Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Free Chess Programs — pozwolą wam odkryć prawdziwą magię gry w szachy

Wpis ten jest poniekąd nawiązaniem do mojego debiutu na blogu DP, dotyczącego wpływu szachów na rozwój popularności informatyki. A co za tym idzie, będzie odnosił się do najlepszych ogólnie dostępnych programów szachowych w internecie. Chcę przy tym nadmienić, że wszystkie z programów, które tutaj zawarłem, są na licencji Freeware - co na pewno będzie sporym udogodnieniem dla lubiących grać w szachy w necie na wysokim poziomie, przy okazji nic za to nie płacąc. Warto też dodać, że żaden z nich nie występuje w bazie programów szachowych na DP, a mógłby przecież stanowić ważne jej uzupełnienie. Zauważyłem, że wiele osób komentujących gry z sekcji „Logiczne i karciane” pisało, że poszukuje ciekawych programów szachowych. W takim razie ten spis programów powinien stanowić dla nich, odpowiednią formę zapoznawczą. Zapraszam zatem do lektury.

Programy są uszeregowane w kolejności alfabetycznej.

Arasan 20.0

Arasan to jeden z bardziej znanych programów szachowych. Powstał w 1994 roku i jest najstarszym darmowym tego typu programem z interfejsem graficznym, którego archaiczny wygląd w grze jest raczej zaletą, niż wadą - w szczególności dla tradycjonalistów, których pośród szachistów jest wielu. Dzięki temu, że łączy prostotę w obsłudze z dobrym poziomem rozgrywanych partii (od ponad dwóch dekad), ma rzesze fanów. Jeżeli chodzi o samą formę gry, do wyboru mamy kilka modeli pionów. Co za tym idzie, możemy również modyfikować kolor planszy, zmieniać wygląd figur oraz kolorystykę planszy. Grając z komputerem mamy możliwość cofania wykonanych ruchów lub obracania planszy w trakcie gry. A nad tym wszystkim czuwa zegar odmierzający czas, jaki obaj gracze poświęcili na wykonanie ruchów. Ważne jest również to, że program umożliwia zapis do plików PGN - całej rozgrywki, jak i plików FEN — samego ustawienia.

Jest to dużym atutem dla analityków szachów, którzy potrzebują takiej formy zapisu gry do swych rozważań. Taka analiza rozegranych partii w grze przeciwko komputerowi nie należy do najłatwiejszych zadań, gdyż aktualnie baza programu, dzięki własnej wbudowanej bibliotece ruchów, zawiera ich ponad 50000. Warto też dodać, że każdą nową wersją liczba ich się powiększa, co świadczy o tym, że program sukcesywnie się rozwija. Grę na nim rozpoczynamy po wybraniu swojego koloru, po czym przystępujemy do rozgrywki przeciwko komputerowi. Plusem tego tytułu jest możliwość zmiany interfejsu aplikacji na dowolny wybrany przez użytkownika. Co więcej, SI przeciwników komputerowych zostało stworzone w taki sposób, by stanowić wyzwanie dla graczy na każdym poziomie zaawansowania - dzięki czemu również gracze z mniejszymi umiejętnościami będą z niego mogli korzystać.

Takie połączenie klasyki z ciągle rozwijającym się technicznie silnikiem szachowym czyni z programu Arasan jeden z najlepszych w swojej klasie, z całą pewnością wartym polecenia każdemu pasjonatowi tej królewskiej gry. Moja ocena: 4,5/6

Arena Chess 3.5.1

Arena Chess jest jednym z najbardziej profesjonalnych programów do gry w szachy. A bogate spectrum jego możliwości czyni go bardzo cenionym narzędziem dla miłośników tej gry. Aplikacja umożliwia prowadzenie rozgrywek z wykorzystaniem różnych silników szachowych (złożonych algorytmów i strategii prowadzenia gry przez komputer). Ważne też jest to, że oprócz grania w szachy, program ten umożliwia również dokładną analizę wcześniej przeprowadzonych partii, również tych udostępnianych na przykład w Internecie. Arena obsługuje pliki partii szachowych w formacie FCH, PGN, EPD. Interfejs programu Arena swoją złożonością może na wstępie tremować zwłaszcza mniej doświadczonych graczy, ale po rozegraniu już kilku partii - szybko się przekonamy do jego specyfiki. Rozpoczęcie pierwszej potyczki ze standardowo aktywnym silnikiem szachowym SOS 5.1 jest proste. Od pozostałych tego typu aplikacji odróżnia go nowatorski interfejs użytkownika (GUI) dla szachów.

Jedną z jego największych zalet jest to, że w zasobie kilkunastu możliwych wersji językowych zawiera on także polskie bardzo dobre tłumaczenie Roberta Gieracha. Natomiast samo jego spolszczenie można dokonać według zawartego tutaj opisu. Osobom mniej doświadczonym program może wydawać się zbyt skomplikowany, ale tak naprawdę umożliwia on prowadzenie rozgrywek praktycznie na każdym poziomie zaawansowania. Poziom komputerowego przeciwnika reguluje się poprzez ustawienie czasu na posunięcie w zakresie od 40 ruchów w czasie od 5 do 150 minut. Możliwości regulowania poziomu trudności są naprawdę spore. Gra oferuje aż 8 poziomów trudności: od podstawowego, aż po arcymistrzowski.

Można na niej też grać w Szachy 960 tzw. fischerowskie, wywodzące się od nazwiska wielkiego szachisty Bobby Fischera. Różnią się one od klasycznych ustawieniem początkowym oraz zasadami robienia roszady. Aplikacja ma sporą renomę wśród wielu zaawansowanych graczy, którzy doceniają zawarte w niej niuanse. Reasumując, nic w tym programie nie jest dziełem przypadku, a sam w sobie stanowi perfekcyjnie opracowany moduł gry w szachy. Warto też dodać, że Arena jest zgodna z protokołem Winboard I, II i protokołem UCI I, II. Ponadto jest kompatybilna z Chess960, szachownicą elektroniczną DGT i zegarami DGT oraz wieloma innymi. Arena oferuje nam też możliwość wielokrotnego cofania ruchów, zapisywania partii i wiele innych. Moja ocena: 6/6

BabasChess 4.0

BabasChess to bez wątpienia jeden z najlepszych programów do gry w szachy na serwerze FICS. Cechuje go prostota w obsłudze i niezawodność, przy posiadaniu jednocześnie dużej ilości przydatnych opcji. Które można dostosować zależnie od potrzeb użytkownika. Możliwe jest indywidualne rozplanowania planszy, bardzo wiele ustawień graficznych. Możemy np. wybrać sobie ulubiony schemat kolorystyczny, ustawienie szachownicy itd. Bardzo przydatną opcją jest możliwość ustawienia automatycznego zapisu rozgrywanych partii w wybranym folderze. Dla gawędziarzy i podglądaczy program ma możliwość prowadzenia rozmów i obserwowania partii innych graczy. Trzeba tylko sobie ustawić odpowiedni układ okien obejmujący np. konsolę rozmowy z przeciwnikiem. Dodatkowym jego zaletami są elastyczne funkcje modyfikowania planszy, dowolność układu okien, jak i bogata obsługa wtyczek. Każdy z graczy może również dostosować ustawienie szachownicy oraz wybrać schemat kolorystyczny.

Dla samej wygody gry na serwerze wprowadzono tzw. klienty serwera — czyli programy ułatwiające wyszukiwanie sparingpartnera, zapis rozgrywanych partii do formatu PGN, szachowe czaty itd. Co pozwala rozegrać partię szachów z przeciwnikami z całego świata o dowolnym czasie. Przydatną opcją w BabasChess jest automatyczne zapisywanie rozgrywanej partii szachów. Występujący w programie BabasChent udostępnia nam opcje chatu. Bardzo ważną zaletą jest obsługiwanie przez program języka polskiego. Wyjątkowo ciekawa jest opcja "Szef Idzie" dzięki której możemy natychmiast zminimalizować okno w którym otwarta jest gra.

