Facebook zyskuje użytkowników, ale traci ich zainteresowanie

Strona główna Aktualności
Facebook zyskuje konta, ale traci zainteresowanie ludzi (Chip Somodevilla / Staff, Getty Images)
Facebook zyskuje konta, ale traci zainteresowanie ludzi (Chip Somodevilla / Staff, Getty Images)

O autorze

Facebook może i zyskuje nowych użytkowników w stałym tempie, ale coraz mniej osób naprawdę z niego korzysta. Gdy liczba kont rośnie, liczba akcji, takich jak polubienia i udostępnienia, spada.

Aktywność na Facebooku widocznie spada od czasu wycieku danych, w który zamieszana była firma Cambridge Analytica. Od kwietnia 2018 roku, kiedy wyciek wyszedł na jaw, liczba polubień, udostępnień i nowych wpisów spadła na Facebooku o prawie 20 proc.

Aktywność użytkowników Facebooka spadła o ponad 10 proc. w ciągu miesiąca po skandalu. Latem nieco odżyła i ponownie spadała przez jesień i zimę. Facebook dostał zastrzyk energii w czasie wyborów w USA, ale nie odrobił strat.

Dlaczego Facebook traci?

Skandal Cambridge Analytica zapoczątkował masową emigrację z Facebooka, ale nie jest jedyną jej przyczyną. W kolejnych miesiącach miały miejsce następne wycieki. Przynajmniej jeden był większy i poważniejszy niż ten związany z Cambridge Analytica.

Już wcześniej zainteresowanie Facebookiem stracili młodzi użytkownicy, dla których platforma jest jak Nasza Klasa. Ten trend widać w wielu krajach.

Kolejne powody to krytyka po tragedii w Christchurch i oskarżenia o szerzenie mowy nienawiści w Mjanmarze. Wreszcie Facebook przyznał się do zatrudnienia firmy PR, by atakowała George'a Sorosa.

Nieaktywnych kont na Facebooku przybywa też z innego powodu. Jest grupa użytkowników portalu, których nie ma już wśród nas. Według obliczeń za 50 lat Facebook będzie przypominał kolekcję nagrobków i epitafiów, a nie tętniącą życiem platformę łączącą ludzi.

Co na to Facebook?

przytoczone wyżej dane zostały udostępnione przez firmę analityczną Mixpanel. Facebook jeszcze ich nie skomentował, ale raporty giełdowe nie podają tych liczb. Skupiają się na bardziej optymistycznych statystykach.

Własne raporty Facebooka mówią o wzroście aktywnych użytkowników w ujęciu dziennym i miesięcznym w porównaniu do ubiegłego roku. Raport inwestorski z kwietnia wymienia średnią liczbę aktywnych codziennie użytkowników (DAU) wysokości 1,56 miliarda – o 8 proc. więcej niż w 2018 roku.

Liczba osób może rosnąć, ale nie oznacza to większej aktywności. Osoby, które mają już konto na Facebooku, mogą się tam logować, czytać wiadomości albo używać Facebooka do logowania do innych usług. Widać jednak, że wiele osób ograniczyło udostępnianie własnych materiałów na Facebooku, nie udziela się już w grupach, nie udostępnia interesujących artykułów i nie „lajkuje” postów znajomych.

Potwierdza to raport eMarketera, według którego przeciętny użytkownik spędza obecnie na Facebooku 38 minut dziennie, a w 2017 roku było to 41 minut. W tym czasie może też być mniej aktywny. Użytkownicy zmieniają przyzwyczajenia i korzystają z wielu różnych platform społecznościowych.

© dobreprogramy
s