reklama

Internet w Polsce: 67% gospodarstw domowych z Internetem, 15% mających dostęp nie korzysta z Sieci

Strona główna Aktualności

O autorze

Kobieta o wielu talentach, użytkowniczka OS X kochająca fotografię, kuchnię wschodnią, ciężką muzykę i poprawną polszczyznę.

W ciągu ostatnich dni ukazał się raporty dotyczące stanu Internetu w Polsce oraz opinii Polaków na temat przestrzeni publicznej w Sieci. Raport Diagnoza Społeczna 2013, przedstawiający statystyki dotyczące dostępności Internetu w Polsce został przygotowany pod kierownictwem prof. Janusza Czapińskiego przy współpracy z UPC Polska. W badaniu wzięło udział 12 tysięcy gospodarstw domowych, co przełożyło się na 26,3 tysiące Polaków. Odpowiedzi zbierane były w marcu i kwietniu tego roku. Badanie dotyczące przestrzeni publicznej zostało przeprowadzone przez IAB Polska, wzięło w nich udział 4,5 tysiąca Polaków.

Warto zacząć od tego, że Polacy w większości uważają Internet za przestrzeń publiczną. Ze stwierdzeniem, że Internet jest przestrzenią zdecydowanie publiczną, zgodziło się 37,6% ankietowanych, raczej publiczną — 12,3%, zarówno publiczną jak i prywatną — 43,4%. Tylko 2% uważa, że Sieć jest przestrzenią prywatną. Dalej można przeczytać, że 79% Polaków wykazuje się ostrożnością przy udostępnianiu swoich danych i na różne sposoby stara się chronić swoją prywatność. Większość Polaków przynajmniej intuicyjnie wie, czym są dane osobowe, choć niekoniecznie jest w stanie jasno podać ich zakres. 60% Internautów jest świadomych tego, że wiele stron zbiera o nich dane, połowa jest przekonana, że zostaną potem wykorzystane do celów komercyjnych. Co ciekawe, 63% uważa, że treści — w tym reklamy — powinny być dopasowane do profilu internauty.

Podłączonych do Internetu jest już 67% gospodarstw domowych, co przekłada się na możliwość bycia online dla 75,7% Polaków. Możliwość, gdyż nie wszyscy swoje łącza wykorzystują. Spośród wszystkich posiadających dostęp do Internetu aż 14,9% w ogóle z niego nie korzysta. Powody są różne — najpopularniejszą odpowiedzią (57%) był brak takiej potrzeby. Kolejnymi powodami były: brak sprzętu, umiejętności i duże koszty. Autorzy raportu podkreślają, że dla korzystania z Sieci kluczowa jest motywacja i umiejętności. Z drugiej strony, dla 30% ankietowanych korzystanie z Internetu jest jedynym zastosowaniem posiadanego komputera.

Przekrój Internautów nie jest żadnym zaskoczeniem. Młodsi korzystają z Sieci częściej niż starsi, wykształceni więcej niż niewykształceni, bogatsi więcej niż biedniejsi. Liderami są uczniowie, studenci i mieszkańcy dużych miast. Jeśli chodzi o aktywności, ogromną popularnością cieszą się zakupy przez Internet.

Z badania IAB można dowiedzieć się także, że 70% Polaków wie o istnieniu ciasteczek, ale tylko 8% potrafi wyjaśnić, czym one są. Wymóg informowania o tym, że strony z nich korzystają, dla większości jest irytujący.

© dobreprogramy
reklama

Komentarze

reklama