Program tak samo jest wyposażony w wielojęzycznego klienta sieciowego, który służy do prowadzenia rozgrywek szachowych przez internet. Ważne, aby wybrane ustawienia sobie zapisać — służy do tego specjalna opcja w programie. Dzięki temu przy powtórnym uruchomieniu program zapamięta nasze preferencje i nie będziemy musieli męczyć się na nowo. Reasumując ilość opcji w programie, jest tak duża, że nie sposób ich tu wszystkich omówić. Program oczywiście też jest wyposażony w polską wersję językową, którą łatwo sobie ustawić w opcjach. Te wszystkie wymienione zalety czynią ten program, z wszech miar godnym polecenia, ja też tak czynię. Moja ocena: 5/6

Lucas Chess 10.10.3

Lucas Chess to program szachowy z bogatym zestawem funkcji treningowych i szerokim zakresem ustawień rozgrywek szachowych, który na pewno niejednego fana tej gry zachwyci swoją funkcjonalnością. A co za tym idzie, będzie stanowił bardzo pomocne narzędzie w treningu szachistom na wszystkich poziomach, od początkujących, a na arcymistrzach kończąc. Rekomendowana przeze mnie wersja niekomercyjna pozwala na rozegranie partii rankingowych oraz towarzyskich z wieloma (bardzo wieloma) silnikami (możemy grać także w szachy "na ślepo"). Mamy też opcję ustawienia poziomu gry, który jest zróżnicowany od (1-podstawowy do 9-poziom arcymistrzowski). .

W trakcie gry możemy korzystać z rad wirtualnego trenera, który wskazuje nam gdzie, zagraliśmy niedokładnie. Dodatkowo w programie jest szereg funkcji pomagających w treningu szachowym. Baza zadań zawiera ich około 60000! Jedna z funkcji programu pozwala na odgadywanie posunięć ulubionych szachistów, a inna na uczenie się otwarć z książki debiutowej. Jeszcze w innym miejscu możemy przetestować nasze umiejętności w teście wytrzymałości, w którym staramy się jak najdłużej wytrzymać napór silnika szachowego. Program pozwala na zaplanowanie dziennego treningu, abyśmy korzystali z najbardziej interesujących nas funkcji.

Twórcy programu nie zapomnieli też o początkujących, którzy szukają czegoś dla siebie. Dla których producenci programu przeznaczyli dostęp do tzw. "łatwych" silników jak i obsługa wtyczek Quizy i szachowe zabawy treningowe. Jak i bogaty system podpowiedzi podczas rozgrywek. Oparty na szeregu dodatkowych funkcji który pozwala nie tylko dobrze się bawić (np. przepychając skoczkiem króla z jednego do drugiego narożnika szachownicy), ale także uczyć się i podwyższać umiejętności. Zważywszy na szeroki zakres oferowanych przez niego możliwości, z czystym sumieniem chcę go polecić, jako jeden z najlepszych dostępnych programów szachów za darmo. Moja ocena: 5,5/6

Parmen 2.8

Parmen to bezpłatna gra szachowa dostępny tylko dla Windows (w tym jego starsze wersje 98 czy XP). Program należy do podkategorii gier komputerowych Chess and Checkers (dokładniej Classic Chess), które cechuje bardzo dobra grafika (i dzięki temu szachownice tej gry - mają dużą głębię obrazu). Gracze cenią go też za jego wielofunkcyjność oraz łatwość w obsłudze. Gry strategiczne Parmen cieszą się też sporą popularnością pośród tradycyjnych użytkowników. Interfejs programu jest takim połączeniem stylistyki filmów Sci-Fi, z tradycyjną grą w szachy. Parmen jest programem szachowym zarówno w wersji graficznej 2D (klasycznym) lub 3D (deska szachowa z filmu Star Trek). Najnowsza wersja tego programu zawiera trójstopniowy przełącznik trudności i przełącznik, zapisu / przywrócenia nazwy gry na pasku tytułu. Parmen charakteryzuje się też dużą wydajnością i dzięki temu nie wymaga dużo miejsca na dysku.

W zależności od naszych potrzeb Parmen daje nam możliwość działania i wprowadzania zmian na każdej płaszczyźnie selekcji. Począwszy od wielkości okienek (szachownicy, czasu, historii wykonanych ruchów), typu gry (szachy tradycyjne, fiszerowskie, błyskawiczne...), poziomu umiejętności przeciwnika oraz siły gry, aż po analizę swoich postępów w różnych wariantach (przykładowo za pomocą różnych rodzajów silników szachowych dostępnych w pakiecie programu lub do dodatkowego wgrania). Wszystkie opcje oczywiście wpisują się w schematy ELO.

Innowacyjny wygląd okienek, wygodne użytkowanie oraz duży wybór przydatnych opcji - to wszystko wyróżnia program spośród innych jemu podobnych. Dlatego też, że chociaż program ten jest stosunkowo mało znany jest wart przetestowania. Moja ocena: 4/6

Rebel Decade 3.0

Rebel Decade to w pełni funkcjonalny darmowy program szachowy. Charakteryzujący się wysokim poziom gry, gdyż jego poziom ELO wynosi 2300 - 2500. Program zawiera potężną bazę 4500 rzeczywistych mistrzowskich gier, oraz pełną książkę otwierającą Rebel 10 autorstwa holenderskiego arcymistrza Jeroena Noomena i bazę danych Encyklopedii Szachowej (EOC) na 200 000 pozycji. Dostępne są też edytory książek otwierających, bezpośrednie wsparcie PGN (odczyt / zapis / import / eksport), 4-clipboardy (odczyt / zapis). Program co ważne ma też polską wersję językową, którą można pobrać ze strony producenta. Podręcznik online obsługuje natomiast trzy języki (angielski, niemiecki i holenderski).

Rebel Decade zawiera 4 różne gry szachowe, które można wybrać z opcji Menu. Warto dodać, że oprócz tych klasycznych, fiszerowskich, błyskawicznych ma też grę w szachy typu Blindfold tzw. "na ślepo", które charakteryzują się rozgrywaniem partii szachowej bez patrzenia na szachownicę. Rebel Decade wyróżnia też opcja wyboru większej szachownicy bo zawierającej 160 pól szachownicy, dzięki czemu można grać na nim w 4-osobowe szachy heksagonalne co są niewątpliwie świetną grą, w praktyce niewystępującą na większości programów szachowych. Kolejnym jego walorami jest tablica analizy szachów oraz edytor PGN. Bezpośrednie wsparcie EPD (import / eksport / automatyczna analiza). Programowalne skróty (przyciski), które często stosowane w komentarzach do partii szachowych. Ciekawym narzędziem jest też Autoodtwarzacz Engine-Engine, który analizuje pozycje szachowe oraz podejmuje decyzje o najlepszych ruchach szachowych. Rebel Decade ma też wiele elastycznych ustawień szachownicy i automatyczną adnotację zapisu gier (autokar).

Dzięki ogromowi narzędzi zawartych w tym programie, pozwala on, grać w szachy w takim sposób jak najbardziej nam najbardziej odpowiada. A swoje umiejętności szachowe można zwiększyć dzięki zintegrowanemu trenerowi, który opisuje nowe możliwości zagrań. To wszystko decyduje o tym, że z Rebel Decade osiągnięcie wyższego poziomu gry w szachy wydaje się realne. Czyniąc ten program z wszech miar godnym polecenia, w codziennym treningu szachowym. Dla graczy „na dorobku” jak i profesjonalistów. Moja ocena: 5,5/6

Scid vs PC

Scid vs PC to uniwersalny program szachowy dla zapalonych miłośników szachów na komputerze, którzy doceniają w nim bogatą bazę danych i tester silników szachowych. Co czyni z niego potężny zestaw narzędzi, na którym można grać z komputerem lub z wybranym przeciwnikiem online. Jest to świetny program dla teoretyków szachowych. Gdyż został napisany przez grupę znanych analityków szachowych na czele których stali Shane Hudson i Pascal Georges. Konfigurowalny interfejs programu jest wyposażony we własne mapy bitowe, co nie wątpliwie świadczy jak najlepiej o jego grafice, warto też dodać, że program obsługuje zarówno silniki UCI, jak i XBoard.

