Blog (10)
Komentarze (1.4k)
Recenzje (5)
@GL1zdAAcer Aspire V5-573PG - testy wydajności w grach

Acer Aspire V5‑573PG - testy wydajności w grach

03.02.2014 13:06

Acer, którego dostałem do testów, w założeniu miał być komputerem do gier. Moje wątpliwości wzbudził jednak niskonapięciowy procesor - czy zaledwie dwurdzeniowy, taktowany zegarem niższym niż standardowe wersje układ poradzi sobie z grami? Dodatkowa karta graficzna na pewno tu pomoże, ale czy procesor nie okaże się wąskim gardłem? Benchmarki poddawały to w wątpliwość. Postanowiłem to sprawdzić.

Do testów starałem się wybrać gry, które dysponują własnym benchmarkiem, względnie pozwalają na odtwarzanie nagranego dema. Wybrałem gry reprezentujące możliwie różne gatunku, tak by jak największa liczba graczy była w stanie określić, czy ten komputer nadaje się dla nich. Testy wykonywane były przy ustawieniach, które GeForce Experience rekomendował jako optymalne. Test powtarzany był dwu- lub trzykrotnie:

  • Test w grze, jeśli gra potrafiła wyświetlić report z benchmarku.
  • Test z włączony benchmarkiem Fraps - zapisuje liczbę klatek na sekundę w każdej sekundzie. Ponoć Fraps jest już passe, ale niestety nie dysponuje niczym precyzyjniejszym.
  • Test z nagrywanie przez nVidia ShadowPlay.

Wszystkie testy przeprowadzane były z wykorzystaniem zewnętrznej karty GeForce GT 750M.

ShadowPlay na niewspieranej karcie graficznej

W tym miejscu warto wspomnieć o szybkim triku - włączeniu ShadowPlay na karcie, która nie jest oficjalnie wspierana, a do tej grupy należy GeForce GT 750M znajdujący się w tym laptopie. Wystarczy stworzyć skrót do GeForce Experience (można użyć tego, który znajduje się w menu start), dodać parametr -shadowplay:

Skrót do GeForce Experience
Skrót do GeForce Experience

i naszym oczom ukażą się opcje ShadowPlay:

Opcje ShadowPlay
Opcje ShadowPlay

Po kilku testach mogę stwierdzić, że nawet na tej karcie ShadowPlay działa i nie ma wielkiego wpływu na płynność gry. Polecam wszystkim, którzy poszukują darmowego zamiennika Fraps i są posiadaczami karty z zielonym logo.

Need for Speed Rivals

Need for Speed Rivals (2013) to najnowsza odsłona znanej serii gier wyścigowych. Początek nie był zachęcający: GeForce Experience sugerował, że komputer nie spełnia minimalnych wymagań i gra na nim będzie działać bardzo słabo.

Optymalne opcje GeForce Experience dla Need for Speed Rivals
Optymalne opcje GeForce Experience dla Need for Speed Rivals

Po uruchomieniu okazało się, że gra nie tylko działa, ale nie ma też problemu z działaniem przy maksymalnych ustawieniach grafiki:

Ustawienia Need for Speed Rivals
Ustawienia Need for Speed Rivals

Test wykonałem na dwóch trasach:

  • EastWood - wyścig
  • Granice możliwości - próba czasowa

Pierwszy pokazuje jak gra działa, gdy na ekranie pojawia się więcej samochodów, drugi to praktycznie dłuższa jazda solo. Ze względu na to, że ścieżka dźwiękowa do najnowszego NFSa powoduje problemy z Youtube (oskarżani jesteśmy o nielegalne wykorzystanie chronionego prawem utworu), prezentuje jedynie dwa screenshoty z testów:

Need for Speed Rivals: EastWood
Need for Speed Rivals: Granice możliwości

Wyniki można obejrzeć na dwóch wykresach:

Wydajność Need for Speed Rivals: Granice możliwości
Wydajność Need for Speed Rivals: Eastwood

Jak widać komputer daje sobie radę całkiem przyzwoicie. Rivals limituje liczbę klatek do 30 na sekundę, Acerowi w zazwyczaj udaje się utrzymać framerate w tej okolicy. W przypadku bardzo dynamicznych scen potrafi spaść do 20 klatek na sekundę, ale nie przeszkadza to za bardzo w grze.

