Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kilka słów o robieniu screenshotów na smartfonach i tabletach

W naszym labie recenzujemy rozmaite sprzęty i często bardzo ważnym elementem takich recenzji są screeny, nie tylko zdjęcia zrobione aparatem. Pomyślałem, że przedstawię Wam krótką instrukcję wykonywania screenów na różnych systemach mobilnych.

iOS (iPad, iPhone itd.)

Aby wykonać screena, należy przytrzymać przycisk Home, a następnie krótko nacisnąć przycisk On/Off. Obraz wyświetlany w tym momencie na ekranie zapisuje się w albumie tam, gdzie zdjęcia z aparatu.

MeeGo (Nokia N9)

Nie ma niestety wbudowanej procedury, ale w Ovi Store są bezpłatne aplikacje do wykonywania screenów. Polecamy Screen Capture. Po instalacji, która trwa kilkanaście sekund, uruchamiamy aplikację, ustawiamy timer np. na 10 sekund i przechodzimy do ekranu, której screena chcemy wykonać. Screen zapisuje się w albumie zdjęć.

r   e   k   l   a   m   a

Symbian (różne starsze i nowsze Nokie)

W zasadzie jak w przypadku MeeGo, tylko aplikacje nazywają się inaczej i jest ich więcej, a niektóre nawet bardziej funkcjonalne.

Windows Phone 7

Da się to zrobić, ale trzeba być zdeterminowanym i gotowym do odwiedzenia pewnego forum dla programistów znanego z propagowania nie zawsze w pełni legalnych rozwiązań, a także do edycji rejestru i instalacji aplikacji spoza oficjalnego Windows Phone Marketplace. Szczegóły pominę...

Android (bardzo różne tablety i smartfony)

W Androidzie na szczęście screena możemy wykonać w pełni legalnie, bez instalowania oprogramowania firm trzecich tudzież z niepewnego źródła - wszystko dostarcza nam Google. Wpierw należy pobrać pakiet narzędzi dla programistów pragnących tworzyć aplikacje dla Androida, czyli Google Android SDK. Aby jednak pomyślnie zainstalować ten pakiet, wcześniej konieczna jest instalacja analogicznego pakietu dla programistów tworzących w Javie (link podpowie nam instalator Google). Na szczeście pakiety te nie są duże, łącznie około 100 MB. Po instalacji pakietów w menu Start (zakładam, że robimy to na Windows), pojawia się między innymi Android SDK Manager, czyli aplikacja do zarządzania pakietem SDK. Należy ją uruchomić jako administrator, a następnie odnaleźć i zainstalować sterowniki Google do urządzeń z Androidem, a także pakiet narzędzi platform-tools (nie jest instalowany domyślnie, teoretycznie nie jest potrzebny, ale do tabletu Sony był niezbędny).

Teraz już z górki. Na tablecie lub smartfonie włączamy w opcjach zaawansowanych tryb debugowania USB i podłączamy tablet do komputera. Musimy jeszcze zainstalować sterownik. Sterowniki dostarczone przez Google w Android SDK niekoniecznie muszą pasować do naszego urządzenia (przykładowo HTC Dream, HTC Magic, Motorola Sholes i Google Nexus One wymagają nietypowych Hardware ID w pliku .inf sterownika i te wpisy są już domyślnie dodane). Jeśli tak się nieszczęśliwie składa, że jesteśmy posiadaczami "nietypowego" smartfona/tabletu z Androidem - tak jak Sony Tablet S - to jeszcze nic straconego. Wystarczy, że dowiemy się - najlepiej u producenta urządzenia - jaki jest jego Hardware ID i ręcznie wyedytujemy plik .inf sterownika, dodając odpowiednie wiersze w sekcji [Google.NTx86] (lub x64). Poniższy przykład dla Sony Tablet S:

%CompositeAdbInterface%     = USB_Install, USB\VID_054C&PID_05B4&MI_01 

Teraz jeszcze tylko dodajemy jeden wiersz do pliku %HOMEPATH%\.android\adb_usb.ini:

0x54c

...i możemy zrestartować komputer. Po ponownym uruchomieniu systemu odpalamy narzędzie Google do zarządzania podłączonymi urządzeniami i robimy screeny. Narzędzie to uruchamia się poprzez skrypt ddms.bat w katalogu tools z zainstalowanego Android SDK. Przyciskiem Refresh odświeżamy odczyt ekranu tabletu/smartfona na komputerze, a przyciskiem Save zapisujemy zrzut w postaci pliku PNG. Możemy później swobodnie wybrać lokalizację, gdzie plik ten ma zostać zapisany.

-----

Jak widać, robienie screenów na wszystkich urządzeniach mobilnych jest bardzo proste - na pewno nie jest takie straszne, jak mogłoby się z początku wydawać. 

sprzęt oprogramowanie urządzenia mobilne

Komentarze