Program ma opcje dowolnego wyboru szcionki, rozmiaru, jak i koloru planszy. Scid vs PC oferuje też ciekawy tryb treningowy mat w X ruchach, polegający na tym, że zadaniem gracza jest wygranie ustawionej partii w określonej liczbie ruchów. Co za tym idzie gracz może mieć różne silniki, które analizują tę samą pozycję, tak samo, jak i ma prawo łączyć się i grać na FICS, Free Internet Chess Server. A po zakończeniu partii można użyć silnika do analizowania i opisywania swoich gier, dzięki któremu funkcje bazy danych mogą obsługiwać duże pliki (baza liczy 80 tysięcy gier). Program standardowo uruchamia się w języku angielskim. Ale jest na nim opcja w menu zmienienia języka na polski, po zrobieniu której jest wymagany restart aplikacji.

Zważywszy na te wyżej wymienione zalety, jedyną wadą Scid vs PC jest brak obsługi wariantów szachowych (Chess960, szachy Fischera). Tak czy inaczej, program jest wart polecenia go każdemu pasjonatowi tej gry. Moja ocena: 4,5/6

XBoard/WinBoard

XBoard/WinBoard to jeden z najpopularniejszych programów stanowiących darmowy graficzny interfejs użytkownika dla szachów, o otwartym kodzie źródłowym. Interfejs ten przeznaczony dla każdego typu szachów, od międzynarodowych, przez Xiangqi (edycja chińska), Shogi (edycja japońska) oraz Makruk, Capablanca, Chess960, Crazyhouse oraz Losers. Graficzny interfejs XBoard (WinBoard) nie tylko wyświetla na ekranie szachownicę, ale również akceptuje ruchy szachów wykonane za pomocą myszy i klawiatury oraz zapisuje stan gry w formacie PGN. Program oferuje możliwość łączenia się z serwerem szachowym innych graczy. Co ważne, możemy współdziałać online z innymi graczami oraz zapisywać grę w dowolnym jej momencie. Program dostępny jest w dwóch wersjach w zależności od systemu operacyjnego komputera - dla Windowsa oraz pozostałych systemów.

Wersja dla Windows
Po zainstalowaniu programu Winboard/Xboard autorstwa Tima Manna. w wersji dla systemu operacyjnego Windows, możemy program Crafty umieścić w tym samym katalogu.
Program Crafty jest udostępniany w wersjach na różne systemy operacyjne, wersja dla systemu operacyjnego Windows jest gotowa do natychmiastowego użytku. Jednak ze względu na oszczędnościową formę wyświetlania szachownicy, wielu jego użytkowników sięga dodatkowo po barwną szachownicę Winboard. Po zainstalowaniu programu Winboard i skopiowaniu programu Crafty do jego katalogu możemy w łatwy sposób połączyć oba programy. Wystarczy w tym celu utworzyć na pulpicie Windows skrót do programu Winboard, następnie we właściwościach tego skrótu dopisać linijkę:
-cp -fcp "crafty winboard" -fd "C:\WinBoard"
W ten sposób uruchamiając program Winboard będziemy jednocześnie uruchamiać program Crafty, pod warunkiem, że zainstalowalismy program Winboard w katalogu C:\Winboard. Możemy także edutować plik winboard.ini i na końcu pliku, w linijce /firstChessProgramNames="GNUChess zmienić wpis na /firstChessProgramNames="crafty. Program Winboard może także służyć do oglądania i wprowadzania zbiorów partii w tekstowym formacie pgn, łączenia się z serwerami szachowymi dla gry z innymi zawodnikami itp. Dodatkowe możliwości programu Winboard opisane są szczegółowo w pliku pomocy.

Wersja dla Linuksa
W wersji dla Unix/Linuks wystarczy po skompilowaniu programu wydać dyspozycję 'make install' aby umieścić program w stosownym dla używanego systemu miejscu. Tandem xboard + crafty uruchamiamy komendą xboard -fc crafty.
Wersja dla systemów Unix/Linux nosi nazwę Xboard i może zawierać wszelkie ustawienia w pliku konfiguracyjnym .xboard, zawartym w katalogu użytkownika.
Dodatkowymi jego zaletami są uniwersalność: wiele silników szachowych, możliwość gry poprzez serwery szachowe i prowadzenia rozgrywek e-korespondencyjnych. Cała ta gama możliwości czyni go potężnym narzędziem do gry w szachy. Moja ocena: 5,5/6

Yea Chess 4.84

Yea Chess jest to darmowy program do gry w szachy, który wykorzystuje sztuczną inteligencję i moc obliczeniową komputera do testowania umiejętności gry w szachy na różnych poziomach umiejętności. Autorem tego tytułu jest Drazen Beljan. Program cechuje jego szybkie działanie oraz bardzo małe rozmiary (po rozpakowaniu zaledwie 230 kB) , dzięki czemu jego praca, nie obciąża systemu. Gra charakteryzuje się intuicyjnym interfejsem. Najnowsza wersja została pozbawiona kilku błędów poprzedniej, dzięki czemu gra na nim uległa znacznej poprawie. Warto wspomnieć, że Yea Chess to przenośny program, który nie wymaga instalacji. Dzięki czemu można skopiować go do pamięci USB lub innego przenośnego urządzenia i zawsze mieć dostęp do zapisanych gier.

W Yea Chess rozgrywka toczy się z użyciem standardowych figur. Tytuł ten można polecić zarówno początkującym, jak i zaawansowanym fanom tego logicznego sportu. Ciekawym udogodnieniem tej gry jest to, że po umieszczeniu kursora który ma postać palca wskazującego, dzięki czemu umożliwia szybkie i łatwe przemieszczanie, klikając fragment, a następnie klikając kwadrat, który chcesz przenieść. Program ma też zdolność powiększania interesującego nas widoku nawet o 250 % w opcji menu. Trudność gry można też ustawić według 8-stopniowego regulatora poziomu reprezentowanych umiejętności. Interfejs programu chociaż nie ma żadnych wodotrysków ani super efektów graficznych, jest przejrzysty, co powoduje że gra się na nim całkiem przyjemnie.

Yea Chess - to wymarzony programik dla tych, którzy chcą zagrać w szachy z wirtualnym przeciwnikiem i to takim, który zawsze ma czas na partię szachów. Przeznaczonym głównie dla najmłodszych adeptów szachowych, którzy na pewno docenią jego przystępność w nauce tej gry. Moja ocena: 4,5/6

ZooChess

ZooChess jest to darmowy symulator szachy z doskonałą trójwymiarową grafiką 3D wykonania, która zdecydowanie go wyróżnia pośród konkurencji.Program oferuje nam szczegółowo opisany poradnik ułatwiający nam rzyjemność gry w szachy oraz znacznie poprawioną inteligencję komputerowego przeciwnika. Warto wspomnieć, żeby z programu móc korzystać wymagane jest posiadanie przeglądarki obsługującą wtyczkęJava. Zaletą programu jest to, że nie jest konieczny do zainstalowania. Można też na nim grać z komputerem ranking ELO 1800, dostępny też jest tryb dla jednego gracza i "multiplayer".

