Google na łasce chińskiej cenzury

Google na łasce chińskiej cenzury

Wojciech Cybulski
08.07.2010 08:55

Cały czas nieznany jest los chińskiej wersji wyszukiwarki Google. Władze w Pekinie nie podjęły jeszcze decyzji o przyznaniu amerykańskiej korporacji licencji na dalsze działanie na ich wewnętrznym rynku. Jak poinformował cytowany przez agencję Reuters rzecznik chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technik Informacyjnych (MIIT), cały czas trwa analizowanie wniosku Google, który został złożony zdecydowanie zbyt późno.

Rzecznik wyjaśnił, że procedura wydawania pozwolenia na działalność w chińskiej Sieci trwa określoną ilość dni roboczych i jeszcze się nie zakończyła. Przypomnijmy, że Google chcąc dalej działać na chińskim rynku, musi przedłużyć swoją licencję Internet Content Provider (ICP), która wygasła już jakiś czas temu. Za wydawanie ICP odpowiada w Państwie Środka MIIT, który nie zgadza się, by Google oferowało chińskim internautom nieocenzurowaną wersję swojej wyszukiwarki. Amerykański koncern poczynił więc pewne ustępstwa wobec władz w Pekinie - między innymi zaprzestał przekierowywać chińskich internautów na swoje serwery w Hongkongu. Nie wiadomo jednak, czy to wystarczy, by Google mógł dalej działać w Chinach. Tamtejsze władze mają za złe firmie Google gigantyczną akcję propagandową, która przedstawiła Chiny jako totalitarny kraj bez jakikolwiek swobód obywatelskich. Przypomnijmy, że Google deklarował wówczas, iż w imię wolności słowa jest gotów opuścić chiński rynek.

Google, który dotychczas kreował się na jedynego obrońcę wolności słowa w Chinach, stoi przed trudnym wyzwaniem wizerunkowym. Musi bowiem sprostać wymaganiom Pekinu i za wszelką cenę utrzymać się na tym wartym miliardy dolarów rynku. Google musi ponadto przekonać europejską i amerykańską opinię publiczną, że nie zaprzepaścił wyznawanych przez siebie ideałów i decyzja o pozostaniu w Chinach jest czymś więcej, niż chłodną kalkulacją ekonomiczną.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)