Grid 2

Grid 2 (2013) to najnowsza propozycja Codemasters w serii gier wyścigowych, wywodzących się z wydanego w ubiegłym wieku TOCA Touring Car Championship. Gra ma wbudowany benchmark i z niego skorzystamy:

Ustawienia zostały wybrane zgodnie z sugestią GeForce Experience - w większości najwyższe możliwe:

Ustawienia GRID 2
Ustawienia GRID 2
Wydajność GRID 2
Wyniki benchmarku GRID 2

Wyniki są bardzo dobre - komputer nie ma problemu z utrzymaniem 60 klatek na sekundę. W sumie nie powinno to być zaskoczeniem - GRID 2 miał działać dobrze nawet na zintegrowanych grafikach Intela.

Tomb Raider

Tomb Raider (2013), czyli gra, w którą gra się w Sylwestra. Kolejna część przygód panny Croft to powrót do korzeni i możliwość ponownego zobaczenia przygód młodej bohaterki. Gra pozwala na uruchomienie dość statycznego dema:

Kolejna gra obsługiwana w GeForce Experience - ustawienia dużo powyżej śednich:

Ustawienia Tomb Raider (2013)
Ustawienia Tomb Raider (2013)
Wydajność Tomb Raider (2013)
Wydajność Tomb Raider (2013)

Framerate waha się od 40 do 60 klatek - wystarczająco do płynnej gry. W razie czego mamy spore pole manewru w obniżaniu ustawień jakości grafiki.

Hitman: Absolution

Hitman: Absolution (2012) - kolejny epizod z życia płatnego mordercy. Nie jest idealna, ale powinna się spodobać również początkującym, dla których poprzednie części były zbyt trudne. Podobnie jak w Tomb Raiderze, tak i tu mamy możliwość obejrzenia cutscenki:

GeForce Experience nie wspiera gry na tej konfiguracji. Test robiłem na najniższych ustawieniach.

Wydajność Hitman: Absolution
Wydajność Hitman: Absolution

Udaje się utrzymać 60 klatek do momentu, w którym na ekranie pojawia się tłum. Wtedy liczba klatek na sekundę drastycznie spada do okolic 30‑40. Da się grać, ale osobiście sugerowałbym uruchamianie Hitmana na mocniejszym sprzęcie.

Batman: Arkham City

Batman: Arkham City (2011) to już ponad 2 letnia gra, która nadal potrafi dać wycisk akceleratorom 3D. Warto w nią zagrać ze względu na niezłą fabułę.

GeForce Experience zasugerował praktycznie maksymalne ustawienia bez efektów DirectX 11 oraz nie włączył PhysX (sprawdzałem - na tym notebooku dodatkowe obliczenia fizyki znacząco wpływają na wydajność).

Ustawienia Batman: Arkham City
Ustawienia Batman: Arkham City
Wydajność Batman: Arkham City
Wyniki benchmarku Batman: Arkham City

Batman działa płynnie, nie licząc przejść między scenami. Nie należy się sugerować początkową niską wydajnością jaką pokazuje wykres Frapsa - załapał się do niego fragment, w którym gra ładowała demo.

Resident Evil 6 Benchmark Tool

Resident Evil 6 to kolejna przygodowa gra akcji w zestawieniu. Producent udostępnił narzędzie do testowania wydajności systemu, każdy może więc sprawdzić, jak gra będzie zachowywać się na jego sprzęcie.

Bechmark sam zasugerował włączenie wszystkich opcji na maximum.

Ustawienia Resident Evil 6 Benchmark Tool
Ustawienia Resident Evil 6 Benchmark Tool
Wydajność Resident Evil 6 Benchmark Tool
Wyniki Resident Evil 6 Benchmark Tool

Początek nie wygląda źle, ale później wydajność spada do 20 FPS. W przypadku tej gry rozgrywka może wyglądać słabo. Nie przeszkodziło to przyznać testowemu notebookowi niezłej oceny 'B' i stwierdzeniu, że gra będzie działać.

