DirectX 12 to prawdziwy powód, dla którego warto będzie kupić Windows 9 Strona główna Aktualności22.08.2014 12:32 Udostępnij: O autorze Adam Golański @eimi Nie wszystkie nowości Windows 9 sprowadzają się do zmian w interfejsie użytkownika. Wiele wskazuje na to, że wraz z nowym systemem zadebiutuje kolejna wersja bibliotek DirectX, już wcześniej zaprezentowanych w tym roku. Do tej pory sugerowano, że ich debiut przypadnie na 2015 rok – ale widać, że Microsoft przyspiesza z ofensywą na całym swoim software'owym froncie. Możliwości DirectX 12 można było zobaczyć na własne oczy podczas specjalnego pokazu na konferencji SIGGRAPH w Los Angeles, gdzie we współpracy z Intelem Microsoft pokazał demo działające na laplecie Surface Pro 3 – urządzeniu z procesorem Core i5 i zintegrowanym układem graficznym HD4400. Rysowanie 50 tysięcy asteroidów na ekranie, z których każdy miał unikatową kombinacja tekstur i kształtu, mierzyło tak wydajność podsystemu grafiki jak i zużycie energii. Demo dysponowało dwoma trybami: w pierwszym utrzymywało stały poziom FPS, w drugim pozwalało na osiągnięcie maksymalnego obciążenia roboczego. W obu trybach możliwe było płynne przełączanie się między bibliotekami DirectX 11 i 12. Przejście w trakcie demonstracji DX11 na DX12 pokazało, jak poważne zmiany wprowadzają nowe biblioteki. Przy stałym, zadanym FPS zużycie energii zmniejszyło się niemal o 50% dla CPU i ok. 20% dla GPU. W trybie odblokowanym, DX11 było w stanie osiągnąć 19 FPS, podczas gdy DX12 aż 33 FPS – i to przy niezmienionym zużyciu energii, zarówno przez CPU jak i GPU. DirectX11: 19 FPS to za mało, by pograćDirectX12 robi z Surface Pro 3 przyzwoity komputerek do gier Uzyskanie o nawet 60% lepszego wyniku FPS to zasługa drastycznych zmian w architekturze Direct3D, biblioteki odpowiadającej za komunikację z procesorem graficznym i rysowanie grafiki trójwymiarowej. Microsoft poszedł w ślady AMD i jego Mantle API, uzyskując znakomite wyniki. Jego nowa biblioteka daje programistom możliwość pisania kodu działającego bezpośrednio na GPU, bez narzutu związanego z wykorzystaniem CPU. Zmniejszenie zużycia energii przez rdzenie procesora głównego daje w wypadku zintegrowanych grafik większą swobodę w obciążaniu GPU – i to tłumaczy tak duży (o 60%) wzrost FPS. Działanie na niższym poziomie sprzętowej abstrakcji pozwoliło też w Direct3D na efektywniejsze skalowanie wielowątkowości i wprowadzenie nowych mechanizmów w potoku renderującym, takich jak wykrywanie kolizji, ubijanie geometrii czy niezależne od porządku przezroczystości. Przełączenie na DX12: zużycie energii przez CPU spadło o 50% Korzyści z DirectX12 odczują więc przede wszystkim użytkownicy urządzeń ze zintegrowaną grafiką – entuzjaści z dobrymi dyskretnymi kartami graficznymi w swoich gamerskich maszynach na pewno o 60% lepszego FPS nie uzyskają. To dziś jednak rynkowa nisza. Zintegrowane z CPU układy graficzne coraz bardziej dominują wśród nowych PC, więc nowa biblioteka graficzna, pozwalająca na granie z niezłą wydajnością w gry 3D na ultrabookach, lapletach i tabletach z Windows 9, może stać się jednym z najsilniejszych argumentów na rzecz nowego systemu. Oprogramowanie Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji Zobacz także Windows 10 to nie tylko pulpitowe „bajery”. Direct3D 12 jest nową erą grania na PC 15 lut 2015 Adam Golański Oprogramowanie 139 Cyfrowa asystentka Cortana będzie częścią interfejsu Windows 9 12 sie 2014 Karolina Kowasz Oprogramowanie 47 Modern UI w odwrocie: pasek Zaklęć zniknie z Windows 9. W zamian dostaniemy wirtualne pulpity? 7 sie 2014 Adam Golański Oprogramowanie 143 DirectX 12 Ultimate to sekretna broń Xbox Series X. Wspomoże też GPU AMD i Nvidii 20 mar 2020 Jakub Krawczyński Oprogramowanie Sprzęt Gaming 91