Program posiada również możliwość zapisu niedokończonej gry, żeby ją zakończyć później, co jest niewątpliwie pomocne dla wstępnej analizy gry. Wadą jest to, że program zawiera drobne błędy np. brak możliwości wyboru poziomu trudności gry. Tak czy inaczej. Chociaż ZooChess nie jest wolne od wad. To całkiem dobry program dla początkujących szachistów, którym do gustu przypadnie jego przystępność i to, że szybko na nim można się nauczyć podstaw gry. Moja ocena -4/6

To jest takie moje „Top 10” najlepszych darmowych programów w internecie, specjalnie do tego wpisu wyselekcjonowanych z autopsji mogę zapewnić, że ich poziom jest naprawdę bardzo dobry. Ale oprócz nich są też mniej cenione przeze mnie programy szachowe „za darmo” tj. przeznaczony do rozwiązywania typowych zadań szachowych ChessExplorer 6,0 (3,5/6), Chess - it! 1,0 (3,5/6), analityczny Corus 2006 (3,5/6), program do gry korespondencyjnej Ectool 2.1 (3,5/6), czeski program do gry w szachy Honzowy Sahy 1350 (3,5/6), archaiczny Gromit Chess 1,2 (4/6), japoński program szachowy z grafiką 3D - Mayura Chess Board (-4/6). Tak samo jak te przeznaczone pod Linux z rodziny Free chess software m.in. ChessV (4/6), GNOME Chess (4/6), GNU Chess (4,5/6), KnightCap (3,5/6), PyChess (4/6). Przy okazji jak ktoś lubi, grać w szachy w Internecie polecam też całą masę bardzo dobrych darmowych gier online, że wymienię tutaj Chess.com, Flash Chess 3, czy dziesiątki tego typu gier, dostępnych na stronie Poki. Jeżeli zważyć, jaki jest ogromny dostęp darmowych programów szachowych i gier online. Nasuwa się zatem jeden wniosek, że pasjonaci gry w szachy przez internet mogą do woli w nich wybierać, i nieważne czy się windziarzem, linuksiarzem, czy korzysta z internetu tylko na komórce. Tak czy inaczej, każdy znajdzie jakiś program dla siebie i może, grać ile tylko zechcę, nic przy tym nie płacąc.

 

linux programowanie gry

Komentarze

0 nowych
darek719   40 #1 26.04.2017 11:54

O znowu szachy, ciekawy wpis. Gier widzę nie brakuje :)

Autor edytował komentarz w dniu: 26.04.2017 11:59
Dementor   35 #2 26.04.2017 11:58

@darek719: W sumie temat ciągle niszowy na DP. A ciekawych programów szachowych jest wiele.

darek719   40 #3 26.04.2017 12:01

@Dementor: Bo nie każdy umie grać w szachy... co innego warcaby.

Autor edytował komentarz w dniu: 26.04.2017 12:01
lukash86   5 #4 26.04.2017 12:44

Świetny wpis! Od dawna takiego spisu darmowych programów szachowych szukałem.

Dementor   35 #5 26.04.2017 14:02

@lukash86: A Ty, z jakich programów szachowych najczęściej korzystasz?

Dementor   35 #6 26.04.2017 14:11

@darek719: Jeżeli chodzi o warcaby. Polecam Real Checkers i Checkerboard 1.72.

darek719   40 #7 26.04.2017 14:17

@Dementor: dzięki, też sprawdzę :)

lukash86   5 #8 26.04.2017 17:38

@Dementor: : W sumie to ja korzystam z tych 3-4 dostępnych na DP, no i online czasami grywam. A Ty tutaj podałeś z dwadzieścia i to za darmo. Pierwsze co to przetestuję Arenę i WinBoarda na Linuksie.

Dementor   35 #9 26.04.2017 17:42

@lukash86: Polecam Ci Arenę jest świetna. Co do WinBoard to dla systemów Unix/Linux nosi nazwę Xboard. W tym wpisie masz podane jak go zainstalować.

lukash86   5 #10 26.04.2017 17:44

@Dementor: Faktycznie jest tam wszystko zapisane. Dzięki

miclis   7 #11 26.04.2017 19:04

Artykuł bardzo ciekawy. Tylko popraw tę literówkę, bo się rzuca w oczy bardzo: "Cała ta gama możliwości czynią go potęrznym narzędziem do gry w szachy"

Dementor   35 #12 26.04.2017 19:07

@miclis: Dzięki. Literówka została poprawiona.

FreeWare_RK   21 #13 26.04.2017 20:43

@Dementor: Świetny wpis. Wróciłem po robocie i przeczytałem. Nie mam siły nic z tym robić. Gdzie Ty Mistrzu znajdujesz czas by pisać takie obszerne, ciekawe blogi? Ja mam w tym tygodniu od 11 do 19 robotę i po niej to tylko prysznic, coś szamnąć i spać. Nie mam siły na nic innego heh. Nawet na moje ulubione antywirusy, pod którymi coraz większa paranoja jest. Od Soboty będę miał wolne to przyjrzę się dokładniej wpisowi bo dziś tak po łebkach przeczytałem.

Dementor   35 #14 26.04.2017 20:53

@FreeWare_RK: Dzięki. A Ty z jakich programów szachowych najczęściej korzystasz? Pytam, bo wiem, że grasz często w szachy na kompie.

edmun   13 #15 26.04.2017 20:56

Jak ktoś lubi szachy i ma poczucie humoru to polecam to:
https://www.youtube.com/watch?v=sjP2W0DWuwI

Sam kupiłem, nie ukrywam że niektóre "challenge" są naprawdę fajnie przemyślane :D

Autor edytował komentarz w dniu: 26.04.2017 20:56
L3AD3R   3 #16 26.04.2017 21:58

@Dementor: Który program wybrać na początek?

Dementor   35 #17 26.04.2017 22:03

@L3AD3R: Do nauki gry w szachy dobry jest Yea Chess 4.84, futurystyczny Parmen rozwija wyobraźnię, tak samo gra online Chess.com jest bardzo przystępna i dostępny w bazie danych DP - Armageddon Chess.

  #18 26.04.2017 22:47

Wpis pierwsza klasa. Nawet nie wiedziałam, że oprócz Areny jest tyle wartościowych programów szachowych i to za darmo. Nic tylko testować :)

FreeWare_RK   21 #19 26.04.2017 22:50

@Dementor: Gram? Nie no to za dużo powiedziane. Nie gram. Grałem w tą wersję co była wbudowaną grą w Windows 7. Fajna była. Jednak to nie zastąpi gry z prawdziwym przeciwnikiem. komp od razu robi ruch, komp nie popełnia raczej błędów. Nie ma frajdy z grania z wirtualnym przeciwnikiem.
To to samo jak granie w multi a granie w ,,poślady" gdzie osoba obok siedzi i gra się np. na zmianę.

Dementor   35 #20 26.04.2017 22:57

@FreeWare_RK: Wiadomo. Gra z przeciwnikiem "na żywo" ma zdecydowanie większość urok. A co do gry w szachy z komputerem. Wszystko zależy od poziomu gry - jaki sobie ustawisz. W tej "10" programów, które tutaj opisałem, są te dla tych co dopiero się uczą grać, jak i dla bardziej zaawansowanych. Sama Arena Chess ma 8 poziomów gry (od podstawowego, aż po arcymistrzowski),

FreeWare_RK   21 #21 26.04.2017 23:02

@Dementor: Najlepsze jest to, że by być w formie trzeba grać i grać. Jak grasz i potem masz przerwę, jak ja np. To niestety ale jak do tej gry wracasz to brakuje tego tzw. skilla.

Dementor   35 #22 26.04.2017 23:06

@FreeWare_RK: Racja. W szachach jest ważne, żeby regularnie grać. Ale sam wiesz, że ciężko o dobrego sparingpartnera w realu, Wtedy to posiłkowanie się takimi programi jak Arena, Lucas, WinBoard jest nieodzowne.

Autor edytował komentarz w dniu: 26.04.2017 23:39
Dementor   35 #23 27.04.2017 10:11

@edmun: Znam ją, całkiem fajna, poszerza wyobraźnie.

Dementor   35 #24 27.04.2017 10:13

@FreeWare_RK: Pisałeś swego czasu o grach z Ubisoftu. To może grałeś kiedyś na Chessmaster? W końcu to już kultowa gra szachowa, tej firmy właśnie.

