Już niebawem 50% rynku komputerów osobistych stanowić mają tablety

Już niebawem 50% rynku komputerów osobistych stanowić mają tablety

26.11.2013 15:19

Próby ratowania rynku PC innowacyjnymi systemamioperacyjnymi czy budowaniem atrakcyjnych wizualnie hybrydowychlaptopów niewiele pomagają. Wyniki sprzedaży były w tym roku dlaOEM-ów fatalne,a jak twierdzą teraz analitycy z firmy Canalys, trend ten utrzyma sięw przyszłym roku. Wszystko to za sprawą tabletów – już wprzyszłym roku tablety przejąć mają 50% rynku komputerów osobistych.W sierpniu prezes Acera Jim Wong poinformował,że strategia jego firmy ulega zmianie. Jako że światełka w tym tunelurynkowej recesji wciąż nie widać, to już nie PC z Windows, lecztablety i smartfony z Androidem mają być kluczowymi produktami firmy.Nie wiadomo jednak, czy decyzja ta nie zapadła za późno: rynekurządzeń mobilnych wcale nie jest łatwy.A przecież rynek to ogromny: przewidywana sprzedaż tabletów w 2014roku wynieść ma 285 mln sztuk tych urządzeń, a trzy lata później jużnawet 396 mln sztuk. Pin Chen Tang, analityk Canalys, przekonanyjest, że w przyszłym roku główną rolę wciąż będą odgrywałytablety z Androidem (65%sprzedaży tej klasy urządzeń), jednak najważniejszą marką pozostanieApple – tabletom z Jabłuszkiem pozostanie 30% rynku. Pozostałe5% przypadnie urządzeniom z Windows.[img=tablety2]Wydaje się, że 5% to niedużo, ale jeszcze w poprzednim roku narynku tabletów do Microsoftu należało co najwyżej 2%. Wzrost ten ma byćprzede wszystkim zasługą przejęcia Nokii, jednak nikt nie jest wstanie powiedzieć, czy firmie z Redmond uda się utrzymać to tempo w kolejnych latach. By osiągnąć sukces, Microsoft musiprzede wszystkim rozwinąć bibliotekę oprogramowania dla swoichurządzeń i wykorzystać inne elementy swojego ekosystemu dlawzmocnienia pozycji Windows na urządzeniach mobilnych. Nie obejdziesię też bez rozwiązania problemu z koegzystencją Windows Phone iWindows RT, dezorientującą potencjalnych nabywców.Oczywiście na rynku tabletów startowało już wielu znanych graczy,ale nie każdemu się udało – porażkę poniosły BlackBerry czyHTC, a i HP ze swoimi urządzeniami z webOS-em świata nie zawojował.Dlatego też nie można zagwarantować sukcesu gigantów rynku PC, takichjak Acer, Asus czy Lenovo, którzy muszą walczyć o miejsce na rynkutabletów, oferując swoje urządzenia po bardzo niskich cenach, tylkopo to, by móc konkurować z urządzeniami lokalnych producentów.Konkurencja ta może bowiem okazać się na dłuższą metę nie doutrzymania, szczególnie w rejonie Azji i Pacyfiki oraz AmerykiPołudniowej. Niewielkie, regionalne marki, korzystające ze zwinnościswoich chińskich dostawców, by dostarczać na rynek tanie tablety,dostosowane do potrzeb miejscowego odbiorcy, odgrywają coraz większąrolę na rynku. Producenci tacy jak Nextbook w USA czy Onda i Teclastw Chinach dostarczają dziś w swoich krajach więcej sprzętu, niżnajwiększe międzynarodowe marki. Pierwszym z dużych i znanych, którypoddał rynek tabletów, jest BlackBerry, ale Pin Chen Tang przekonanyjest, że to dopiero początek trudów.2014 ma być więc, zdaniem analityka, rokiem nieustannych przejęć,fuzji i porażek, w rytm których producenci sprzętu będą walczyli oocalenie swojej produkcji klasycznych komputerów osobistych, przyjednoczesnej próbie zdobycia pozycji na rynku tabletów, gdzie niskiemarże rekompensować ma wielkość sprzedaży. Dla konsumentów to dobrainformacja, o ile nie są konsumentami bardziej wymagającymi,zainteresowanymi wydajnym sprzętem PC, coraz bardziej niestetyprzesuwanym na rynkowy margines.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (80)