Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Laptop za grosze

Większość powie że to nie możliwe, co najwyżej uszkodzony lub tak stary że nieużywalny. A jednak! W okolicach paruset złotych możemy dostać wiele laptopów których specyfikacje są bardzo zróżnicowane: znajdziemy zarówno procesory Intela (Pentium M, Core Duo, Core 2 Duo) jak i AMD (Sempron i Turion), karty graficzne Intela/ATI/NVIDIA, ekrany od 12 do 17 cali, Lenovo/Dell/HP… Ja skupie się na tej ostatniej firmie.

No okej ale po co się rozpisujesz? Co może mi dać stary laptop czego nie da nowiutki tablet?

Wbrew pozorom dużo:

  • Możliwość instalacji dowolnego systemu a zazwyczaj dołączany jest już Windows
  • Duży ekran, wygodna klawiatura, napęd DVD
  • Łatwa wymiana i naprawa podzespołów
  • Wytrzymałość
  • Bohaterem dzisiejszego wpisu jest notebook z (dawnej) linii biznesowej HP – Compaq nc6400.

    Jak to wygląda...

    Nie jest źle nawet po ponad 10 latach od premiery.

    • Core Duo T2300 1.66 GHz
    • Intel GMA 945
    • 4 GB RAM
    • Dysk 80 GB
    • Napęd DVD
    • Czytnik linii papilarnych
    • WiFI. BT, IrDA, GSM (miejsce na modem)
    • Gigabit Ethernet[/list]
    • 14,1 calowy ekran 1280x800
    • waga 2,3 kg
    • Cena? Mój egzemplarz kupiłem za w przeliczeniu 150 złotych, na Allegro ceny wahają się od 50 do ponad 300 zł w zależności od stanu. W podobnej cenie jest też wielu krewnych NC6400 lecz stanowczo odradzam wszystkie modele z Pentium M (1 rdzeń, max 2 GB RAM) – są tragicznie wolne. Minimum to Core Duo Intela lub Turion X2 AMD.

      ... i jak to działa

      Na pierwszy ogień poszedł Windows 7, zaskoczył mnie on gotowością do działania wręcz OOTB. Wszystkie sterowniki zostały pobrane z Windows Update i po restarcie mogłem cieszyć się sprzętem gotowym do pracy. Pomimo starego dysku (331 dni pracy) system i zainstalowane aplikacje działały bez zarzutu i nie doświadczyłem ani jednej „zwiechy”. Jednocześnie kilka kart w Firefox (YT, FB), Spotify, LibreOffice... Dopiero uruchamiając nowszą grę widać o ile wydajniejsze są dzisiejsze układy graficzne Intela, GMA nie ma szans.

      Jednak jako że nie posiadam licencji na Windows ostatecznie postanowiłem zainstalować dystrybucję Linuxa a konkretnie Manjaro KDE. Użycie RAM spadło tak jak i temperatury a touchpad zyskał multitouch. Duży plus dla pingwina. Bez zająknięcia działała też Fedora Gnome z Wayland.

      Możliwości rozbudowy

      Zacząć należy od aktualizacji BIOS. Po tej nieskomplikowanej czynności możemy odkręcić parę śrub, zdjąć klawiaturę i już mamy pełen dostęp do wszystkiego (no prawie).

      Procesor ulepszymy maksymalnie do Core 2 Duo T7300 pod socket M. Dwa sloty na RAM DDR2 to max 4GB, istnieją moduły 4GB ale nie wiem czy chipset obsłuży te łącznie 8GB. SATA 1 mocno ograniczy prędkość SSD lecz tak czy siak moim zdaniem warto dla samego zmniejszonego czasu dostępu. Zamiast napędu DVD możemy zainstalować drugi dysk lub.. drugą baterie (HP Multibay). Jak już jesteśmy przy baterii to stanowczo należy ją wymienić, nowa według HP da nam koło 4 godzin pracy. Jak wspomniałem jest miejsce na modem GSM, anteny i slot na kartę SIM są już w laptopie. Ciekawy dodatek to stacja dokująca a raczej stacje bo HP zaprojektowało kilka ich rodzajów, te na Allegro dostaniemy w naprawdę niskiej cenie.

      Podsumowując

      Czy warto? Ja się nie zawiodłem. Za śmieszną kwotę ten sprzęt oferuje bardzo wiele, o wiele więcej niż 10 calowy ekran doczepiony do baterii zwany też tabletem. Serwer domowy, mały laptop do zabierania w podróż, maszyna pod Linux, "konsola" do gier z czasów XP - pomysłów jest wiele. A gdy coś się zepsuje to szybko i tanio to naprawimy zamiast wyrzucać do kosza, ekologicznie :) Miałem go sprzedać a jednak zostanie ze mną na dłużej…
       

sprzęt porady

Komentarze

0 nowych
bystryy   12 #1 24.04.2017 15:09

@PokerFace: "SATA 1 mocno ograniczy prędkość SSD lecz tak czy siak moim zdaniem warto dla samego zmniejszonego czasu dostępu"

Nawet na SATA1 SSD idzie jak przecinak :) Na Linuksie Libre Office (jak by nie było, kobyła), uruchamia się w półtorej sekundy.

PokerFace   10 #2 24.04.2017 15:30

@bystryy: Muszę o tym pomyśleć gdy zdobędę SSD w przyzwoitej cenie :) Jak na razie stary Seagate daje radę. Chodzi cicho, przechodzi poprawnie testy SMART, ma zadowalającą prędkość... Aż dziwne.

Farkas   12 #3 24.04.2017 18:54

Co prawda to sporo wyższy pułap, ale też inny rezultat: ja za 800 zł kupiłem siostrze nowego laptopa od Lenovo z Pentium B960, 4 GB RAMu, przy czym procesor ma zintegrowaną grafikę Intel HD 2000. Reszta to taki standard - napęd DVD, ekran 15,9 lub 15,6. Nie chciałem oddawać swojego laptopa, a tylko tak mogłem uzyskać domową mocną stacjonarkę przy wyprowadzce... no, ewentualnie mogłem właśnie coś kupić siostrze. Jakoś tak wyszło, że kupiłem jej nowy, bo cena mnie nie przerażała. Tak już z pół roku ten laptop ładnie chodzi. Za minimum przy zakupie obrałem dwurdzeniowy procesor wydajnościowo stojący co najmniej na półce mobilnych C2D z serii 7000 o których piszesz i 4 GB RAMu, aby przeglądarka internetowa nie "narzekała" :-) a i Simsy miały jakoś znośnie działać, bodajże wystarczyła jej część druga albo trzecia tej gry.

Autor edytował komentarz w dniu: 24.04.2017 18:58
zakius   7 #4 24.04.2017 19:00

więc do rzeczy, po kolei
-Możliwość instalacji dowolnego systemu a zazwyczaj dołączany jest już Windows: na każdym porządnym tablecie jest już windows i zmiana go nie ma najmniejszego sensu
-Duży ekran: nie wiem za bardzo co to ma dać
- wygodna klawiatura: no, jak się ją do niego podłączy to owszem, ale podłączyć zewnętrzną klawiaturę i do tabletu można
- napęd DVD: serio serio, w głównym kompie to ok, ale w pomocniczym?
-Łatwa wymiana i naprawa podzespołów: to chyba w laptopie za 5k, bo w tanich to nic nie da się zrobić
-Wytrzymałość: z tym bywa różnie, ale jednak stawiam tu na tablety

poza tym tablet jest lżejszy, nie ma przyczepionej tej dziwnej klapki z pseudoklawiaturą, łatwiej go utrzymać w dłoni
i wbrew pozorom może być wydajniejszy od tych wynalazków, a na pewno cichszy
tylko dobrze jednak nie brać modelu za 250zł tylko wyłożyć te 500, albo nawet 800 za wersję z doczepianą "klawiaturą" tak na wszelki wypadek (ale i tak rzadko będzie ona w użyciu, bo w razie awarii raczej posłuży ta główna, razem z myszą i monitorem)

walgav   16 #5 24.04.2017 19:48

Sam na takiej zasadzie zakupiłem HP EliteBook 6930p - biednijeszy bo z grafiką Intela GMA 4500 MHD (oryginalnie miał 2 GB ramu i p8400 ale dokupiłem jeszcze 2 GB ramu, zmieniłem procek na t9400 a ostatnio też dysk twardy bo pierwotny zaczął padać). Z laptopa korzystam już trzeci rok i jakoś nie bardzo narzekam. Oczywiście pograć się nie pogra w nic nowszego, ale cały czas daje radę jak na moje potrzeby :P

walgav   16 #6 24.04.2017 19:51

@zakius: Za swojego lapka dałem chyba 450 zł. I mówiąc szczerze nie mam najmniejszego problemu żeby cokolwiek w nim wymienić - ram, dysk, procesor, chłodzenie... Do wszystkiego można się dostaćw, mniej więcej, 2 minutki.

