Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

"Oldskul" cz3 - o Bohaterach Mocy i Magii

Heroes of Might and Magic III to gra znana wszystkim. Nie znam człowieka, który nie lubi pograć sobie w tą część. Po krótce opiszę moją ulubiona strategię turową.

Seria HoMM lub jak woli Ubu$oft MM: Heroes powstawała do części czwartej włącznie w studiu New World Computing a jej pomysłodawcą był Jon Van Caneghem. Moja ulubiona część trzecia dzieje się na kontynencie zwanym Antagarich (były jeszcze Enroth (MM VI i HoMM I i II) Jadame (MM VIII) i Azeroth (HoMM IV i MM IX)).

HoMM III: Odrodzenie Erathii
Historia opowiedziana w podstawce to historia odbicia przez królową Katarzynę swojego rodzimego królestwa z rąk Kreegan.
Kampanie zawarte w podstawce nie są specjalnie trudne jednak schematyczne co dla graczy grających dla gry a nie dla fabuły było wielkim minusem.

r   e   k   l   a   m   a

HoMM III: Ostrze Armagedonu
Pierwszy dodatek przenosi nas kilka lat później (po fabule MM VII). Głównym wątkiem jest wspomniane w tytule Ostrze Armagedonu, za pomocą którego Kreeganie próbują zniszczyć Antagarich. Na przeciwko tym strasznym istotom z kosmosu (o tak Kreeganie nie są diabłami a kosmitami a seria HoMM to seria Fantasy/SF) występuje królowa Katarzyna jej mąż Roland (bohater HoMM II) i elf Gelu.
W tym dodatku jednak nie pogramy sobie strategią znaną z podstawki. Od początku należy stosować taktykę PiS (bez podtekstów politycznych jest to skrót od Przywal i Spitalaj) i walczyć z dużo silniejszymi armiami wroga. Same kampanie są o wiele ciekawsze. Najważniejszą zmianą jest dodanie miasta Conflux co w polskiej wersji znaczyło tyle samo co Wrota żywiołów. Niestety poprzez sprzeciw 5% fanów, którzy nie mieli pojęcia, że świat MM jest światem Fantasy/SF wycofane zostało miasto Forge.

HoMM III: Cień Śmierci
Samodzielny dodatek, który opowiada dalsze dzieje Antagarichu. Historia opowiada o próbie przejęcia władzy na kontynencie przez nekromantę Sandro, który wykorzystuje kilku bohaterów do osiągnięcia swojego celu.
Same kampanie są bardzo trudne, gdzie RoE było za proste a AB był dobrze wyważony tak tutaj moim zdaniem poziom trudności był za wysoki. Sam dodatek nie wniósł nowych miast do gry jednak największą nowością było łączenie artefaktów w jeden "super artekfakt".

Trochę więcej o...

Dziś już trudno o to aby dostać HoMM III w innej edycji niż złota. W pakiecie tym znajdziemy podstawkę i oba dodatki. Daje to nam do wyboru 9 miast do gry w ~100 scenariuszach lub w trakcie 20 kampanii. Każde miasto daje nam po 7 kreatur z możliwością ich ulepszania za posiadanie odpowiednią ilość konkretnych zasobów, których jest aż 7. Podczas rozgrywania scenariuszy możemy wybrać sobie poziom trudności co powoduje, że mamy przewagę ekonomiczną i SI słabo rozgrywa walki w przypadku najniższego poziomu lub SI świetnie zna się na strategii i taktyce a także posiada ogromne zaplecze ekonomiczne.

HoMM III i 1/2: Przebudzenie Bogów...
... czyli od fanów dla fanów. I w tym momencie nie żartuję. Jeśli ktoś nie słyszał nigdy i WoG to chyba nigdy nie wpisywał w google zapytań w stylu "HoMM III dodatki". Co daje nam WoG? Na pewno więcej niż dwa oficjalne dodatki. Znajdziemy w nim nowe jednostki takie jak dowódcy, możemy wybrać jednostkę jako giermka, możemy niszczyć miasta, jednostki mogą zdobywać doświadczenie, mamy nowy surowiec mithril i wiele wiele innych. Po więcej takich zapraszam na stronę jednego z twórców WoGa Kwasową Grotę.
Poza wyżej wspomnianymi nowościami znajdziemy w grze nowe kampanie. Są one głównie utrzymane w klimacie WoG a więc zapomnijcie o armiach czy starym stylu grania. Ten dodatek (albo MOD, jednak stanowczo ma on cechy dodatku) pokaże wam, że stare herosy mogą wciąż zaskakiwać i być czymś zupełnie nowym (IMHO wolę stare kampanie). Historia w kampaniach WoG'a jest czymś dokładnie odwrotnym niż historia opowiedziana w HoMM IV. Według tych kampanii Antagarich ocalał i ma się dobrze a nie jak to jest mowa w HoMM IV został zniszczony.

Podsumowanie

Jeśli teraz każdy z was nie rozegra choć scenariusza HoMM to chyba się obrażę. Jest to strategia ponadczasowa, do której zawsze miło się wraca. Jeśli ktoś nie grał w WoG'a to polecam przejść scenariusze z tym darmowym dodatkiem i odkryć na nowo świat Mocy i Magii.
W Kwasowej Grocie znajdziecie również patch Acid Dragona, który doda wam 8 poziom kreaturek i nowy budynek w każdym mieście, a jak przekopiecie forum znajdzie się również i patch dający nowe kompletne miasto nocnych elfów.

Pozdrawiam. 

Komentarze