Dementor   35 #25 27.04.2017 10:15

@L3AD3R: No i którą z tych podanych gier myślisz wybrać?

Dementor   35 #26 27.04.2017 10:18

@darek719: A propos warcabów. Słyszałeś, może o takiej grze jak Taifho? Jest to takie połączenie szachów i warcabów. Rewelacja!

Autor edytował komentarz w dniu: 27.04.2017 10:19
darek719   40 #27 27.04.2017 11:00

@Dementor: Na jakiej zasadzie to połączenie?

darek719   40 #28 27.04.2017 11:00

@Dementor: Dawno nie grałem w warcaby, szachy to tak średnio u mnie...

Dementor   35 #29 27.04.2017 11:03

@darek719: Coś w rodzaju skrzyżowania.. trzeba przeprowadzić (jak najszybciej) swoje pionki na drugi koniec szachownicy..Myślę że ta gra może zawojować świat !! Są tu jacyś amatorzy tej dość rzadkiej gry?

Autor edytował komentarz w dniu: 27.04.2017 11:03
Dementor   35 #30 27.04.2017 11:04
darek719   40 #31 27.04.2017 11:05

@Dementor: podlinkuj to przetestuję :)

Dementor   35 #32 27.04.2017 11:06

@darek719: patrz wyżej :)

darek719   40 #33 27.04.2017 11:07

@Dementor: Warcaby wydają się prosta grą ale też trzeba się wysilić czasem, w połączeniu z szachami to już poziom idzie znacznie do góry. Gidze się można nauczyć dobrze grać w szachy?

darek719   40 #34 27.04.2017 11:09

@Dementor: Zapamiętać tylko proste zasady i można grać. Juz mi się podoba taka koncepcja gry :)

Dementor   35 #35 27.04.2017 11:10

@darek719: Choćby z filmików na YouTube... https://www.youtube.com/watch?v=sh1t3kqlBFI Tutaj masz bardzo dobry kurs na początkujących. Teoria.... https://www.youtube.com/watch?v=sh1t3kqlBFI Debiuty... https://www.youtube.com/watch?v=S0iA_-OynsM

darek719   40 #36 27.04.2017 11:16

@Dementor: Mistrzem nie będę ale podszkolę się w wolnych chwilach :)

darek719   40 #37 27.04.2017 11:16

@Dementor: Ty dobrze grasz? moze zamiast pokera na zlotach to szachy?

lukash86   5 #38 27.04.2017 11:21

@darek719: Podobnie jak Ty kiedyś myślałem, że szachy to ciężka gra, nie do opanowania, ale jest inaczej. Najważniejsze to podstawy opanować, a później to zaraz złapiesz bakcyla i warcaby zastąpisz grą w szachy.

lukash86   5 #39 27.04.2017 11:22

@Dementor: Świetne to Taifho, nawet nie wiedziałem, że taka gra istnieje. Da się w to grać online z komputerem?

darek719   40 #40 27.04.2017 11:22

@lukash86: Masz racje, tyle tylko że w warcaby to i z małym dzieckiem można grać, a w szachy to nie koniecznie...

lukash86   5 #41 27.04.2017 11:25

@L3AD3R: Na początek Świetne są te gierki online z Poki, Armageddon a później to masz szeroki wybór, (nawet większy niż przed poznaniem tego wpisu myślałem). :)

lukash86   5 #42 27.04.2017 11:25

@FreeWare_RK: A co jest ten skill?

lukash86   5 #43 27.04.2017 11:31

@darek719: Tu byś się zdziwił, moja córka ma 6 lat i jest zapisana do kółka szachowego. Jest tam cała masa dzieciaków.

darek719   40 #44 27.04.2017 11:37

@lukash86: Serio? może w szkole się nauczyła?

Dementor   35 #45 27.04.2017 11:42

@lukash86: Gram w nią na planszy, strony online z grą Taifho też pewnie są tylko trzeba poszukać. :) Dodam jeszcze, że na planszy można grać w Taifho tak samo w cztery osoby.

lukash86   5 #46 27.04.2017 11:52

@darek719: Tak, szkoła podstawowa do której uczęszcza ten kurs nauki gry w szachy organizuje, jako zajęcia pozalekcyjne. Dobrze są prowadzone, dzieciaki cieszy gra, robią postępy. Świetna sprawa!

lukash86   5 #47 27.04.2017 11:53

@Dementor: Rozumiem. A droga jest taka plansza do Taifho. Moje córki lubią grać w warcaby na planszy, to i w to się mogą nauczyć. :)

darek719   40 #48 27.04.2017 11:54

@lukash86: I kto prowadzi takie zajęcia?

Dementor   35 #49 27.04.2017 11:59

@lukash86: Ok. 60 zł, do dostania w dobrych sklepach sportowych.

Gustaw76   2 #50 27.04.2017 12:12

Znakomity spis programów szachowych, do tego fachowo opisany. Przyznam się, że słyszałem co najwyżej o połowie z tych programów. A samemu gram na płatnym Fritz 15, (trochę mnie kosztował), a wychodzi na to, że taka Arena czy Rebel Decade, mają więcej od niego funkcji. Eh.

Dementor   35 #51 27.04.2017 12:49

@Gustaw76: Dlatego też poświęciłem ten wpis tylko darmowym programom, bo jest sporo, a co nie które nie ustępują tym płatnym typu Chessmaster, Rybka czy Shredder. Co do samego Fritz 15 to bardzo dobry komercyny program (chociaż bardziej cenię poprzednią jego wersję). Napisz mi jaki styl gry najbardziej preferujesz. To Ci polecę jak najlepszy program.

Dementor   35 #52 27.04.2017 12:54

@edmun: A o Taifho https://www.youtube.com/watch?v=hzWAeOUI58s słyszałeś? Bardzo fajne połączenie szachów z warcabami, może Ci się spodobać :)

Autor edytował komentarz w dniu: 27.04.2017 23:14
Gustaw76   2 #53 27.04.2017 16:51

@Dementor: Mój styl gry w szachy. To model otwarcia partii hiszpańskiej, oparty na częste stosowanie gambitów. Wzorem szachisty dla mnie jest Anatolij Karpow.

Gustaw76   2 #54 27.04.2017 16:54

@FreeWare_RK: Polemizowałbym z tym twierdzeniem. Jakby nie posiłkowanie się profesjonalnymi programami szachowywmi, byłbym cały czas na poziomie podstawowym.W dzisiejszych realiach gra z wirtualnym przeciwnikiem jest normą.

Autor edytował komentarz w dniu: 28.04.2017 20:55
  #55 27.04.2017 20:54

Kompleksowe repetytorium programów szachowych i to jeszcze za darmo. Z suplementami ponad 20 programów. Przy okazji przydałoby się jak byś kiedyś opisał te komercyjne co wymieniłeś powyżej.

lukash86   5 #56 27.04.2017 20:57

@darek719: Instruktor szachowy. Wiadomo rodzice płacą mu za to. Ale nikt nie żałuje. Starsza córka jeszcze z rok i będzie lepsza ode mnie. :)

lukash86   5 #57 27.04.2017 20:59

@Dementor: Właśnie na OLX znalazłem za 30 zł, prawie nie używana. :)

lukash86   5 #58 27.04.2017 21:00

@Gustaw76: Jak dla mnie Rebel Decade ma jeszcze więcej funkcji od Areny. Rewelacja!

Dementor   35 #59 27.04.2017 21:01

@lukash86: O to bardzo tanio, nawet na Allegro ciężko ją dostać.

FreeWare_RK   21 #60 27.04.2017 21:10

@lukash86: W slangu potocznym to znaczy umiejętność w grze. Czym więcej grasz tym masz większego skilla.