Łukasz Tkacz   7 #7 24.04.2017 20:00

@zakius: Nie myl laptopów konsumenckich od biznesowych. A te ostatnie, nieco starsze, są naprawdę tanie do wyrwania.

Zaś tablet na Windowsie... to jest z definicji porażka.

neverek   8 #8 24.04.2017 20:17

Przez lata dawałem się nabrać na tę modę na tablety, zarówno te z Androidem jak i na W8.1 (zwłaszcza ten był tragiczny, zaś po aktualizacji do W10 stał się nieużywalny). Zawodne zabawki, bo inaczej tego nazwać nie mogę.

Rok temu pokusiłem się o kupno używanego laptopa biznesowego za 500zł z i5, 6GB RAM, HD3000. Wow, sprzęt spokojnie daje radę, nawet jakieś starsze gierki chodzą, a w porównaniu do tabletów, które posiadałem, chodzi wręcz jak burza, a korzystanie jest o niebo przyjemniejsze. I to nawet na zwykłym HDD.

Pom Pom   3 #9 24.04.2017 20:35

Za grosze można wyrwać niezłe cuda. Nosi mnie, żeby kupić jakiegoś Della po taniości i wlać w niego drugie życie, ale jednak szkoda nawet tak niewielu pieniędzy. Szczególnie do pisania można wyrwać takie cudeńka, które paradoksalnie są lepsze do tekstu, niż wiele nowych :D

adamk1985   13 #10 24.04.2017 21:51

@PokerFace: To poczekasz trochę... teraz jest tendencja wzrostowa... rośnie popyt

PokerFace   10 #11 24.04.2017 21:55

@zakius:
- Ma sens, nie każdy lubi Windows. Na takim laptopie mogę mieć Windows, Linux, BSD, Haiku, Android x86 a pewnie i nawet Mac OS.
- Większy ekran mniej męczy wzrok.
- U mnie jest odwrotnie, mój główny laptop nie ma już napędu. A tak jak napisałem zamiast napędu można tam wsadzić drugi dysk albo baterie i mieć 2x dłuższy czas na baterii.
- Skończyłeś choć czytać..? W laptopach klasy biznes wymienisz wszystko prócz karty graficznej.
- Stawiam że po pierwszym upadku bez etui ekran tabletu będzie trzeba zbierać zmiotką.

Mam w domu hybrydę z Windowsem. Klawiatura to tragedia, odczucia przy pisaniu to jakbym walił palcami o blat. Nie jest też wydajniejszy bo choć Atom ma 4 rdzenie to umiera przy paru kartach w FF podczas gdy stary lapek nawet się nie zająknie.

@walgav
Elitebooki to klasa sama w sobie, w końcu to następcy Compaq :)

@neverek
Zgadzam się, mój tablet z Windows leży i się kurzy. Wydajnościowa padaka to jedyne co mogę o nim powiedzieć + bateria też już leży i kwiczy.

@Pom Pom
Polecam Delle, rodzicom kupiłem Latitude D830. Po dołożeniu SSD śmiga jak głupi powiedziałbym że lepiej od nowszego o parę lat MSI któremu rozwaliły się zawiasy (a naprawa oczywiście nieopłacalna..)

Autor edytował komentarz w dniu: 24.04.2017 21:59
KyRol   19 #12 24.04.2017 22:08

@PokerFace: W tytule grosze, a ze wpisu wynika, że trzeba srać stówami... Panie, czasy denominacji dawno minęły;)

PokerFace   10 #13 24.04.2017 22:11

@KyRol: Oj tam, nie napisałem ile potrzeba tych groszy ;)

TadueusTaD   8 #14 24.04.2017 22:44

Mój nc6400 pozdrawia :D
http://tadeustad.psifactor.pl/share/screenfetchnc6400.png
Linux dał mu potężnego kopa w stosunku do XP :)
Jedynie w odróżnieniu od autora, nie udało mi się odpalić Plasmy, co w sumie i tak mijało się z celem :D
(Oprócz Openboxa mam też MATE)
Generalnie porządny sprzęt, jeśli dać mu Pingiwna - w porównaniu do tabletu na Atomie Z3735G wydajność (poza graficzną/akceleracją wideo) jest nawet ciut lepsza :)

PS: Wcześniej przez pół roku miałem tam Fedorę, ale wykrzaczyła się po aktualizacji wydania i odpuściłem sobie walki :D

Autor edytował komentarz w dniu: 24.04.2017 22:50
  #15 24.04.2017 22:50

@Farkas: W tej cenie można kupić już fajnego Dellika na i3/i5 z 2gen i systemem.

zakius   7 #16 24.04.2017 23:03

@PokerFace: laptop klasy biznes kosztuje fortunę lub jest starszy od węgla, po upadku z niego niewiele zostanie

"Mam w domu hybrydę z Windowsem. Klawiatura to tragedia, odczucia przy pisaniu to jakbym walił palcami o blat."
jak to w laptopie
"Nie jest też wydajniejszy bo choć Atom ma 4 rdzenie to umiera przy paru kartach w FF podczas gdy stary lapek nawet się nie zająknie. "
na antycznym laptopie będzie najwyżej gorzej, poza tym od tego masz edge, a FF na głównym kompie (nie ma co udawać, że tablet czy laptop się do normalnej pracy nadaje, to tylko proteza, ale na tablecie się lepiej ogląda niż na laptopie, więc przydatny jest codziennie, a nie tylko w razie awarii)
a o integrach intela na mobo to szkoda gadać, NIC na nich nie działa, nawet office wali artefaktami (trzeba ręcznie wyłączyć wspomaganie), przeglądarki mają toto na blackliście więc tego nie ma, ale za to nie działa webgl, większość (wszystkie?) filmów idzie SW, ogólnie padaka

zakius   7 #17 24.04.2017 23:04

@TadueusTaD: 3735 może nie jest potworem, ale miałem ostatnio nieprzyjemność z "pentium" N i jednak powolna flaszka i czysty system robi robotę w porównaniu do HDD i systemu asusa :p

zakius   7 #18 24.04.2017 23:06

@neverek: i co z nim zrobisz? schowasz do szuflady i wyjmiesz ja komp padnie, 500zł w błoto, a tablet robi co ma robić, nawet mój za 250zł (przyznaję, na 9.1 działał lepiej, ale na CU odżył w porównaniu do AU, dobre 200MB ramu się zwolniło co przy 1GB robi różnicę :p)

zakius   7 #19 24.04.2017 23:08

@Łukasz Tkacz: tab na windowsie to najlepsza opcja, robi za tablet, a w razie buby masz do czego podpiąć klawiaturę i monitor by wygodnie naklepać reklamację czy coś, za to android i ios (tfu!) są do niczego

Ciero   8 #20 25.04.2017 00:03

Świetny wpis, za ratowanie starszego sprzętu plusik. Sam używałem DELL'a D620, bardzo długo i nawet teraz mogę polecić ten sprzęt. Wytrzymały, i do tego całkiem wydajny (oczywiście prócz grafiki).

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #21 25.04.2017 00:06

Za laptop dałeś niewiele, ale za podzespoły, które chce tam umieścić to już trzeba zapłacić realne, i to spore pieniądze. No i gdzie tu ta oszczędność?

Pudel89   11 #22 25.04.2017 00:37

@Farkas: A czemu wybór nie padł powiedzmy na używkę z serii biznesowych?

