Dzięki AMD Mantle API Steambox zdoła zagrozić konsolom Microsoftu i Sony?

Dzięki AMD Mantle API Steambox zdoła zagrozić konsolom Microsoftu i Sony?

30.09.2013 15:20

O Mantle, nowym interfejsie programowania dla procesorówgraficznych, wiemy wciąż niewiele – AMDprzedstawiło w zeszłą środę podczas AMD GPU '14 Tech Day jedyniekilka ogólników. Tak więc to niskopoziomowe API dla układówgraficznych wykorzystujących GraphicsCore Next pozwolić ma na nawet dziewięciokrotnie większą liczbęwywołań rozpoczynających rendering (draw call) niż API takie jakDirectX czy OpenGL, daje programistom bezpośredni dostęp do sprzętu,a pierwszym silnikiem gier, który z Mantle będzie korzystał, jestFrostbite 3 firmy DICE (stosowany m.in. w Battlefield 4). Pierwszereakcje branży? Niektórzy przypomnieli sobie Glide API z cudownychczasów, gdy królowały karty Voodoo, inni zaś zaczęli zastanawiać, cona taką wywrotową technologię powie Microsoft.Jednym z pierwszych, który postanowił ocenić znaczenie Mantle APIdla branży gier, był sam John Carmack, współzałożyciel id Software, aobecnie dyrektor techniczny startupu Oculus. Jego opinia w tejsprawie jest wyjątkowo cenna, bo to przecież on, dzięki interfejsowiGlide (MiniGL), mógł wprowadzić na rynek słynnego Quake'a,wykraczającego wizualnie daleko poza to, co możliwe było wówczas doosiągnięcia poprzez OpenGL czy DirectX na dostępnych kartachgraficznych.[img=steammachines]Carmack przyznał teraz, że Mantle może być dla AMD ciekawą okazjąna umocnienie pozycji Radeonów wśród graczy (szczególnie ze względuna wprowadzenie swoich APU zarówno do PS4 jak i Xbox One), ale wątpi,by zarówno Microsoft jak i Sony wsparły firmę z Sunnyvale w jejkampanii na rzecz ujednoliconego grania. Typowy dla konsol poziomdostępu do optymalizacji przeniesiony na PC staje się bowiem wielkąszansą dla Steamboksa – zbudowanej na bazie architektury PCkonsoli od Valve.W przeciwieństwie do konsol Microsoftu i Sony, Steambox nie będziebowiem jedną maszyną, a wręcz przeciwnie. Tzw. Steam Machines będąbudowane przez wielu partnerów Valve, z wykorzystaniem różnychkomponentów i możliwością rozbudowy tych urządzeń. Swoje wsparcie dlaSteam Machines pierwsza zapowiedziała NVIDIA, ale i AMD. Warto tupodkreślić, że samo AMD deklaruje, że Mantle API docelowo byłobyrozwiązaniem wieloplatformowym, działającym nie tylko na jegoRadeonach z Graphics Core Next, ale też i na czipach konkurencji (oile zdecyduje się ona przygotować odpowiednie sterowniki). Założyciel idSoftware uznałwięc, że Mantle API może pomóc Steamboksowi w szybkim uzyskaniuwielu tytułów AAA – a przecież główną przewagą konsol Sony iMicrosoftu wobec sprzętu bazującego na PC są nie parametrytechniczne, lecz właśnie biblioteka gier. Obaj producenci konsol będąwięc robili co tylko mogą, by ich konsolowe wersje gier AAA były jaknajdalej od wykorzystujących Mantle API wersji dla PC.Jak to będzie faktycznie, okaże się jeszcze w tym roku. Podczaslistopadowego AMD Developer Summit 2013 przedstawione mają zostaćszczegóły Mantle API, zaś w grudniu Battlefield 4 otrzymać maaktualizację silnika Frostbite, dziękiktórej zapewni większą wydajność i lepsze doświadczenie gry nakomputerach z Radeonami 7000 i późniejszych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)