FreeWare_RK   21 #61 27.04.2017 21:12

@Dementor: Nie pamiętam, możliwe, że u kogoś grałem. Sam nigdy nie miałem tej gry. Ale raczej wątpię. Jak już to ze znajomymi gra się w te szachy fizyczne, rozkładam planszę i ciupie się. W wersję PC to tylko w tą co była w windows 7. Kolega miał bodaj, że grę o której mówisz. Ale nic więcej nie wiem po za tym, że ją miał.

Dementor   35 #62 27.04.2017 21:17

@FreeWare_RK: Dla mnie Chessmaster i tak przegrywa konkurencję z przynajmniej trzema darmowymi (Arena, WinBoard, Rebel Decade) z mojej listy programów szachowych, a przecież trzeba z nią sporo zapłacić (ok. 130 zł).

lukash86   5 #63 27.04.2017 21:24

@FreeWare_RK: No tak z angielskiego. W moich stronach taki termin nie występuje, za to jak się szybko wygra w szachy to się mówi "rozpykać" :)

neXt___   12 #64 27.04.2017 22:00

Nie ma to jak partyjka szachów na żywo. Nigdy nie byłem w stanie przekonać się do e-szachów. Komputer, jak zwykle, daje większe możliwości i jest w stanie bardziej urozmaicić grę, ale... nigdy nie odczułem, aby akurat szachom było to potrzebne. Gdybym grał zawodowo lub miał konkretną potrzebę poprawiania swoich umiejętności - może i spróbowałbym.

Nie śledzę tematu, kontakt z komputerowymi szachami miałem dość dawno, więc jestem dość mocno zaskoczony mnogością funkcji, które oferują wyżej opisane programy. Odgadywanie ruchów najlepszych szachistów brzmi szczególnie ciekawie, choć sam nie odważyłbym się użyć tej funkcji, bo mógłbym stracić zaufanie do moich umiejętności :P

Chyba wkradł się chochlik. "Baza zadań zawiera ich około 60000 tysięcy". 60.000 tysięcy to byłaby cholernie duża liczba, nie mówiąc już o tym że sam zapis jest dziwny.

darek719   40 #65 27.04.2017 22:10

@lukash86: A działa to jakoś miedzy szkołami? są jakieś turnieje albo coś?

FreeWare_RK   21 #66 27.04.2017 22:37

@lukash86: Rozpykać to i ja znam. Ale rzadko u swoich znajomych to słyszę. Raczej wulgarniejsze odmiany tego słowa. To słowo skill to też nie używam. Tu napisałem bo cóż, cały internet się tym słowem posługuje. Wkurza mnie to, angielski wypiera polski. Niedługo nie będziemy mówić już po polskiemu xD. W zdaniu nieraz jedno słowo polskie reszta angielskich. Nie jest to za fajne.

Dementor   35 #67 27.04.2017 22:37

@neXt___: Masz rację, nic nie zastąpi gry w szachy "na żywo". Tylko zważ na jedno, że w dzisiejszych czasach gra w szachy w Polsce jest traktowana po macoszemu. Upadają kluby szachowe, turnieje. rzadko kiedy są organizowane kursy nauki tej gry dla najmłodszych np w moich stronach w mieście Szczucin - z braku sponsora upadł świetny turniej szachowy o puchar GDDKiA (co roku walczyło o niego ponad 100 graczy - w tym wielu arcymistrzów), tak samo jak sekcja szachów dla dzieci, gdzie była nawet Mistrzyni Polski do 12 lat... W takich realiach większość szachistów jest skazana na grę z komputerem, czy na turniejach online typu Interpido. Tak czy inaczej, chociaż jesteś sceptycznie nastawiony do programów szachowych. Myślę, że z czasem uroki gry na takiej Arenie czy Rebel Decade byś docenił.

FreeWare_RK   21 #68 27.04.2017 22:41

@Dementor: No nic, prawda jest taka, że nawet jak byś wydał oszczędności całego życia to nawet najlepszy symulator tej gry nie zastąpi tego, co daje gra z żywą osobą. Tak samo gry RPG, sesje z mistrzem gry itd, te wszystkie karty, kostki, podręczniki, rysowanie map itd. No to ich odmiany elektroniczne to niestety lipa. Dziś ludziom mniej się chce do kogoś iść, pograć przy piwku. Teraz lepiej odpalić kompa, wleźć na sesję z gry z nonejmami na pół godziny, godzinę i tyle. Niestety mnie to nie jara. Z drugiej strony nie żałuję bo i tak nie mam czasu na to by zasiąść i grać. Nawet jak wolne jest to obowiązków natłok przytłacza heh. Teraz to dopiero wiem jak mówili mi kiedyś, dawno temu, w domu, że okres dzieciństwa jest najlepszy. No w sumie może to i fakt. Coś w tym jest. Aczkolwiek nie do końca :P .

Dementor   35 #69 27.04.2017 22:49

@FreeWare_RK: Jedno i drugie jest potrzebne, nie można tak generalizować. Najlepiej grać i tak... i tak. No i mylisz pojęcia programu szachowego z symulatorem. Nie ma teraz profesjonalnych szachistów co nie posiłkują się programami szachowymi. Na wielu turniejach szachowych grywałem, to mam rozeznanie.

edmun   13 #70 27.04.2017 23:11

@Dementor: nie wskakuje mi film z tego linka. Ale nie słyszałem :-)

Dementor   35 #71 27.04.2017 23:18

@edmun: Tutaj masz poprawiony link do gry Taifho https://www.youtube.com/watch?v=hzWAeOUI58s Jedna z lepszych logicznych planszówek jakie znam :)

Autor edytował komentarz w dniu: 28.04.2017 17:35
KróliśNiedobraczek   1 #72 27.04.2017 23:33

No wielce interesujący wpis! A jak ktoś nie umie grać w szachy, a chce się naumieć, to który program polecasz? Bo trochę wstyd nie umieć...chyba.

PS. dla laseczki co polecasz - nie ziomka... żeby nie było. Chcę: kolorowo i intuicyjnie.

Autor edytował komentarz w dniu: 27.04.2017 23:37
  #73 28.04.2017 00:58

Kompleksowy zestaw programów szachowych, który długo szukałem. Jest tylko jeden problem, który wybrać?

eskimosek   7 #74 28.04.2017 02:29

Polecam https://pl.lichess.org ,świetny serwer szachowy,gra średnio kilka tys graczy z całego swiata.Turnieje co godzinę ,rożne wersje szachów,analiza partii silnikiem stockfish,trening,nauka debiutow.Graja tam tez arcymistrzowie,są turnieje weekendowe ,miesięczne.

marcelus   5 #75 28.04.2017 09:57

Z Arasan miałem styczność, do grania jest idealny!

edmun   13 #76 28.04.2017 10:07

@Dementor: Dziękuję. 4 lata temu na zlocie fanów Tolkiena trafiłem na gościa który produkuje swoją własnę grę Minjleaf. Nie do dostania na necie (raczej). Podrzucę zdjęcia i skan instrukcji. Myślę że niektórym może się spodobać, bo gra się genialnie :) Głupie kilka klocków drewnianych i mała plansza, a pod względem "logiczności" przebija niejedne hity :)

  #77 28.04.2017 11:59

jak dla mnie totylko xboard+stockfish

lukash86   5 #78 28.04.2017 13:34

Bardzo spodobał mi się interfejs gry online Flash Chess 3, którą polecasz. Mógłbyś coś nie co o niej napisać? Jakie ma zalety, wady?

lukash86   5 #79 28.04.2017 13:36

@marcelus: Grałem kilka lat temu na nim, zmieniłem go później na Arena Chess - jak dla mnie jest o jeden poziom lepsza.