Pudel89   11 #23 25.04.2017 00:45

@zakius: Idę i kupuję używane Lenovo x230 z baterią ledwo używaną. 7h działania ot tak. A i mam pełnoprawnego peceta a nie zabawkę.
Wytrzymałość ? Tablet lepiej ?
Powiem Ci tak. Miałem około rok czasu Lenovo Yoga 2 z Windows 10 i modemem LTE. To da się używać lecz próbując zrobić coś więcej, to nie da się. Zakładek więcej? Da się lecz te bez większej treści. Większa treść? Tablet jest zabijany. Owszem są już nowsze generacje tych atomów lecz widząc ile mają w passmarku odgradzam się od tego drutem kolczastym.
Tablet poszedł o dziwo za 50 PLN mniej niż na niego wydałem i kupiłem Thinkpada x230 z modemem, ekranem IPS, powiększoną baterią (oryginał ledwo używany). Użytkowanie bajka. Owszem czas działania jakieś 2h mniej ale ergonomia całkiem inna.
Wybacz Stary ale tablet to potrzeba stworzona przez marketingowców. Złapałem się na to i cieszę się że udało mi się pozbyć urządzenia za niewiele niższą kwotę.

zakius   7 #24 25.04.2017 04:47

@Pudel89: eh, kupiłeś kompletnie nieprzydatny gadżet i go wychwalasz, a ekstremalnie przydatne urządzenie nazywasz potrzebą stworzoną przez marketingowców...
laps do NICZEGO się nie nadaje, a tab robi co ma robić, a w razie awarii głównego kompa dopiero laps do czegokolwiek się przydaje, za to tab może i wtedy trochę słabszy, ale za to nie leży latami czekając na swoją kolej tyko służy codziennie

TestamenT   13 #25 25.04.2017 05:28

@neverek: Ciekawego laptopa nabyłeś. Tylko jak to jest że ma 6GB RAM?

Thor1990   5 #26 25.04.2017 06:40

Ja w piątek kupię Vostro 3360 za ok 500 zł :) i3 2-gen, 8GB RAM, Intel HD3000, dysk 500 GB (WD black(?) 7200PM). Laptop posiada złącze m-SATA, do którego kupiłem już dysk SSD :)

MiL-   9 #27 25.04.2017 08:46

@zakius: Ty to wszystko na poważnie piszesz czy się nabijasz? Nie wierzę że można takie głupoty pisać na poważnie.

marrrysin   7 #28 25.04.2017 09:36

@MiL-: To troll :D albo dziecko win10 (takie nowoczesne dziecko-neo) :D

zakius   7 #29 25.04.2017 09:40

@MiL-: jakie głupoty? laptop jest niepraktyczny i zupełnie bezużyteczny jeśli nie jesteś ZMUSZONY z niego korzystać i to jest fakt, a tablet można spokojnie używać codziennie, bo są zadania, do których nadaje się doskonale
a laptop... no nie ma żadnych, we wszystkim jest beznadziejny

MiL-   9 #30 25.04.2017 09:56

@zakius: Dalej żartujesz? Skończ już.

prap   4 #31 25.04.2017 10:23

Porównywanie laptopa do tabletu jest bez sensu. To są różne urządzenia, o różnym przeznaczeniu. Od kiedy mam w domu "porażkę z definicji" czyli 10 calową Yogę z Windowsem praktycznie nie korzystam już z laptopa. Gdybym musiał zostawić tylko jedno z tych dwóch urządzeń to miałbym problem. Ja bym pewnie wybrał tablet, żona laptopa, bo czasem pracuje z domu.

Jak ktoś potrzebuje urządzenia do pracy, to wiadomo, że tablet nie będzie dobrym wyborem. Jeśli jednak ktoś potrzebuje urządzenie do rozrywki, sprawdzenia wiadomości w necie czy poczty, to tablet może być nieporównywalnie wygodniejszy gdyż jest przede wszystkim poręczniejszy - lżejszy, mniejszy, dłużej pociągnie na baterii (właśnie, jak tam bateria w tym staruszku? wyczytałem tylko, że do wymiany, a to już kolejne PLNy). Często używam tabletu jako książki kucharskiej. Na 14 calowy laptop nie miałbym miejsca na blacie.

Podsumowując, cieszę się kolegi szczęściem, ale laptop nie zawsze będzie dobrą alternatywą dla tabletu. I wice wersal.

tomangelo   6 #32 25.04.2017 10:28

@zakius: "-Łatwa wymiana i naprawa podzespołów: to chyba w laptopie za 5k, bo w tanich to nic nie da się zrobić "

Czytanie ze zrozumieniem - słabe 2/5
Nawet w treści masz możliwość wymiany sprzętu, zmiana napędu na baterię, wymiana HDD na SSD, RAM, procek. A co niby zmienisz w tablecie za 200zł? Możliwe że nawet karty pamięci nie dołożysz, o podłączaniu pendrive'ów nie wspominając.

"-Duży ekran: nie wiem za bardzo co to ma dać "

Wygodniejsze czytanie? Chyba że masz skłonności masochistyczne i lubisz trzymać ekran tuż przed nosem by widzieć litery.

"na antycznym laptopie będzie najwyżej gorzej, poza tym od tego masz edge"

Instalacja Windows 10 na takim starociu? Naprawdę?

Na tablecie nie zrobisz niczego więcej niż na takim laptopie. Ten przedstawiony tutaj laptop nie będzie gorszy do przeglądania internetu od tabletów w analogicznej cenie, pokusiłbym się nawet o stwierdzenie że na laptopie można zrobić więcej. Użytkowałem długi czas starocia na Athlon XP i 1GB Ram(2004 rok) i wiem że z takich zabytków można jeszcze nieraz wycisnąć zapas mocy, wymaga to co prawda pogrzebania w oprogramowaniu, nadal jednak jest to możliwe.

Autor edytował komentarz w dniu: 25.04.2017 10:28
Łukasz Tkacz   7 #33 25.04.2017 10:31

@zakius: Tab na windowsie się kompletnie nie nadaje do tego, do czego są stworzone głównie tablety, czyli konsumpcji treści. Ani to wygodne, ani wygodnych appek nie ma.. nic. Może za kilka lat W10 Cloud coś zmieni.. o ile ktokolwiek zainteresuje się UWP, co jest wątpliwe patrząc na to, że sam MS robi wszystko, aby developerów zniechęcić. A ja nie potrzebuję tabletu do tego aby robić z niego pokrakę o której wspominasz.

Łukasz Tkacz   7 #34 25.04.2017 10:32

@marrrysin @MiL- Tak, to jest troll który pod takim samym nickiem na wielu innych portalach też pisze niesamowite wymysły. Tzn. ma swoje zdanie i tego nikt mu nie broni, ale jednocześnie uważa zdanie innych za "do dupy" czym robi z siebie trolla. Polecam zablokowanie.

MiL-   9 #35 25.04.2017 10:45

@Łukasz Tkacz: Widziałem go na innych forach i faktycznie, strasznie ciasno ma między uszami, nic do niego nie dociera :)

zakius   7 #36 25.04.2017 10:53

@Łukasz Tkacz: mam od ponad roku tab z windowsem i wszystko co ma robić robi doskonale, ale że to taniutki model to w razie awarii kompa najwyżej maila z niego napiszę ALE na pełnowymiarowej klawiaturze i monitorze, a nie jak z andrutem
a laptop? leżałby w szafce i nie służył do niczego, z resztą jak miałem laptopa to dokładnie tak było, bo te urządzenia to po prostu kiepskie protezy, których nikt o zdrowych zmysłach nie używa jeśli ma wybór

zakius   7 #37 25.04.2017 10:55

@tomangelo: skoro i to i to do normalnej pracy wymaga podłączenia peryferiów to chyba lepiej wziąć to, co bez nich ma jakąkolwiek wartość (a poza tym gwarancję na przykład) i nie wymaga dokładania swoich części za kolejne 500zł