Udostępnij: O autorze Adam Golański @eimi Nie wszystkie nowości Windows 9 sprowadzają się do zmian w interfejsie użytkownika. Wiele wskazuje na to, że wraz z nowym systemem zadebiutuje kolejna wersja bibliotek DirectX, już wcześniej zaprezentowanych w tym roku. Do tej pory sugerowano, że ich debiut przypadnie na 2015 rok – ale widać, że Microsoft przyspiesza z ofensywą na całym swoim software'owym froncie. Możliwości DirectX 12 można było zobaczyć na własne oczy podczas specjalnego pokazu na konferencji SIGGRAPH w Los Angeles, gdzie we współpracy z Intelem Microsoft pokazał demo działające na laplecie Surface Pro 3 – urządzeniu z procesorem Core i5 i zintegrowanym układem graficznym HD4400. Rysowanie 50 tysięcy asteroidów na ekranie, z których każdy miał unikatową kombinacja tekstur i kształtu, mierzyło tak wydajność podsystemu grafiki jak i zużycie energii. Demo dysponowało dwoma trybami: w pierwszym utrzymywało stały poziom FPS, w drugim pozwalało na osiągnięcie maksymalnego obciążenia roboczego. W obu trybach możliwe było płynne przełączanie się między bibliotekami DirectX 11 i 12. Przejście w trakcie demonstracji DX11 na DX12 pokazało, jak poważne zmiany wprowadzają nowe biblioteki. Przy stałym, zadanym FPS zużycie energii zmniejszyło się niemal o 50% dla CPU i ok. 20% dla GPU. W trybie odblokowanym, DX11 było w stanie osiągnąć 19 FPS, podczas gdy DX12 aż 33 FPS – i to przy niezmienionym zużyciu energii, zarówno przez CPU jak i GPU. DirectX11: 19 FPS to za mało, by pograćDirectX12 robi z Surface Pro 3 przyzwoity komputerek do gier Uzyskanie o nawet 60% lepszego wyniku FPS to zasługa drastycznych zmian w architekturze Direct3D, biblioteki odpowiadającej za komunikację z procesorem graficznym i rysowanie grafiki trójwymiarowej. Microsoft poszedł w ślady AMD i jego Mantle API, uzyskując znakomite wyniki. Jego nowa biblioteka daje programistom możliwość pisania kodu działającego bezpośrednio na GPU, bez narzutu związanego z wykorzystaniem CPU. Zmniejszenie zużycia energii przez rdzenie procesora głównego daje w wypadku zintegrowanych grafik większą swobodę w obciążaniu GPU – i to tłumaczy tak duży (o 60%) wzrost FPS. Działanie na niższym poziomie sprzętowej abstrakcji pozwoliło też w Direct3D na efektywniejsze skalowanie wielowątkowości i wprowadzenie nowych mechanizmów w potoku renderującym, takich jak wykrywanie kolizji, ubijanie geometrii czy niezależne od porządku przezroczystości. Przełączenie na DX12: zużycie energii przez CPU spadło o 50% Korzyści z DirectX12 odczują więc przede wszystkim użytkownicy urządzeń ze zintegrowaną grafiką – entuzjaści z dobrymi dyskretnymi kartami graficznymi w swoich gamerskich maszynach na pewno o 60% lepszego FPS nie uzyskają. To dziś jednak rynkowa nisza. Zintegrowane z CPU układy graficzne coraz bardziej dominują wśród nowych PC, więc nowa biblioteka graficzna, pozwalająca na granie z niezłą wydajnością w gry 3D na ultrabookach, lapletach i tabletach z Windows 9, może stać się jednym z najsilniejszych argumentów na rzecz nowego systemu. Oprogramowanie Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji