiej bankowości.

IC Pen to system cyfryzacji pisma odręcznego, pozwalający na przenoszenie informacji z papieru na dokumenty cyfrowe w trakcie pisania. PKO Bank Polski zamierza pozwolić konsultantom na wypełnianie cyfrowych wersji umów, a następnie będą one drukowane na drukarkach laserowych i podpisywane długopisami IC Pen przez klientów. Parafki i podpisy zostaną naniesione na cyfrową wersję dokumentu i od razu po podpisaniu będą dostępne w systemie komputerowym banku. IC Pen rozpozna automatycznie typ i stronę formularza, na której aktualnie pracuje, dzięki drobnym punktom na papierze – dlatego konieczne jest drukowanie formularzy na drukarce laserowej o rozdzielczości przynajmniej 600 DPI.

r   e   k   l   a   m   a

Po przyłożeniu długopisu do papieru, uruchamiana jest kamera CCD, rejestrująca ruch. Kolejne klatki z punktami orientacyjnymi są przetwarzane na ścieżkę, po jakiej poruszał się długopis, bezpośrednio w nim (procesor ARM 9). Podpis zostanie zachowany w pamięci długopisu i można go wysłać od razu przez Bluetooth lub później przez USB. PKO BP będzie zapewne korzystać z natychmiastowej łączności bezprzewodowej.

Na plus tego rozwiązania na pewno trzeba zaliczyć to, że zostało zaprojektowane w sposób zrozumiały dla użytkowników starszej daty. Bank ma od razu dokumenty w cyfrowym obiegu, a klient czuje się dobrze z tym, że podpisał długopisem papier. Wciąż jednak jest to półśrodek, stojący jedną nogą w starej, dobrej „papierologii” i drukowaniu umów, które będą następnie z powrotem digitalizowane – po prostu zajmie to mniej czasu.

PKO Bank Polski ma na koncie sporo innowacji, na czele ze świetnym systemem płatności mobilnych IKO. Jednak wdrożenie IC Pen to raczej planowanie łagodnego okresu przejściowego niż innowacyjność – zwłaszcza na tle innych banków, gdzie od lat można podpisywać się na urządzeniach firmy Wacom, cyfrowa umowa jest wysyłana do klienta e-mailem i żadna drukarka nie jest uruchamiana.

Pilotaż będzie realizowany przez 6 miesięcy w 4 oddziałach PKO Banku Polskiego: Oddziale 1 w Grójcu, Oddziale 12 w Łodzi, Oddziale 38 w Poznaniu i Oddziale 101 w Warszawie. W pierwszej kolejności będą testowane następujące formularze: potwierdzenie założenia lokaty, FATCA, CRS, wpłaty i wypłaty Western Union oraz udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa. Pilotaż pozwoli bankowi na precyzyjną ocenę efektywności nowej technologii oraz uzyskanie oceny rozwiązania przez klientów i pracowników oddziałów.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.