Łukasz Tkacz   7 #38 25.04.2017 11:01

@zakius: Dobra dobra, Ty swoje, rynek swoje :)

zakius   7 #39 25.04.2017 11:11

@Łukasz Tkacz: to, że ludzie są po prostu nierozważni i ulegają (zazwyczaj głupim) trendom to prawda znana od wieków

tomsdb   4 #40 25.04.2017 11:37

Mam laptopa Tosiba Tecra A11 z replikatorem portów. Dziś to koszt około 800 zł. Z powodzeniem spełnia rolę komputera stacjonarnego, tym bardziej, że podłączyłem duży monitor 22" i mam rozszerzony pulpit, co przy pracy z kilkoma dokumentami jest dużym ułatwieniem. Jadę w podróż, to odpinam od stacji i jest komp przenośny. Czyli wygoda i taniość. Jeśli ktoś naprawdę potrzebuje sprzętu do wszechstronnych zastosowań, to warto rozważyć kupno markowego laptopa sprzed kilku lat. Dziś sprzęt już tak szybko się nie starzeje, jak dawniej. Jeszcze jedno. Nie jestem graczem, więc może dlatego wystarcza mi taki "staruszek" :)

tomangelo   6 #41 25.04.2017 12:04

@zakius: Z tym że laptop ma możliwość podłączenia tych peryferiów i wygodnego z nich korzystania. A co masz w tablecie za 300zł? Jeden port USB, pewnie jeszcze bez funkcji hosta? Nawet jak rozszerzysz to albo musisz wydać więcej na coś co laptop już ma, albo będziesz miał rozetkę pasywną co za chwilę spowoduje niedobór zasilania.
Co mamy dalej w tabletach w tej kwocie?
-Android w okolicach 4.2-4.4 - niełatany zabytek, na laptopie albo wciąż wspierany Windows 7 (chociaż to może być przyciężkawe bez wyłączenia Aero) albo jakiś lekki Linux, jeśli nie przeszkodzi mniejsza baza oprogramowania.
- 1GB RAM vs 4 w laptopie,
- 8GB pamięci wbudowanej odjąć część zabraną na system, vs 40GB minus system, z możliwością rozszerzenia.
Tablet ma w sumie tylko HDMI zamiast D-Sub (w końcu 10 lat temu były inne standardy) i "mam nowego tableta, jestem modny" do chwalenia się sąsiadom. Mniejszy rozmiar ułatwia przenoszenie, ale utrudnia pracę. Tu zależnie od preferencji.
Poza tym jaka normalna praca na tablecie? Co niby jesteś w stanie na nim zrobić? Przejrzeć facebooka i pocztę? Wciąż mniej niż na starym laptopie. Obsługa kilku programów na raz? Laptop znów na plus. Tablet nadaje się tylko jako odbiornik internetu i do niczego więcej.

  #42 25.04.2017 12:12

Ja za 350zł kupiłem Asusa.

CPU: Core 2 duo 2.4Ghz.

Ram: 3076.

Grafika dedykowana: Geforce 9800gt 512MB.

Dysk: 500GB.

Matryca: 15,6.

Wizualny stan poezja.

zakius   7 #43 25.04.2017 12:23

@tomangelo: tablet ma win 8.1 lub 10, 1-2G-4GB ramu, 16-64MB flaszki o znacznie szybszym dostępie niż zajechane talerze
wydajność nowych atomów jest co najmniej porównywalna do lapsów sprzed sandy
laptop się nie nadaje do niczego bez peryferiów, a z do tego samego co tablet
tablet samodzielnie po prostu ma większe możliwości niż laptop, a po podłączeniu wszystkiego porównywalne
laptop nadaje się wyłącznie jako proteza komputera, a tablet ma swoje własne zadania, w których sprawdza się znacznie lepiej niż cokolwiek innego, a dodatkowo jako proteza komputera

SnackPL   7 #44 25.04.2017 13:15

@bystryy: No właśnie...hmm...co jest winą powolnego działania dysku SSD, nawet wolniejszego niż HDD? Mam Crucial MX200

bystryy   12 #45 25.04.2017 13:22

@SnackPL: Sam egzemplarz dysku może być wadliwy... Słyszałem też, że SSD potrafią zwalniać, gdy zapełnienie przekroczy 70% pojemności (choć to ostatnie podobno tyczy się tylko SSD ze starymi kontrolerami, więc w MX200 nie powinno mieć miejsca).

neverek   8 #46 25.04.2017 13:45

@TestamenT: Dwie kości, 4GB +2GB. Podejrzewam, że jakbym wymienił te 2GB na 4GB, dostałby dodatkowego kopa.



@zakius
"i co z nim zrobisz? schowasz do szuflady i wyjmiesz ja komp padnie, 500zł w błoto"

Używam często poza domem, na uczelni. I masz rację, jak miałem problemy ze stacjonarką to podłączyłem do monitora, do tego mysz i duża klawiatura i całkiem nieźle wychodziło mu zastępstwo.

"a tablet robi co ma robić"

Robi za przycisk do papieru?

  #47 25.04.2017 13:51

@zakius: Najczęściej jest android, ale pomijając to , ja bym bardzo chciał wymienić androida na Cyanogena, niestety grzebania przy tym tyle że się robię zmęczony na samą myśl i często się w ogule nie da. Na laptopie nie ma problemu, instalacja innego windowsa albo nawet linuxa to pryszcz.
A za cenę średnio-dobrego tabletu czyli te 800-1000 zł możesz kupić np używanego biznesowe laptopa z serii Dell Latitude, który jakością, wydajnością, wygodą, bije każdego tableta. Jedyna wada to że nie jest niestety aż tak mobilny jak tablet.
Mój prywatny laptop to właśnie Latitude z core i5 8GB ramu ,SSD, no i z nvidią na pokładzie więc nawet w gierki da się pograć, chociaż nie najnowsze. A kupiłem go w sumie za grosze. Zatem ostatecznie kwestię należy tu sprowadzić do tego co komu potrzebne.

Farkas   12 #48 25.04.2017 13:58

@Pudel89 kobiety często bardziej niż bebechy, cenią sobie "świeżość" produktu, gwarancje :D No i byle by dało się go używać bez większych problemów. Stąd taki wybór - jakoś w miarę intuicyjnie wziąłem nowego laptopa z gwarancją, skoro cena mnie nie straszyła :D Mogłem jej też dać swojego laptopa z i3 2328M, GT 630 na którym da się pograć, aluminiową obudową... jednak mam do niego duże zaufanie - 5 lat i dalej chodzi bez problemów.

PokerFace   10 #49 25.04.2017 14:10

@TadueusTaD
To dziwne, mój jest słabszy od twojego (Core Duo zamiast Core 2 Duo a w dodatku 32 bitowy) a zarówno KDE jak i Gnome Shell uruchomiły się bez problemu, jedyne co mogę zarzucić KDE to powolne uruchamianie się :)

@Ciero
D830 melduje się, potwierdzam że to świetny sprzęt.

@Shaki81
Nawet dokupując SSD, baterię i pakiet akcesoriów nadal można wydać mniej niż za nowy laptop. Przeglądając X-Kom najtańszy laptop to taki np Acer ES1 czyli Atom/Celeron, niewymienna pamięć i ram, podła jakość wykonania.. zaletą będzie jedynie grafika i waga a tak? Staruszek pokona go ilością portów + stacja dokująca, procesorem, baterią, miejscem na dysku, łatwością naprawy, doborem konfiguracji (2 dyski i mamy pseudo NAS albo 2 baterie i czas pracy na baterii wyniesie ~10-12 godzin) :)

Autor edytował komentarz w dniu: 25.04.2017 14:13
Pudel89   11 #50 25.04.2017 14:12

@zakius: Mam wrażenie że dyskusja z Tobą jest nie tylko patowa ale wręcz prowadzona z ignorantem :)
Te Twoje "flaszki" mają szybszy dostęp ale to nie zmienia faktu, że za 800 PLN jest jej mało a jej wydajność dalej jest znikoma. Ale może zejdźmy na inny tor. Laptop jest dobry w pracy, nie mówię o konsumenckich Asusach, Lenovo czy Acerach tylko o seriach Thinkpad od Lenovo czy Dell z serii XPS/Precision.Tutaj masz naprawdę sporo do powiedzenia a wydajność jest minimum 10x wyższa od byle tabletu, który nawet podłączony pod monitor i mysz dalej nie pozwala na wiele. Może i komfort wzrasta ale brak tu swobody działania w systemie i aplikacjach.
Wybacz stary ale odpalenie Edge plus kilka kart, Outlooka oraz Teamviewer zabija tablet. Można zapomnieć o pisaniu np w putty ze względu na wygodę. Przełączanie okien jest powolne a próba wirtualizacji czegokolwiek jest niemożliwa.
Biorę na tapetę budżet około 1000 PLN. Za tą cenę mam co? Albo jakąś Yoge 2/3 lub chinola, ewentualnie te chińskie Kruger Matz czy inne do siebie bardzo podobne konstrukcje.
Ja rozumiem, że benchmark typu Passmark nie jest wyrocznią ale porównaj sobie i5-3210M z Atomem który jest w tego typu konstrukcjach czyli X5-Z8300. 1180 pkt vs 3800 jest skokiem ogromnym a wydajność tego Atoma dopiero powoli sięga do najsłabszego Core 2 Duo.
Niestety ale trzeba rozdzielić pewne rzeczy. Tablet jest do konsumowania treści a laptop potrafi zastąpić blachę w trakcie pracy. I ten podział był, jest i będzie.

