Krita 3.0 już stabilna, gotowa do animacji. Kolejnym krokiem będzie grafika wektorowa

Krita 3.0 już stabilna, gotowa do animacji. Kolejnym krokiem będzie grafika wektorowa

Krita 3.0 już stabilna, gotowa do animacji. Kolejnym krokiem będzie grafika wektorowa
01.06.2016 19:36

Po roku pracy udostępniona została wersja 3.0 Krity – programu do odręcznego malowania, a teraz także do animacji. Program jest otwarty i powstaje dzięki wsparciu użytkowników. Razem z premierą nowego wydania ruszyła kolejna zbiórka na nowości.

Informowałam, że stabilne wydanie Krity 3.0 ukaże się 1 maja, ale musieliśmy poczekać miesiąc dłużej. Są tu już elementy systemu animacji ufundowane w ubiegłym roku na Kickstarterze, a więc panel z osią czasu, panel sterowania odtwarzaniem oraz onion skining, czyli możliwość podglądania poprzednich i następnych klatek, co pomaga w rysowaniu kadrów. Trzeba mieć na uwadze to, że jeszcze wielu potrzebnych narzędzi brakuje, jak automatyczne generowanie klatek pośrednich, ale prosty film animowany już można w Kricie narysować.

Zauważycie też, że Krita działa sporo szybciej, gdy w użytku są duże obrazy i odpowiednio duże pędzle. Dzięki optymalizacji przy pracy z narzędziami, których średnica liczona jest w tysiącach pikseli, będziemy mogli skorzystać z mechanizmu Instant Preview (jeszcze niedostępnego na OS X).

Painting "Lying in the Garden" Timelapse (Krita 3.0 Instant preview)

Oznacza to, że podczas malowania będziemy natychmiast widzieć efekty, renderowane na mniejszej wersji płótna. Ponadto w Kricie można malować tymi samymi pędzlami, co w GIMP-ie, więc jeśli macie swój ulubiony zestaw, możecie śmiało go przenieść. Poprawione zostały także filtry, obsługa siatek, prowadnic i przyciągania (ufundowana na Kickstarterze), skróty, zarządzanie warstwami (także Kickstarter) i wiele innych. Wszystkie zmiany możecie zobaczyć na liście.

Pozostałe funkcje, na które zebrane zostały pieniądze w ubiegłym roku na Kickstarterze, zostaną zaimplementowane w wersji 3.1 Krity. Jeśli chcecie wesprzeć rozwój programu, możecie dorzucić się do dobiegającej właśnie końca zbiórki na narzędzia wektorowe i tekstowe. Dzięki nim Krita będzie programem bardziej uniwersalnym. Na liście celów jest też import i eksport plików SVG, import obrazów referencyjnych, malowanie pędzlami po ścieżkach, poprawienie narzędzia do kaligrafii, import dźwięku, możliwość skryptowania w Pythonie i wiele innych.

Kritę 3.0 możecie pobrać dla Windowsa i OS X z naszej bazy programów. Wersja 3.0 dla Maców nie jest jeszcze w pełni dopracowana i warto poczekać na wydanie 3.1, a jeśli wystąpią problemy z renderowaniem obrazu, należy wyłączyć OpenGL-a. Na Windowsie Krita obsługuje tablety Wacom, Huion i Yiynova, a także piórko do komputera Surface Pro. Inne nie zostały jeszcze dostatecznie przetestowane i można spodziewać się problemów.

Warto też wiedzieć, że Krita 3.0 na Windowsie zapisuje swoje ustawienia i dane w innym miejscu, niż Krita 2.9. Aby odzyskać swoje pędzle i preferencje należy skopiować dane z folderu User\AppData\Roaming\krita\share\apps\krita\ do user\Appdata\Local\krita.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (45)