reklama

Kto dogoni Cupertino? Apple wciąż jest najcenniejszą marką świata

Strona główna Aktualności

O autorze

Hodowca maszyn wirtualnych i psów, poza tym stary linuksiarz, bonvivant i śmieszek. W 2012 roku napisał na DP o algorytmie haszowania Keccak i wciąż pamięta, jak on działa.

W świecie, w którym IT stanowi coraz ważniejszą część gospodarki, najcenniejszą spośród marek wciąż jest marka Apple. Słynne Jabłko zostało uznane przez analityków firmy Interbrand za niemal trzykrotnie cenniejsze od marki Microsoftu i czterokrotnie cenniejsze od marki Samsunga. Co więcej, Apple, które dopiero co przedstawiło nowe wersje swoich smartfonów, charakteryzuje się też najwyższą dynamiką wzrosu – wartość jego marki wzrosła w ciągu roku o 43%, do 170 mld dolarów.

Drugie miejsce przypadło Google, którego markę wyceniono na 120 mld dolarów, o 12% więcej niż rok temu, a trzecie Coca-Coli, która boryka się z coraz większą niechęcią konsumentów do napojów gazowanych – i której wartość rok do roku spadła o 4%. W tej sytuacji, jeśli Microsoft się bardzo postara, to może za rok pokonać producenta słynnej „sody”, będąc dziś na czwartym miejscu, z wyceną ponad 67 mld i rocznym wzrostem o 11%.

Po rankingu widać dominację firm z szeroko rozumianej branży „technologicznej”, do której przecież wypadałoby zaliczyć też IBM i Amazon. W pierwszej dziesiątce mamy ich sześć, w pierwszej setce ponad 20 – i to one mają najczęściej największe tempo wzrostu wartości. Przykładowo wartość Facebooka, obecnie na miejscu 23. z wynikiem 22 mld dolarów, wzrosła w ciągu roku o 54%, zaś wartość Amazonu (miejsce 10., niemal 38 mld dolarów), wzrosła o 29%. Na liście pojawiło się też kilku nowych graczy – przede wszystkim Lenovo (wycenione na 4,1 mld dolarów) na pozycji 100. oraz PayPal (4,2 mld dolarów) na pozycji 97.

Skąd jednak te kwoty? Interbrand ocenia wartość marek nie tylko ze względu na przychody ze sprzedaży, ale także inne, można by powiedzieć społeczne i kulturowe czynniki, takie jak lojalność klientów czy wpływ, jaki firma ma na nich. W tej sytuacji trudno dziwić się przepaści między Apple a resztą świata – tam gdzie inni oferują zwykłe produkty, tam Apple oferuje cały styl życia.

Z pełną listą możecie zapoznać się na stronach Interbrandu.

© dobreprogramy
reklama

Komentarze

reklama