zakius   7 #51 25.04.2017 14:24

@Pudel89: laptop za 1k to najwyżej zajechana używka ma jakąś wydajność, a jeszcze SSD trzeba dokupić i jedyne do czego się chociaż trochę nadaje to schowanie do szuflady żeby czekał wzajemnie komp padnie, a wtedy można go podłączyć zamiast niego (o ile dogada się z monitorem)
tablet owszem, jest trochę słabszy, ale nadaje się do codziennego użytku, a gdy komp padnie to czy to antyczny laptop czy tablet i tak będziesz cierpieć, ale na kilka dni da radę
nie przeczę temu, że laptopy sama wydajniejsze (chociaż i tak żałosne), ale po prostu ze względów konstrukcyjnych są całkowicie bezużyteczne jeśli nie jesteś ZMUSZONY z nimi siedzieć męczyć, ale wtedy dostajesz sprzęt służbowy a nie kupujesz antyki na allegro

guma77   10 #52 25.04.2017 14:28

powiem wam ze kupilem kiano pro 8"uzywke za 250zl i do neta jest wystarczjacy,i do prac biurowych lekkich

zakius   7 #53 25.04.2017 14:32

@neverek: odtwarza filmy i zapewnia komfort nieosiągalny przy zastosowaniu wielkiego, ciężkiego i posiadającego dziwaczną klapkę laptopa, i mówię o sprzęcie za dokładnie 260zł
nigdy nie byłem bardziej zadowolony z żadnego urządzenia elektronicznego i wiem, że jak budżet pozwoli wezmę coś lepszego by zlikwidować pewne niewielkie niedogodności (głównie kwestia ramu i małej flaszki, czasami przeszkadzają)
a wydajność? ostatnio miałem nieprzyjemność używać laptopa z "pentium" N, co prawda procesor sporo wydajniejszy (ze 20-30% będzie), więcej szybszego ramu ale... HDD, ekstremalnie wolny i doprowadzał mnie do szału, zrobienie czegokolwiek zajmowało ze 3-4x więcej niż na moim tablecie...

Pudel89   11 #54 25.04.2017 19:59

@zakius: Ty to jesteś gość. Posiadam Lenovo x230 kupione za 850 PLN. Jeśli uważasz ten laptop za sztukę z jakąś wydajnością to proponuję odwiedzić lekarza lub lepiej szamana bo nic innego już Ci nie zostało.
Ja dyskusję kończę. Z fanatykiem byle jakości nie da się dyskutować :)

zakius   7 #55 25.04.2017 20:04

@Pudel89: > Z fanatykiem byle jakości nie da się dyskutować :)
no właśnie tez się czasami zastanawiam, po co ja próbuję maniakom laptopów tłumaczyć jak bardzo się mylą? jak bardzo się męczą ze swoimi gadżecikami?

karroryfer   7 #56 25.04.2017 20:27

Nie chcę krytykować ale temat już poruszany - także na dp - kilkukrotnie.
C2D to jest niezła platforma ale nie oszukujmy się - najbardziej budżetowa ( poniżej nie ma już nic - bo procki 1 korowe to przeszłość )

Natomiast przy okazji myslę że warto poruszyć temat trochę wyższych konfiguracji. Obecnie można kupić już niełze lapki z i5-i7. Ale pojawia się problem - większość firmowych solidnych sprzętów nie ma ekranu dotykowego a często nawet sam ekran jest słabą ich stroną ( pod kątem obróbki zdjęć ).
Czy znacie dobre modele 500-1000 pln które mają dobry ekran najlepiej dotykowy. Dobrze było by też aby miały niezłe baterie ( wiem że raczej do wymiany ) i miejsce na dysk M.2

  #57 25.04.2017 20:34

@zakius: laptop jest tak samo bezużyteczny dla mnie jak i tablet, porządny blaszak a komputer pomocniczy to porzążdny smartfon na androidzie banialuki

Pudel89   11 #58 25.04.2017 20:57

@zakius: Kolego, proponuje by zakończyć tą dyskusję :) To nie ma sensu :)

PokerFace   10 #59 25.04.2017 21:22

@karroryfer: Dlatego napisałem za grosze, jeśli ktoś potrzebuje laptopa w trybie now to jest różnica między 200-300 zł a 500-600zł za i5. ThinkPad X220 tablet? Nie wiem jaka jakość ekranu no ale dotykowy.

Autor edytował komentarz w dniu: 25.04.2017 21:24
  #60 25.04.2017 21:38

Kupiłem laptopa HP 6930P za 350 zł. Żaden tablet w tej cenie

  #61 25.04.2017 21:39

nie jest w stanie z nim konkurować

tomangelo   6 #62 25.04.2017 22:07

@zakius: Nadal nie doczekałem się odpowiedzi jak konkretnie można pracować na tablecie w sposób nieosiągalny dla laptopa. Internet? Jak mówiłem, laptop ma lepsze wsparcie wtyczek, na wypadek gdyby trafiła się strona niewspierająca standardów. Programowanie? Powodzenia z pisaniem kodu na tablecie. Grafika? No ciekawe będzie obrabiać palcami w jakimś np. photoshopie czy Cinema4D. A zapomniałem, tego nie ma. Pisanie/odbieranie maili? W laptopie klawiatura jest większa, więc wygodniej pisać. Tworzenie muzyki? No znów jestem ciekaw jak chcesz pracować. No to może rozrywka - gier na laptopa (pomijając AAA) masz multum, większych lub mniejszych, nowszych i starszych. Na tabletach rozrywka ogranicza się do prostych klikaczy typu Ninja Fruit czy Flappy Bird. W każdym z wymienionych zastosowań większy ekran zdecydowanie usprawnia pracę. No i oczywiście na laptopie nie ma problemu z ustawieniem na pulpicie jednocześnie 2-3 komunikatorów, przeglądarki i aplikacji w której pracujemy. Czy tablet tak potrafi?

Pudel89   11 #63 25.04.2017 22:35

@tomangelo: Taki za 250 PLN potrafi i w dodatku sam użytkownikowi zmodyfikuje jego systemowy "bios" na inne myślenie w innym, niemal równoległym świecie.
Nie mogłem, wybaczcie :)

zaku   8 #64 25.04.2017 23:23

Może to nie do końca w temacie ale ja jakieś 4 miesiące temu zamieniłem konsumenckiego laptopa Asusa na używanego biznesowego Dell-a Latitude E6530 w wypasionej wersji, fakt kosztował trochę bo 2200 z przesyłką, ale po założeniu SSD ze starego laptopa, no po prostu miodzio. Wydajność "prawdziwego" 4 rdzeniowego i7 powala. Niby jest już stary, ale daje radę bardziej niż ten nowy szajs co od przeglądarki zbija zegary.

Zastanawiam się czy też nie opisać na blogu mojej "dobrej zmiany" :P

Pudel89   11 #65 25.04.2017 23:30

@zaku: Zmówmy się i opiszmy jak to Autor zakupił lapka za grosze, Ty Della a ja Lenovo x230 :D

zakius   7 #66 25.04.2017 23:31

@tomangelo: na tablecie masz ten sam system a więc i ten sam soft, ale w przeciwieństwie do laptopa tablet może działać całkowicie samodzielnie, bez podłączania peryferiów, co na laptopie jest niemożliwe
w laptopie klawiatura jest większa? jestem taka sama, jak świadomie gorszą podłączysz do tabletu a lepszą do laptopa to tylko naginasz rzeczywistość

SnackPL   7 #67 25.04.2017 23:41

@bystryy: Wiesz, kupiłem z nadzieją, że faktycznie, zgodnie z obietnicami bardzo wielu użytkowników, przyspieszy mi to mojego laptopa, a ów laptop zachowuje się jak HDD z bad sectorami. Czy przyczyna może tkwić w interfejsie SATA2? Bo jest to dość stary laptop, choć no nie aż tak stary - Lenovo Ideapad Y550. Zakupu dokonałem bodajże w morele, z tego co pamiętam, liczyłem na kopa i kopa dostałem - w dupę od dysku ; ) Oczywiście zarówno zapis jak i odczyt i w benchmarkach i na żywo jest OK, ale laptop jest tak ślamazarny jak nigdy. Czytałem gdzieś także, że zdarzały się problemy z tymi dyskami. Jak na razie zaliczyłem kiepski wstęp do przygody z SSD, jest to mój pierwszy dysk - więc zawód jeszcze większy. A może winowajcą jest sam sklep, zdarzyło mi się czasem czytać niepochlebne opinie o tymże. Aha dla porównania mam jeszcze stacjonarkę z i7 i normalnym hdd i tam śmiga tak, że nie ma w zasadzie porównania.

