reklama

Jak łatwo zaprojektować mieszkanie w darmowym Sweet Home 3D?

Strona główna Aktualności

O autorze

Kobieta o wielu talentach, użytkowniczka OS X kochająca fotografię, kuchnię wschodnią, ciężką muzykę i poprawną polszczyznę.

Sweet Home 3D to darmowy program do prostego projektowania wnętrz, który może pomóc w planowaniu przemeblowania lub przeprowadzki. Jeśli więc planujecie remont, wymianę mebli albo zmianę miejsca zamieszkania, warto się z nim zapoznać. Sweet Home 3D nie ma wielu rozbudowanych możliwości, które znajdziemy w bardziej profesjonalnych programach, ale jest wystarczający na potrzeby domowe. Jedną z jego zalet jest możliwość renderowania w czasie rzeczywistym podglądu 3D modelu mieszkania – domyślnie będziemy go widzieć na dole ekranu.

Po zmierzeniu mieszkania lub imporcie zeskanowanego planu możemy przystąpić do rysowania konturów planu w programie. Jako że mierzymy zwykle pomieszczenia od ściany do ściany, wygodne wydało mi się rysowanie najpierw podłogi każdego z pomieszczeń i zostawianie między nimi przestrzeni na kilkucentymetrowe ściany. Powierzchnie pomieszczeń rysujemy wyznaczając kolejne krawędzie, przy czym mamy do dyspozycji precyzyjne miarki długości i kątów. Po zakończeniu rysowania powierzchni zatwierdzamy kształt klikając wewnątrz krawędzi. Automatycznie policzona zostanie powierzchnia pomieszczenia, w ustawieniach można zmienić nazwę i teksturę podłogi i sufitu (także na własną).

Otaczanie pokoju ścianami jest bardzo proste – wystarczy podwójne kliknięcie w jego wnętrzu, czyli na powierzchni podłogi. Jeśli jednak pomieszczenie jest z jednej strony otwarte lub układ ścian jest niestandardowy, można prowadzić ściany ręcznie tak samo, jak krawędzie pomieszczeń. W ustawieniach ścian wyznaczymy wysokość i kolory, przy czym wyjdzie tu pierwsza wada Sweet Home 3D – czasami trudno określić, która strona ściany jest lewa, a która prawa, gdyż strony zależą od kierunku rysowania.

Powoli zbliżamy się do etapu, na którym będziemy wstawiać pierwsze modele. Możemy zacząć od drzwi, futryn i okien, które znajdziemy we wbudowanej bibliotece modeli. By umieścić model w odpowiednim miejscu, wystarczy przeciągnąć go z biblioteki na plan mieszkania. Modele będą automatycznie przyciągane do ścian i innych modeli, a ich tekstury zostały tak przygotowane, żeby można było na podglądzie 3D widzieć wolne przestrzenie i szyby. Oczywiście w ustawieniach modeli można zmienić ich wymiary i użyte materiały.

Warto też na tym etapie zapoznać się z wskaźnikami, które zobaczymy na wierzchołkach modeli rozmieszczanych w Sewet Home 3D. W lewym-górnym rogu znajduje się uchwyt do obracania modeli, prawym-górnym do podnoszenia ich powyżej podłogi, prawym-dolnym do zmiany szerokości i długości, lewym-dolnym zaś do zmiany wysokości. Te same parametry można też wpisać ręcznie w polach okna właściwości.

Podczas urządzania mieszkania na pewno trafimy na sprzęty, których nie ma w bibliotece SweetHome 3D – na przykład widoczną poniżej niesymetryczną wannę i pralkę ładowaną od góry. Warto wtedy udać się na stronę programu, gdzie znajdziemy sporo dodatkowych modeli i tekstur, albo skorzystać z innego repozytorium darmowych modeli w formatach OBJ, DAE, KMZ i 3DS. Import uruchamiamy po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na bibliotekę. W tym momencie można zmienić tekstury, widoki, domyślne wymiary pobranego modelu i umieścić go w odpowiednim folderze.

Na koniec warto zająć się oświetleniem, które również jest niezwykle ważne podczas urządzania mieszkania. Różne typy lamp i źródeł światła znajdziecie w bibliotece modeli. Domyślnie wszystkie te lampy świecą białym światłem i nie ma łatwego sposobu, by to zmienić. W ustawieniach można jedynie modyfikować ich moc, podaną w procentach (uchwytem na rogu ramki ograniczającej model albo w oknie ustawień). Wyjściem z sytuacji może być ustawianie ich mocy na 0% i umieszczanie w nich kolorowego źródła światła.

Projekt gotowy. Jak go prezentować?

Po umeblowaniu wirtualnego mieszkania trzeba zastanowić się, jaki sposób prezentacji będzie odpowiedni. Mamy do wyboru wizualizację 3D w postaci zdjęcia lub filmu. Podgląd, który widzimy na dole ekranu jest renderowany tylko zgrubnie, lepszą jakość uzyskamy z panelu „Stwórz zdjęcie”. Możemy tu wybrać nawet odpowiednie oświetlenie, zależne od pory dnia. By ustawić odpowiednio mieszkanie względem stron świata, możemy obrócić widoczną na planie różę wiatrów. W razie potrzeby do renderowania można wyłączyć oświetlenie sufitowe.

Do wyboru mamy 4 poziomy jakości renderów: szybki, szybki z cieniami, lepszy z obliczaniem świateł i najlepszy, z odbiciami na materiałach i globalnym oświetleniem. Poniżej możecie zobaczyć każdy z nich, z zachodzącym słońcem za oknem.

Możecie też porównać jak wygląda render ze „światłem na suficie” i bez niego. Renderer wykorzystuje proste algorytmy i na pewno znajdziemy na obrazach artefakty, wynikające z niedoskonałości modelowania światła i geometrii mebli.

SweetHome 3D pozwala też banalnie prosto zrobić wizualizację w postaci filmu. Wystarczy kliknąć w kamerę, by umieścić na planie mieszkania „Wirtualnego gościa”, któremu można ustawić kąt widzenia, wzrost i pochylenie głowy. Nagrywanie filmu odbywa się przez rejestrowanie jego kolejnych pozycji. Poruszanie się między wskazanymi punktami zostanie obliczone przez program podczas renderowania.

Ponadto można wydrukować listę mebli i obiektów umieszczonych w mieszkaniu wraz z ich wymiarami i kolorowym planem piętra. Plan można też wyeksportować w formacie SVG do obróbki w innych programach.

Program Sweet Home 3D jest dostępny za darmo dla Windowsa, macOS-a i różnych dystrybucji Linuksa.

© dobreprogramy
reklama

Komentarze

reklama