Blog (26)
Komentarze (200)
Recenzje (2)
@FL_FANFruity Loops - Lekcja 18 - Filtr Vocodex

Fruity Loops - Lekcja 18 - Filtr Vocodex

23.11.2012 17:54, aktualizacja: 23.11.2014 12:49

Zabawa ma to do siebie, że jej wielką zaletą jest odkrywanie poprzez nią coraz to nowych możliwości, zarówno swoich jak i programu któremu ten blog jest poświęcony.

Wybieramy nowy/surowy projekt (FILE > NEW) Otwieramy PLUGIN PICKER (CTRL+F8 lub kliknięcie kółeczkiem na puste tło programu) Dziś wybieramy moduł Vocodex.

Jest to moduł do syntezy dźwięku - przetwarzający mowę, głos czy inne dźwięki w głos maszyny, robota o bardzo elektronicznej barwie znany z filmów sci‑fi.

438125

Kluczowe elementy – WET LEVEL - Podświetlana gałka na górze po lewej stronie służy do nadawania nasycenia i mocy naszemu głosowi. Im bardziej przekręcamy, by nadać nasycenia, tym podświetlenie wokół niej robi się jaśniejsze. Pierwszy suwak przy niej SOUNDGOODIZING LEVEL (SG) nieznacznie nadaje korekcji – taki mastering, głos brzmi lepiej, bardziej radiowo - z podniesionym basem i sopranem Obok znajdują się pionowe suwaki pierwszy z trzech – MODULATOR PASS-THROUGH LEVEL - zaznaczony na żółto zmienia głos w bardziej realny lub modulowany. Kółeczko pod nim reguluje nasycenie tych efektów i barwę wydźwięku. Kolejny CARRIER PASS-THROUGH LEVEL zmienia ton – efektów Carrier Synthesizer - jego głośność ustawiamy suwakiem zaznaczonym na zielono, a barwę regulujemy kółeczkiem pod nim. Będzie to taki unoszący się w przestrzeni ton - zmieniający się jak w efekcie Flanger. I ostatni CARRIER ADDED NOISE LEVEL - zaznaczony na niebiesko nadaje efekt hałasu/echo/szmeru rozprzestrzeniającego się w głębi tła w zależności od ustawionego efektu. Suwakiem regulujemy siłę, a kółeczko pod nim ma takie samo działanie jak przy poprzednich. To wszystko daje bardzo wiele kombinacji z efektami które te ustawienia regulują i działa różnie, dając różne rezultaty. "Bands - Distribution" służy do określania liczby wyświetlanych wartości w wizualizacji naszego dźwięku i przy tym adekwatnie moduluje dźwięk. Aby zmienić, to tak jak w przypadku innych tego typu ustawień omawianych w początkowych lekcjach - łapiemy kursorem i przesuwając go w górę lub w dół zmieniamy liczbę. Po prawej stronie MODULATOR PITCH SHIFT - daje możliwość nadawania dźwiękowi bardziej żeńskiego lub męskiego wydźwięku. (zaznaczony na turkusowo) Oraz sterowanie "szerokością" dźwięku, zakresem skali i większego wydźwięku - liczby osób z okienkiem z cyframi poniżej MODULATOR UNISON SHIFT (zaznaczony na pomarańczowo). Na dole po lewej stronie mamy również 25 opcji do wyboru zawartych pod jednym przyciskiem obok napisu "Carrier Synthesizer". Gdy którąś ustawimy - obok przycisku pojawi się klawiatura muzyczna jak w module Sytrus. Są to takie efekty jak na przykład Weird, Machine, Robot, Pulse, Flanged Saw, Phased, Power, Organ czy Harsh. Na tej klawiaturze muzycznej możemy zaznaczyć kursorem klawisz - czyli ton, jaki chcemy aby dźwięk uzyskał (nawet kilka klawiszy jednocześnie)

438127

No cóż, jeśli mamy jakieś nagranie głosu możemy wrzucić je na Step Sequencer, czy Playlistę, by później wysłać tę próbkę (kanał) do miksera i zapiąć dla niej moduł Vocodex. Jeśli nie mamy takiego dźwięku - zawsze możemy kliknąć w duży napis "VCX" by usłyszeć "VOCODEX" dla testu. Gdy wybierzemy z jednej z trzech kategorii (klikając na te malutkie strzałeczki zaznaczone na biało w górnym prawym rogu - prawym przyciskiem myszy) "Special effects" efekt "Reverb" to usłyszymy zdecydowanie głos kobiety, zwłaszcza jeśli ustawienie suwaka opatrzonego symbolem ust będzie ustawiony ku górze, kółeczko pod nim będzie przekręcone w lewą stronę - puste, bez koloru, a podświetlana gałka będzie przekręcona w całkiem lewo (brak podświetlenia) Możemy też klikać w zaznaczony na czerwono na zdjęciu element by odsłuchiwać różne próbki w różnych tonach, z tym że już głosu męskiego z losowo wybranym efektem z menu na dole. Czy klikniemy napis czy zaznaczony element – zawsze zauważymy jak dźwięk „spływa” po tym właśnie napisie VCX - taki dodatkowy efekt wizualny, który widać w zatrzymaniu delikatnie na pierwszym zdjęciu. Warto również pamiętać o opcji "automation clips" którą opisałem w lekcji o automatyce Playlisty. Tutaj można ustawić w taki sposób efekty czy to podświetlanej gałki głównej czy innych elementów (suwaki i kółeczka pod nimi) Gdy to ustawimy zobaczymy jak gałki same się przekręcają w czasie odtwarzania - oczywiście jeśli mamy jakiś dźwięk/wokal wrzucony na Step Sequencer opatrzony filtrem Vocodex to usłyszymy działanie tej automatyki. Myślę, że Vocodex w tworzeniu utworów eksperymentalnych (i nie tylko) może się okazać bardzo przydatnym narzędziem. Czemu więc nie korzystać z jego możliwości jakie oferuje. Gdy połączymy jego działanie z omawianymi w poprzednich lekcjach modułami, to otrzymamy już naprawdę coraz bardziej zaawansowane efekty, które wzbogacą nasz pomysł na utwór.

Zobaczcie i posłuchajcie sami: [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=6gjXbD8ANvA]

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)