Autor edytował komentarz w dniu: 25.04.2017 23:47
bystryy   12 #68 26.04.2017 08:17

@SnackPL: Rozumiem, że przekładałeś już ten dysk do stacjonarki i tam działa OK? SATA2 samo w sobie winne nie będzie, bo u mnie ten sam SSD śmiga na SATA1 (start systemu. Linux z Fluxboksem, jakieś 8 sekund, większość programów poniżej lub około sekundy). Może dysk nie jest dociśnięty do końca w gnieździe, może trzeba zrobić upgrade BIOS-u?

Pudel89   11 #69 26.04.2017 09:52

@SnackPL: Sprawdź w CrystalDiskInfo czy dysk działa na Sata II czyli z opisem Sata 300 jak wspierane i uruchomione.

  #70 26.04.2017 13:28

Kłótnie tablet vs laptop nie mają sensu. Do mobilnej pracy laptop lub transformer, do wygodnej konsumpcji treści nie ma nic poręczniejszego niż zgrabny tablet z Retiną. Korzystam z jednego i drugiego i wiem jedno - to NIE są zamienniki. Każdy ma swoje zastosowania w których jest po prostu najlepszy. A do poważnej pracy stacjonarka i tak deklasuje wszystko powyższe.

@SnackPL
Popełniłeś dwa błędy. Błąd nr 1, zakup w mającym chyba najgorszą obsługę gwarancyjną dużym sklepie komputerowym w Polsce. Byłem ich wieloletnim klientem, ale jedna reklamacja wystarczyła by się wyleczyć a dalszym zakupów w "owocowym sklepie". Pojawiające się regularnie w necie mrożące krew w żyłach opisy przebiegu reklamacji w Morele nie są niestety przesadzone. Błąd nr 2, kupiłeś konsumenckie Lenovo. To już nie te solidne sprzęty co dawne IBM. Budżetowe Delle wydają się rozsądniejszą opcją. Ciekawostka, znajomy miał starszy model z tej serii. Sprzęt nie tyle mulił co przycinał. Powodem była rzekomo wadliwa konstrukcja mostka zawierającego kontroler SATA. Serwis nie potrafił tego ogarnąć, dopiero kradzież lapka definitywnie "rozwiązała" sprawę.

SnackPL   7 #71 26.04.2017 14:45

@Pudel89: Ok, sprawdzę.

@bystryy Nie, w stacjonarnym jeszcze nie sprawdzałem. Sprawdzę jeszcze czy jest wciśnięty dość mocno w gniazdo. Upgrade BIOSu powiadasz?

@GSG7

Czyli jednak to prawda co mówią. Kupiłem używanego Lenovo ponieważ oferował najwięcej za jak najmniej, dotychczas spisywał się bardzo dobrze i muszę powiedzieć, że na HDD był szybszy niż na SSD, być może coś się w nim uszkodziło. A jakie objawy daje uszkodzona pamięć? Najbardziej mnie jednak dziwi to, że z kopiowaniem nie ma problemów i jest dużo szybciej, choć nie rewelacyjnie - bo to w końcu SATA2, a jeśli chodzi o odpalanie stron internetowych czy programów to jest przeciętnie, a może i gorzej niż na HDD, właśnie przy SSD zaczął się dość mocno przycinać....celowałem w dysk z pamięcia NAND MLC, a tu takie coś, no bo, żeby laptop SSD chodził dużo gorzej niż stacjonarny HDD to coś podejrzane. Tak czy siak popróbuje wszystkiego, dzięki Wam koledzy za wszystkie wskazówki.

bystryy   12 #72 26.04.2017 15:48

@SnackPL: Sprawdź, bo trzeba najpierw ustalić, czy to wina SSD czy laptopa, przynajmniej będziemy mieli pewność.

Update BIOS-u pozwoli na obsługę funkcji, które były niedostępne lub niedopracowane w momencie wyjścia laptopa.

Na szybkiego, przyszła mi jeszcze do głowy myśl, że w BIOS-ie nie przestawiłeś trybu obsługi napędów na AHCI (choć różnica w szybkości nie powinna być w tym przypadku aż tak znaczna).

MLC to aktualnie najlepszy wybór w relacji cena/wydajność.

PokerFace   10 #73 26.04.2017 16:20

@SnackPL: Teraz wiesz czemu oferował najwięcej za jak najmniej, tną koszta jak się da i na wykonaniu i na serwisie. Moim zdaniem laptop jest wadliwy i nadaje się do naprawy.

Autor edytował komentarz w dniu: 26.04.2017 16:21
  #74 26.04.2017 16:34

@zakius: Płyty główne laptopów się naprawia a nie wymienia!! Widocznie jesteś jeszcze za młody na takie rzeczy.

  #75 26.04.2017 16:45

@Pudel89: Też tak pomyślałem ten gimbus a sorry dziecko z podstawówki się po prostu nie zna.

tomangelo   6 #76 26.04.2017 16:58

@zakius: 7'calowy ekran vs 14 calowy laptop. Raczej nie robi się takich zagrywek by klawiatura zajmowała tylko połowę szerokości urządzenia, więc klawiatura będzie mieć trochę większą powierzchnię niż ta na ekranie. A jeśli podłączysz klawiaturę wielkości laptopa, to tracisz cały sens tableta - niewielki rozmiar.
No i te tablety za 300 to raczej tylko na starych Androidach jadą, więc nie, nie masz tego samego oprogramowania co na desktopie/laptopie. A nawet jak się trafi Windows, to cały czas masz dużo gorsze podzespoły, stąd praca jest wolniejsza. A z peryferiami - do obu nie musisz niczego podłączać. Na tablecie operujesz palcem, który nie będzie tak precyzyjny jak kursor sterowany touchpadem, klawiatura ekranowa zajmie pół widoku. W takim stanie nadal laptop będzie wygodniejszy, co prawda zakres użyteczności znacznie się zmniejsza, jednak pisanie dłuższego tekstu będzie wygodniejsze.
Tablet jest jedynie gadżetem, zabawką do przeglądania internetu.

zakius   7 #77 26.04.2017 18:38

@tomangelo: tak jak pisałem: tablet może działać samodzielnie, laptop nie
tablet ma ekran dotykowy, kiepskie urządzenie wejściowe ale zawsze coś, laptop nie ma niczego (touchpad jest ZNACZNIE gorszy,a o "klawiaturze" nie ma co mówić, równie słaba co na tablecie, ale tablet ma słownik)
laptop nigdy nie będzie wygodniejszy właśnie przez rozmiar, wagę, komplikującą codzienne użycie klapkę i brak choć trochę mniej beznadziejnego wejścia

tomangelo   6 #78 26.04.2017 19:24

@zakius: Ekran dotykowy jest wygodniejszy dopóki nie jest potrzebna precyzja.
No i tyle jest zalet tableta, można go wyciągnąć w tramwaju czy autobusie i przeglądać internet. Do niczego więcej ten gadżet się nie nadaje.

zakius   7 #79 26.04.2017 20:04

@tomangelo: ja wqiem? zamknięcie karty na ekranie dotykowym @100% nie jest problemem, w przeciwieństwie do celowania w ten krzyżyk touchpadem

tak, tablet można wyciągnąć wszędzie i używać wszędzie, a laptop? jak podłączysz peryferia to przy biurku i tyle, do niczego więcej się ten gadżet nie nadaje

WassiliaPL   5 #80 26.04.2017 20:42

@zakius: Narysuj w paincie jak najlepiej potrafisz jakiś kształt myszką i palcem. Ręcznie. Wątpię, żeby udało Ci się to zrobić lepiej niż przy pomocy myszy.

zakius   7 #81 26.04.2017 22:05

@WassiliaPL: ale co ty tu z myszą wyskakujesz? jak podłączać to do obu, a nie tylko do laptopa!