Dota 2

Dota 2 (2013) czyli propozycja Valve w bijącym ostatnio rekordy popularności gatunku MOBA. Test był robiony w sposób, jaki zaproponował Notebookcheck. Uruchamiany jest konkretny replay (w tym przypadku o ID 271145478), przewijam do 52:30 i zaczynam benchmark Fraps. Benchmark kończy się po wyświetleniu "Zwycięstwo Mrocznych" (53:38).

Ponownie GeForce Experience wybrał ustawienia - większość opcji jest włączona na maksymalne ustawienia:

Ustawienia DOTA 2
Ustawienia DOTA 2
Wydajność DOTA 2
Wydajność DOTA 2

Notebook spisał się nieźle: poza jednym momentem, w którym na ekranie bardzo dużo się dzieje, wydajność utrzymywała się na poziomie 40‑60 FPS. Miłośnicy MOBA w terenie będą zadowoleni.

StarCraft II

StarCraft 2 (2011) - ostatni RTS w e‑sporcie. Bardziej ewolucja niż rewolucja, ale ciągle uwielbiana przez miliony graczy. Ponownie posłużyłem się metodologią Notebookcheck. Uruchomiłem wyzwanie, które na początku zawiera dość długie wprowadzenie i w trakcie jego trwania skorzystałem z Frapsa.

Tak jak i w większości poprzednich przypadków GeForce Experience wybrał optymalne, wysokie ustawienia:

Ustawienia StarCraft II
Ustawienia StarCraft II
Wydajność StarCraft II
Wydajność StarCraft II

Efekt, który zaobserwowałem jest dość dziwny - gra bardzo wolno działała podczas przesuwania kamery w renderowanym przerywniku filmowym. Efekt ten nie występuje podczas normalnej gry - tu wydajność utrzymuje się na poziomie bardzo przyzwoitych 50‑60 klatek na sekundę.

Half-Life 2

Half-Life 2 (2004) to najstarsza testowana przeze mnie gra. Miałem nadzieję, że będę mógł z jej użyciem porównać wydajność w Windows i na Linuksie (co niestety nie wyszło, ale o tym napiszę kiedy indziej). Half-Life 2 pozwala na testowanie gry w dość specyficzny sposób - przez timedemo. Oznacza to, że demo jest odtwarzane z najwyższą możliwą prędkością. Filmik przedstawia demo odtworzone normalnie, wyniki i wykres są z timedema.

Half-Life 2 jest wspierany przez GeForce Experience, jednak wbrew oczekiwaniom, prawie 10‑letnia gra nie będzie działać optymalnie na najwyższych detalach. Ale i tak nie jest źle:

Ustawienia Half-Life 2
Ustawienia Half-Life 2
Wydajność Half-Life 2
Wydajność Half-Life 2

Bez zaskoczenia. Half-Life 2 działa sprawnie na sprzęcie Acera - minimum 60 klatek na sekundę pozwoli na komfortowane granie w szybką strzelankę.

Inne

Z różnych przyczyn nie przetestowałem innych gier. Do Crysis 3 nie posiadałem zapisów stanu gry, pozwalających na odpalenie jakiejś skomplikowanej sceny w grze. Według GeForce Experience komputer nie pozwala na optymalną grę w Max Payne 3 - sprawdziłem, na najniższych ustawienia gra będzie działać. Diablo III działa równie dobrze jak StarCraft II. Na więcej pozycji niestety zabrakło czasu.

Podsumowanie

Nie wierzyłem, że Acer pozwoli na przyjemne granie w najnowsze produkcje. Wątpiłem, czy oszczędny procesor da radę. Spotkało mnie bardzo miłe zaskoczenie - gry nie tylko działają, ale działają często z włączonymi prawie wszystkimi efektami graficznymi. Usatysfakcjonowani będą miłośnicy wszystkich gatunków, niezależnie czy lubi się strategie czy strzelanki, ten notebook da sobie z tym radę.

W następny odcinku

Niestety testy już się skończyły i musiałem odesłać notebooka. Udało mi się jeszcze sprawdzić jak na tym komputerze działa SteamOS i to o nim opowiem w kolejnej odsłonie bloga.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)