Dementor   35 #80 28.04.2017 13:41

@lukash86: Tak w skrócie Flash Chess jest jedną z najlepszych planszówek dostępnych online. Do największych jej zalet należy to, że jest wyposażona w bardzo wydajny szachowy silnik, jak i bazę danych, która zawiera 3000 różnych otwarć. Kolejnym jego atutem jest świetna grafika 3D, wyrazista niemęcząca oczu. Jeżeli chodzi o samą grę, na Flash Chess można ustawić trzy poziomy trudności gry (początkujący, średni i zaawansowany), odpowiednio do poziomu reprezentowanych przez nas umiejętności. Co do kwestii technicznych. Możemy grac na nim z innym przeciwnikiem, jak i samym komputerem, ustawiając czas od 5 do 150-minutowej partii. Istnieje też możliwość wielokrotnego cofania ruchów, zapisywania partii i wiele innych. Program oferuje też analizę poszczególnych ruchów, diagram rozegranej pariii, jak i cofnięcia wykonanego ruchu jak i pomóc w zrobieniu nam ruchu. Flash Chess ma 5 wersji językowych w tym także dobrze przetłumaczoną polską. Nic tylko grać :)

Dementor   35 #81 28.04.2017 13:49

@Gustaw76: Jak preferujesz klasyczny styl gry. To myślę, że Ci najbardziej jednak Arena spasuje, można na niej ćwiczyć do woli debiuty szachowe. tak samo partii hiszpańskiej, a co do gambitów, świetny jest Lucas Chess, można na nim np. przećwiczyć gambit peruwiański. Świetna sprawa.

Dementor   35 #82 28.04.2017 13:51

@Anonim (niezalogowany): Zgodzę się na Linuksa - najlepsze połączenie.

Dementor   35 #83 28.04.2017 13:54

@edmun: Bardzo mnie zaciekawiła ta gra. Jeśli mógłbyś podesłać zdjęcia i skan instrukcji, byłbym Ci rad, bo chciałbym bliżej zapoznać się z tym, jak się gra w Minjleaf. :)

Dementor   35 #84 28.04.2017 13:57

@marcelus: Owszem, Arasan to naprawdę dobry program, sama baza tego programu, która zawiera ich ponad 50000 różnych gier robi spore wrażenie. Arasan to stary program, ale ciągle się rozwija. Ma wielu fanów

Dementor   35 #85 28.04.2017 14:02

@KróliśNiedobraczek: W takim przypadku. Polecam szachowe gry online, ze strony Poki http://poki.pl/szachy... Są, na bardzo różnym poziomie (tak samo podstawowym), są też lekcje gry w szachy http://poki.pl/g/lekcja-gry-w-szachy Reasumując. Jest kolorowo, intuicyjne i rozwojowo :) Nic tylko grać :)

darek719   40 #86 28.04.2017 18:04

@KróliśNiedobraczek: "Bo trochę wstyd nie umieć...chyba. "

E tam, wcale nie wstyd, w szkołach tego zazwyczaj nie uczą.

  #87 28.04.2017 19:07

Konkretne kompendium wiedzy. Przeczytawszy to pobrałem Rebel Decade - po pierwszych gram stwierdzam. Rewelacja!

  #88 28.04.2017 19:42

@darek719: "E tam, wcale nie wstyd, w szkołach tego zazwyczaj nie uczą."

to w szkołach czegokolwiek uczą?

CTHULHU   10 #89 28.04.2017 19:50

@darek719: Takich rzeczy, których nie uczą w szkołach, a których wstyd nie umieć, jest nawet więcej. Duuużo więcej.

  #90 28.04.2017 19:51

@KróliśNiedobraczek: na kurniku online szybko się nauczysz, gra z silnikami i to dobrej klasy to już wyższa szkoła jazdy a w szachy gać się uczysz całe życie także powodzenia :)

Gustaw76   2 #91 28.04.2017 20:15

@CTHULHU: Otóż to... i to byłaby bardzo dłuuuga lista.

Gustaw76   2 #92 28.04.2017 20:17

@darek719: Pytanie. Czy polskie szkoły dobrze uczą?

lukash86   5 #93 28.04.2017 20:58

@Dementor: Dzięki za kompleksową odpowiedź. Teraz na 100 % mnie przekonałeś.

lukash86   5 #94 28.04.2017 20:59

@KróliśNiedobraczek: Od siebie polecam Armageddon Chess. Można nim poziom gry ustawiać, fajna zabawa :)

  #95 29.04.2017 00:12

Bardzo wartościowy wpis, świetny opis, zdjęcia, filmiki instruktażowe. Moim faworytem z tej długiej listy programów szachowych jest Lucas Chess.

FreeWare_RK   21 #96 29.04.2017 02:36

@Gustaw76: Tak może w dzisiejszych. To nie ma problemu ktoś kto sobie w tych czasach zaczynał grać. Ja w latach 90' ubiegłego wieku uczyłem się grać. Wtedy nie było cudowania z grami cyfrowymi. Wszystko zależy jakiego przeciwnika masz do gry. Zawsze się czegoś nauczysz. Podszkolisz, podciągniesz.

  #97 29.04.2017 07:07

Gratuluję wiedzy o programach szachowych, z tak bogatym zestawem programów szachowych (i to jeszcze za darmo) się nie spotkałem.

Gustaw76   2 #98 29.04.2017 07:13

@FreeWare_RK: Tylko ja kolego zacząłem grać jeszcze końcem lat 80-tych w podstawówce. I do trzydziestki grałem tylko w realu. Coś mi się wydaje, że chcesz uchodzić za starszego niż jesteś,,, i do końca nie rozumiesz do czego teraz mają służyć programy szachowe w dzisiejszych czasach... No bo mi odpowiedz, Co robić jak nie ma z kim grać w realu? To co wtedy, nie grać w ogóle?

lukash86   5 #99 29.04.2017 12:59

@FreeWare_RK: Mam 31 lat, a na kompie grywam w szachy, warcaby czy scrabble od dobrych 15-stu. A Ty jak jesteś z końca 1990 roku, to ile lat miałeś jak zacząłeś grać w szachy, bo z tego co piszesz - to bardzo wcześnie (prawie) jak Kasparow :)

  #100 29.04.2017 14:35

@lukash86: ja też się nauczyłem gry w latach '90, matka mnie nauczyła podstaw i po kilku latach już ją rozwalałem za gówniarza, potem bakcyl szachowy minął ale na kurwniku jak czasami pogrywam to poniżej 1200 nie schodzę także nie jest źle z moją głową jeszcze :)

FreeWare_RK   21 #101 29.04.2017 23:44

@lukash86: A tak, wcześnie. Dziadek mnie nauczył. Gra świetnie.

  #102 30.04.2017 10:23

@FreeWare_RK: Bardzo rzetelny artykuł, szkoda, że tak mało się piszę o szachach na DP. ALE LEPSZY RYDZ NIŻ NIC! :)

  #103 30.04.2017 10:26

@FreeWare_RK: A jak tyle lat już grasz w szachy. To na jakim szachiście najbardziej się wzorujesz? Pewnie masz swoich faworytów.

Dementor   35 #104 30.04.2017 11:23

@FreeWare_RK: "No nic, prawda jest taka, że nawet jak byś wydał oszczędności całego życia to nawet najlepszy symulator tej gry nie zastąpi tego, co daje gra z żywą osobą."

Tylko zważ na jedno, że te wszystkie programy które tutaj zawarłem, są za darmo i jak już kilka innych osób pisało w dzisiejszych czasach są nieodzownym narzędziem służącym do treningu szachowego... Inna sprawa, że nigdzie nie pisałem, że gra na komputerze jest lepsza z realnym przeciwnikiem. Nie mylmy zatem pojęć. Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi.

Dementor   35 #105 30.04.2017 11:28

@darek719: A grałeś kiedyś w warcaby Brazylijskie? Jak nie mam tutaj fajny programik dla Ciebie http://warcaby.w8.pl/

Dementor   35 #106 30.04.2017 11:33

@lukash86: Sam widzisz są różne podejścia co do formy gry w szachy. Wiele osób też myli pojęcie nie odróżniając gry onlinem symulatora np od programu szachowego... A z programów o który pisałeś, polecam Ci zapoznać się jeszcze z Lucas Chess ma bardzo dobra książkę debiutową np. partii hiszpańskiej.