Pudel89   11 #82 27.04.2017 01:15

@bystryy: Dodałbym jeszcze sprawdzenie czy przypadkiem SSD też nie update firmware'u.
Przyznam, że miałem na Core2Duo P8600 laptopa Toshiba A350. Też miał Sata II, też zastał wymianę na SSD. Cóż z tego jak system (start, uruchamianie programów) dostało kopa skoro procesor to padaka około 3x słabsza od i5-3210M. 2 słabe rdzenie, stara architektura, słaba grafika (HD3650) i efekt był taki, że z tej wymiany nie skorzystałem za wiele.

tomangelo   6 #83 27.04.2017 14:23

@zakius: Do laptopa też nie musisz podłączać peryferiów. Można, ale nie trzeba, jak w tablecie. Przy czym laptop bez peryferiów nie wymusza zasłonięcia połowy ekranu klawiaturą.

zakius   7 #84 27.04.2017 14:54

@tomangelo: do laptopa trzeba, bo na tym się ani nie da pisać ani nic kliknąć w rozsądnym czasie, a na tablecie jest tylko źle, a nie koszmarnie

tomangelo   6 #85 27.04.2017 16:23

@zakius:
laptop: klawiatura zawsze na wierzchu, pisanie bez czekania na załadowanie się aplikacji klawiatury zasłaniającej pół ekranu, do tego mnóstwo skrótów klawiszowych, brak słownika, który u niektórych producentów bardziej przeszkadza niż pomaga (ten punkt zależny od producenta sprzętu, niektóre klawiatury mają dobre słowniki).
tablet: zero skrótów, pisanie wymaga odczekania aż załaduje się klawiatura, pół ekranu zasłonięte, symbole niealfanumeryczne wymagają szukania na innych stronach znaków klawiatury, niesłownikowe wyrazy bywają trudne do wpisania gdy autokorekta ciągle usiłuje poprawiać po swojemu, tworząc bezsensowne zlepki.

zakius   7 #86 27.04.2017 16:46

@tomangelo: "klawiatura" laptopa to po prostu wydzielona na osobnej płaszczyźnie klawiatura ekranowa, bez słownika to najczęściej używanym klawiszem staje się backspace
autokorektę można spokojnie wyłączyć zachowując podpowiedzi, to jest rozwiązanie optymalne jeśli nie ma się prawdziwej klawiatury
a tej w laptopie również brak
jak często używasz skrótów lub symboli zawsze możesz włączyć pełną klawiaturę i nie narzekać bez sensu nie mając kompletnie pojęcia o tym o czym mówisz

tomangelo   6 #87 27.04.2017 20:58

@zakius: No właśnie, wydzielona. Niezajmująca ekranu. Do tego znacznie łatwiej pisać bezwzrokowo, czuć pod palcami czy przypadkiem nie trafiasz klawisza obok, o co łatwo na ekranowej. Do tableta takie akcesorium trzeba dokupić osobno.

zakius   7 #88 27.04.2017 21:15

@tomangelo: no właśnie nie czuć, w tym problem z laptopowymi "klawiaturami"

Pudel89   11 #89 27.04.2017 22:15

@zakius @tomangelo: Ta dyskusja jest patowa. Kolega Zakius nigdy w terenie nie pracował i nigdy nie musiał podłączyć się do innego sprzętu. Zresztą "kolosalne" wrażenie na mnie robią odpowiedzi Zakiusa, które pomimo mijania się z prawdą są napisane w typowy dla polityków sposób, tak by odbiorca uwierzył w kłamstwo.

zakius   7 #90 27.04.2017 23:01

@Pudel89: jak ktoś nie ma wyboru i mu urżnie nogę lub musi pracować w terenie to jasne, że proteza jest lepsza niż jej brak
ale do domowego użytku obok głównego kompa tablet zawsze będzie lepszy niż laptop z powodu znacznie większej wygody

tomangelo   6 #91 28.04.2017 00:42

@zakius: Ale jakiej wygody? Jest mniejszy i słabszy, w zależności od systemu także ograniczony programowo (AutoCAD czy Photoshop na ARM?), więc jedyna jego zaleta to łatwiej wyciągnąć go w autobusie, by na szybko sprawdzić co tam piszą w internecie. Bez peryferiów na tablecie nic nie zrobisz więcej, niż pisanie przez komunikatory czy klikanie przycisków na ćwierć ekranu, a i peryferiów za dużo nie podłączysz bez huba z własnym zasilaniem. Nie mówiąc już gdy do pracy potrzebujemy możliwość podłączenia jakiegoś urządzenia. Jako przenośny komputer do pracy tablet się nie nadaje.
Do domu? Przeglądanie internetu na 7 calowym wyświetlaczu porównując do dużo większych laptopów to żadna wygoda, musisz zbliżać ekran do oczu, co skutkuje wadami wzroku w późniejszym czasie. Podobnie z multimediami, większy ekran znacznie poprawia komfort.
Do grania? Kwestia gustu, jak komuś wystarczy jakiś Fruit Ninja to da radę. Oczywiście laptop, zwłaszcza starszy, nie uciągnie produkcji AAA, ale starsze, czy mniej wymagające tytuły pójdą.
Jakieś zainteresowania, hobby? Wszystko fajnie, o ile nie natrafimy na wspomniane ograniczenia w ilości i jakości softu, stąd osoby chcące pobawić się elektroniką czy tworzeniem multimediów na tablecie mogą jedynie pobawić się jakimiś protezami FLStudio, After Effects czy Spice'opodobnymi. A i te programy które są dostępne dla platform mobilnych są z reguły w okrojonych wersjach w porównaniu do pełnych wersji desktopowych.
Kończąc tą jałową dyskusję - tablet to upośledzony zamiennik laptopa, wygodniejszy tylko jako czytnik informacji w komunikacji miejskiej. Podane było mnóstwo przykładów na tą tezę, na razie zostałeś się jedynym Rejtanem, piszącym ogólniki, bez żadnych konkretów, wplatając w to bajki że 7 calowy ekran zasłonięty w połowie przez klawiaturę ekranową jest wygodniejszy niż dwukrotnie większa matryca bez żadnych przeszkadzajek. Koniec.

  #92 28.04.2017 04:24

@Anonim (niezalogowany): "Ja za 350zł kupiłem Asusa. "
niezły złom elektroniczny kupujecie, tyle hajsu to mój ssd kosztował :)

  #93 28.04.2017 04:27

@bystryy: "Sam egzemplarz dysku może być wadliwy... Słyszałem też, że SSD potrafią zwalniać, gdy zapełnienie przekroczy 70% pojemności (choć to ostatnie podobno tyczy się tylko SSD ze starymi kontroleram"

Jest zasada, że przy stawianiu partycji zostawia się zawsze 5% dysku wolne

mesho   8 #94 28.04.2017 07:52

Odkąd hobby elektroniki/programowania przeniosło się do pracy, w domu już nie potrzebuje komputera z NASA. W spadku popadł mi się Acer Extensa 5220 z jakimś Intelem jednordzeniowym 1,7GHz. Dokupiłem Core2duo T7500 na Allegro za 30zł, rozszerzyłem ram (teraz jest 3GB) i taki zestaw sprawuje się w porządku do zajęć internetowych, oglądanie Youtube w HD, etc. Nada się do starszych gierek, wypatruje coraz to indyki na Steamie - wystarczy, nie pogrywam już tyle co kiedyś ;)

zakius   7 #95 28.04.2017 12:51

@tomangelo: a umiesz ty chociaż czytać ze zrozumieniem? laptop jest beznadziejny właśnie przez swój rozmiar i tą dziadowską klapkę, nie da się go wziąć na kanapę czy do łóżka
jak chcę pisać biorę telefon lub kompa
tak, telefon, wygodniejszy od tabletu a przede wszystkim wygodniejszy od laptopa
laptop na tyle odstaje od kompa, że nawet jak będzie te 1.5x wydajniejszy od tabletu to i tak jest 3-5x mniej wydajny od kompa, więc te kilka dni w razie awarii i tak i tak przeżyjesz, a tabletu przynajmniej można do czegoś innego użyć
czytanie komiksów? spoko, obracasz i tyle
oglądanie filmów? lekki, mały i nie ma "klawiatury", po prostu jest do tego doskonały
a laptop? laptop w dosłownie WSZYSTKIM jest zły
podłączysz peryferia? skrzynka będzie jednocześnie wydajniejsza, cichsza i tańsza!
nie podłączysz? nic nie zrobisz, bo wbudowane w laptopa urządzenia wejściowe to tylko kiepska proteza, znacznie gorsza od klawiatury ekranowej.
I na koniec dalej bredzisz o sofcie, dlaczego niby na laptopie z win7 odpalisz coś, czego na tablecie z win10 nie? (pomijając securom czy tam safedisc)

jeszcze raz: laptop to jedynie proteza dla ludzi zmuszonych pracować w terenie lub w delegacji w miejscach nieposiadających pełnoprawnych stanowisk, tablet to normalne urządzenie, które niczego nie udaje i to do czego zostało stworzone robi najlepiej ze wszystkich
laptop jest beznadziejnym tabletem i beznadziejnym komputerem (bardzo słabym jeśli podłączymy mysz, klawiaturę i monitor), tablet jest najlepszym możliwym tabletem i bardzo słabym komputerem jeśli podłączymy wymienione wcześniej peryferia
widzisz teraz różnicę? czy jesteś zbyt zaślepiony swoją miłością do laptopów by dostrzec jak bardzo bezużyteczne są w domowych warunkach?

