Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości

Strona główna Aktualności
Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości
Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości

O autorze

W ciągu ostatnich kilku lat Google wielokrotnie pokazywał, że wiadomości są bardzo ważną częścią internetu. Najwyraźniej wciąż jest ich za mało. W ramach Google News Initiative (GNI) powstaje narzędzie, które ma ułatwić dziennikarzom przygotowywanie i publikowanie informacji lokalnych.

Media ogólnokrajowe i międzynarodowe radzą sobie bardzo dobrze dzięki internetowi, ale z lokalnymi bywa różnie. W Stanach Zjednoczonych w ostatnich latach znacznie spadła liczba wydawców, dostarczających wiadomości lokalne – nie mniej ważne, a może nawet ważniejsze niż informacje ogólnokrajowe. Wydarzenia z największych miast i innych krajów są ciekawe, ale zwykle nie dotyczą bezpośrednio członków mniejszych społeczności. Mimo tego lokalne gazety w wielu częściach świata są zmuszone do cięć budżetowych i zwalniania redaktorów, gdyż sprzedaż papieru spada. Otwarcie internetowej strony informacyjnej też nie należy do łatwych zadań i wiele redakcji nie poradziło sobie z wyzwaniami finansowymi i technicznymi.

Google ma już tak znaczącą pozycję w dzisiejszym internecie, że może bez obaw wyznaczać jego kształt. Jeśli uzna, że potrzeba nam więcej informacji lokalnych, może działać w tym kierunku. Dlatego w ramach GNI powstaje łatwy w obsłudze, niedrogi i bezpieczny CMS, który spełni wymagania lokalnych dziennikarzy i małych redakcji – Newspack. CMS zdejmie z małych redakcji obciążenie związane z potrzebą dostarczania czytelnikom świetnie prezentujących się treści, doskonałej użyteczności strony i zabezpieczeń na światowym poziomie, a przy tym zarabiać na swoje utrzymanie. Newspack dostarczy wszystkie rozwiązania techniczne, a dziennikarze będą mogli skupić się na dostarczaniu wiadomości.

Google zainwestował w ten projekt 1,2 miliona dolarów, a przy tworzeniu oprogramowania współpracuje z Automattic – wydawcami WordPressa. Google zaleca funkcje systemu i dba o integrację z innymi swoimi produktami, Automattic zaś tworzy samą platformę. Dodatkowe fundusze wysokości kolejnego miliona dolarów na ten cel przekazały Lenfest Institute for Journalism, Knight Foundation i Civil Media.

CMS ułatwi zaprojektowanie strony, konfigurację i wprowadzenie systemu sprzedażowego. Co ważne, Newspack będzie obsługiwał istniejące wtyczki WordPressa i wprowadzi najlepsze praktyki z dziedziny publikowania wiadomości, usuwając nadmiarowe elementy, by nie rozpraszać niewielkich zasobów ludzkich małych redakcji. Newspack według Google'a jest CMS-em, który ma własne zdanie i zawsze wie, co trzeba zrobić.

Prace nad CMS-em ruszą w najbliższych tygodniach, wersja beta powinna być gotowa w lipcu. Po ukończeniu prac CMS nie będzie niestety darmowy – opłaty będą wynosić między tysiącem i dwoma tysiącami dolarów miesięcznie. Redakcje zainteresowane testami mogą zgłosić swój udział w testach na stronie Newspacka.

© dobreprogramy