Dementor   35 #107 30.04.2017 11:35

@darek719: "Bo nie każdy umie grać w szachy... co innego warcaby."

Jest tak samo cała gama gier online z warcabami... http://pl.sgames.org/tags/500/ Dla każdego coś dobrego. :)

darek719   40 #108 30.04.2017 11:40

@Dementor: O widzisz.. i od tego trzeba zacząć... :)

darek719   40 #109 30.04.2017 11:41

@Dementor: Dzięki, na pewno przetestuję http://warcaby.w8.pl/

Dementor   35 #110 30.04.2017 11:52

@darek719: Tylko nie jestem na 100% pewny czy na W10 będzie chodził, ja grywam na nim na W7.

Dementor   35 #111 30.04.2017 11:54

@darek719: Nie inaczej. Jak dla mnie warcaby z szachami się pokrywają... Dużo łatwiej się nauczyć grać w szachy... wcześniej znając zasady gry w warcaby.

darek719   40 #112 30.04.2017 11:54

@Dementor: na pc ja dalej trzymam sie w8.1 :)

Dementor   35 #113 30.04.2017 11:55

@darek719: a faktycznie nawet na blogu o tym pisałeś :) Teraz mało kto z w8,1 korzysta! Jesteś w gronie wybranych :)

darek719   40 #114 30.04.2017 11:57

@Dementor: ale nie sadzisz, że teraz w ogóle ciężko znaleźć okazje do nauki? teraz tylko wódka i karty co najwyżej :)

darek719   40 #115 30.04.2017 11:58

@Dementor: na telefonie mam w10 ale... pytanie jak długo system na telefonie utrzyma się jeszcze na rynku...?

Dementor   35 #116 30.04.2017 12:01

@darek719: Swego czasu nawet prowadziłem w bibliotece kurs nauki gry w szachy dla dzieci, robiłem to odpłatnie, teraz nie mam na to czasu. Myślę, że chociaz gry logiczne w Polsce są traktowane po macoszemu, wiele osób jednak lubi spędzać wolny czas. A to graj w szachy, warcaby, domino czy planszówki. Chociaż masz rację, że najważniejsze w porę się nauczyć w to grać.. 70% ludzi to robi teraz w Internecie - takie są realia.

darek719   40 #117 30.04.2017 12:04

@Dementor: Szkoda że nie ma obowiązkowo w szkole szachów, to wkoncu zmusza do myślenia :)

Dementor   35 #118 30.04.2017 12:07

@darek719: Wiesz aż tak rygorystycznie tego bym nie traktował, ale jako zajęcia pozalekcyjne - jak kto chce. Czemu nie?

darek719   40 #119 30.04.2017 12:13

@Dementor: a czemu nie na wf-ie, przecież to sport :)

Dementor   35 #120 30.04.2017 13:03

@darek719: owszem nieolimpijski, ale jednak sport. Takie zajęcia pozalekcyjne jako dodatek do WF. Dobry pomyśl :)

darek719   40 #121 30.04.2017 13:07

@Dementor: nawet i na lekcji, tyle osób bez stroju, to chociaż w szachy by pograli.

  #122 01.05.2017 00:00

a gdzie to taifho online? Nigdzie nie mogę tego znaleźć. Chętnie bym pograł. Ktoś ma jakiegoś linka?

edmun   13 #123 02.05.2017 10:08

@Dementor: Obiecałem że podrzucę skany i zdjęcia, ale za nic nie mogę odnaleźć gdzie to jest. Jak znajdę - to podrzucę. Z miesiąc temu widziałem cały woreczek z klockami do gry, ale nie wiem gdzie położyłem

darek719   40 #124 02.05.2017 12:49

@CTHULHU: Co zrobić, każda kolejna reforma edukacji jest gorsza.

darek719   40 #125 02.05.2017 14:30

@Anonim (niezalogowany): Nie tego co powinni, prehistoria zamiast czasów najnowszych.

FreeWare_RK   21 #126 02.05.2017 23:26

@Gustaw76: Ja nie gram w takie bo mnie nie sprawia to przyjemności. I tyle. Jak pisałem, pogrywałem w to co było na windows 7 wbudowane, jakaś tam gra szachowa i spoko na kilka razy ale nie na dłuższą metę. Komp nawet te same ruchy wykonywał, nie było tej ,,magii", że przeciwnik myśli, zastanawia się, tylko ja ruch, komp ruch itd.
Nie, nie chcę uchodzić za starszego. Nie mam potrzeby :) .
A na pytanie Ci nie odpowiem, każdy ma inne odczucia. Jak komuś pasuje pograć sobie w grę szachową wirtualną czy symulator to ok. Mnie takie coś nie przypadło do gustu. Chyba dlatego, że nie pogadasz z komputerem o wszystkim i o niczym. Nie ma tej otoczki.
Ale to każdego sprawa indywidualna.

FreeWare_RK   21 #127 02.05.2017 23:30

@sPASSKI (niezalogowany): Nie mam, gram dla przyjemności. Ze znajomymi i czasami z rodziną. Gram dla rozrywki. Jest to fajna gra towarzyska. Nie jestem, że tak powiem nałogowym graczem. Ot po prostu umiem i jak jest z kim pograć to się gra. Dużo grałem za czasów studenckich bo kilku znajomych z roku w tym jeden współlokator z akademika pogrywali. Więc robiliśmy sobie rozgrywki. Nic poważne. Takie tam granie, gadanie przy piwku.

edmun   13 #128 03.05.2017 07:21

3 godziny przerzucania domu do góry nogami i wciąż nie znalazłem. Trochę mi przykro bo zapewne gdzieś jest, lecz nie wiadomo gdzie.

darek719   40 #129 04.05.2017 12:48

@Gustaw76: to zależne od przedmiotu i od szkoły.

Dementor   35 #130 04.05.2017 12:58

@edmun: Nie ma sprawy, tak czy inaczej dzięki, że poinformowałeś mnie, że taka gra jak - Minjleaf, w ogóle istnieje :)

marcelus   5 #131 04.05.2017 21:44

@Dementor: Ja właśnie jestem fanem Arasana. stary program, ale ciągle się rozwija.

beamea24   1 #132 05.05.2017 08:01

Witam.widzę, że wpisów tu nie brakuje ale jeszcze ja dorzucę swoje trzy grosze, chociaż na grze w szachy sie nie znam za bardzo ale w warcaby grywałam...świetnie opisane programy-pozostaje jedynie wybierać więc i może ja nauczę sie grać w szachy a może nawet i moje dzieci skorzystają tym bardziej, że teraz wszystko można "on line". Autorowi gratuluje...czyta się świetnie i bardzo rzeczowy wpis..pozdrawiam

edmun   13 #133 05.05.2017 18:11

@Dementor: wiesz. istnieje, tylko że sam np. nie mam możliwości znalezienia żadnej informacji na jej temat. Na upartego mógłbym to rozrysować jak to się gra i można samemu sobie wykonać planszę i "figury". Kwestia że rozgrywka jest tak prosta a jednocześnie tak "logicznie" łatwa - że wciąga na wiele godzin. Nawet żona się pytała co ja robię od trzech godzin i sama się dziwi gdzie ta gierka jest bo z chęcią by pograła.
Najgorsze że już 3/4 domu przerzuciłem do góry nogami i wciąż nie mogę znaleźć a jedyne co pamiętam to że szmaciany woreczek z planszą i pionkami związałem, przyklepałem żeby nie wystawała i gdzieś wsadziłem bo było mało miejscu na to i teraz nie pamiętam gdzie schowałem :/

darek719   40 #134 05.05.2017 18:21

@beamea24: Szachy są dla każdego, wystarczy że nauczysz się zasad i można grać z dzieciakami, chociaż nie wiem czy one nie wolą komputerowej rozrywki i strzelanek itp. :)

L3AD3R   3 #135 07.05.2017 14:02

@lukash86: gierki online z Poki są super, dużo ich tam.