tomangelo   6 #96 28.04.2017 16:40

@zakius: Tja, laptop jest zły w profesjonalnych zastosowaniach. Oglądanie filmów na tycim ekraniku jest wygodne, telefon jeszcze wygodniejszy do pisania niż nawet ten malutki tablet, a różnice między ARM a x86 nie istnieją i aplikacje kompilowane pod drugą architekturę działają bez problemu na pierwszej. Już widzę tworzenie projektów w 3DS Max na tablecie z 1GB RAM. Dyskusja nie ma sensu. Zaraz się dowiem że do telefonu też mogę podłączyć 10 peryferiów naraz i będzie to wygodniejsze i szybsze niż laptop.

zakius   7 #97 28.04.2017 17:25

@tomangelo: ubzdurałeś sobie ARM i to, że kupisz za 100zł laptopa z 16GB ramu, a tablety z więcej niż 1 w ogóle nie istnieją to już twój problem
i tak, na telefonie się pisze łatwiej niż na tablecie, a tym bardziej laptopie bo NA LAPTOPIE NIE DA SIĘ PISAĆ JAK CYWILIZOWANY CZŁOWIEK zrozum to w końcu, laptop NIE MA KLAWIATURY SPRZĘTOWEJ tylko marną podróbkę, znacznie gorszą niż przemyślana klawiatura ekranowa
i tak, do pewnych zastosowań telefon jest lepszy niż laptop, tablet, a nawet pełnoprawny komp, jeśli temu spróbujesz zaprzeczyć to dyskusja z tobą nie ma najmniejszego sensu bo nawet nie próbujesz czytać ze zrozumieniem

więc jeszcze raz, wytłumaczę ci jak pięciolatkowi żebyś zrozumiał:
laptop to "mobilna", ale realnie wielka i ciężka proteza pełnoprawnego komputera, ma bardzo niska moc obliczeniowa, jest głośna, w cenie o jakiej rozmawiamy ma powolny, hałaśliwy i wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne dysk talerzowy, niedotykowy ekran o niskiej rozdzielczości (w sensie zagęszczenia), ekran jest umieszczony w osobnym elemencie umieszczonym na zawiasach, co znacząco komplikuje korzystanie z niego w sytuacjach gdy jego moc jest wystarczająca (czytanie, oglądanie filmów), wbudowany ekran i urządzenia wejściowe stanowią bardzo kiepskie zastępstwo pełnoprawnych peryferiów, więc korzystanie z nich jeśli nie jest się do tego zmuszonym to objaw choroby umysłowej, po podłączeniu peryferiów może służyć jako awaryjne zastępstwo pełnoprawnego komputera, jednak góra kilka dni, bo po tym czasie nerwy użytkownika będą już w strzępach

tablet to niewielkie i lekkie urządzenie z ekranem dotykowym, składające się z jednego elementu, wygodnego w przenoszeniu, trzymaniu, obracaniu, jego moc obliczeniowa jest mizerna, jednak w zupełności wystarczająca do zadań, do których został stworzony (czytanie, oglądanie filmów), jest bezgłośny, tanie modele posiadają niewielką ilość pamięci trwałej o niskiej szybkości liniowej, lecz znacznie lepszych czasach dostępu niż dyski talerzowe, lepsze modele posiadają znacznie szybszą pamięć, oczywiście nawet ich wydajność jest znacznie mniejsza od pełnoprawnego komputera, lecz w wielu zastosowaniach potrafi przekroczyć możliwości laptopa z odzysku, po podłączeniu peryferiów może służyć jako awaryjne zastępstwo pełnoprawnego komputera, jednak góra kilka dni, bo po tym czasie nerwy użytkownika będą już w strzępach

widzisz różnicę?

tomangelo   6 #98 28.04.2017 19:42

No i właśnie o tym cały czas mówię. Tablet ma mizerną moc, do niczego więcej niż do oglądania internetu się nie nadaje. Do tego jest tylko zaprojektowany i tylko to zadanie spełnia.

SnackPL   7 #99 30.04.2017 00:01

@bystryy: OK, sprawdzę w wolnym czasie, sprawdzę już teraz ten tryb AHCI, ale wydaje mi się, że jest włączony. Update BIOSu również mogę zrobić, najwyżej się coś spieprzy, to już w końcu stary laptop.

AKT: Miałeś rację tryb obsługi dysków był przestawiony na IDE, jednak co ciekawe po przełączeniu na AHCI i uruchomieniu w ten sposób WIndowsa z dysku jeszcze przed pojawieniem się ekranu logowania, zaczął sypać bluescreenami...i automatycznie się resetować rzecz jasna, być może warto rozważyć aktualizację BIOSu. Być może sam przestawiłem tryb na IDE, bo też wcześniej sypał BSOD'ami tylko niepamiętam.

@PokerFace A co jeśli powiem, że do tej pory laptop sprawował się bardzo dobrze.

Może opowiem jak to dokładnie z nim było.

Razu pewnego musiałem zainstalować sobie Windowsa i chciałem wtedy wykasować Windowsa, byłem głupi gdyż chciałem to zrobić z poziomu instalatora, który systemu plików ext3 rzecz jasna nie rozpoznaje, jednak goniła mnie potrzeba i się na to zdecydowałem, mielił ze 2h, a że byłem zniecierpliwiony i widziałem, że zmierza to wszystko do nikąd, to powziąłem dramatyczny krok o wyłączeniu go ręcznie.

Później już niestety instalator Windows się nie uruchomił, próbowałem również z Linuxem liveusb a po nieudanej próbie także livedvd, żaden z nich nawet nie przeszedł procedury startowej. Dla pewności sprawdziłem również dysk w swojej stacjonarce, komputer nie chciał się uruchomić.

Aby utwierdzić się w przekonaniu, że jest to wina dysku(choć z pewną nadzieją, że to jednak nieprawda) i wykluczyć inne hipotezy ucinając wszelkie spekulacje, zakupiłem kieszeń na dysk pod USB i po podłączeniu dysku poprzez kieszeń do gniazda USB w ultrabooku zgodnie z wcześniejszymi przypuszczeniami, dysk nie został wykryty, wykryta została tylko kieszeń, dysk nie był już widoczny, pożegnałem się z danymi, których na szczęście miałem zrobiony backup ; )

Potem zaś dla jeszcze większego ugruntowania swojej pewności, sprawdziłem dysk specjalnym programem do analizy HDD pod kątem błędów...a tam badsector na badsectorze...niespodziewałem się w sumie, że nieudane formatowanie może do czegoś takiego doprowadzić i że dyski HDD to takie chuchra na które trzeba chuchać i dmuchać..

Podjąłem w końcu decyzję o zakupieniu SSD'ka, chcąc upiec 2 pieczenie na jednym ogniu - przyspieszyć komputer i jednocześnie pozbyć się problemu badsectorów w przyszłości. Zainstalowałem na nim Windowsa, sprawdziłem transfery, wszystko działało bez zarzutu, a potem było coraz to gorzej.
No tak to wygląda historia z moim laptopem.

Aha, zapomniałem dodać, że u nas w domu jest prawdopodobnie wadliwa instalacja elektryczna, często wyskakują korki, raz spalił się bezpiecznik już nie tylko w domu ale na klatce schodowej...

@Pudel89 To ciekawe co mówisz, bo właśnie zakup SSD ludzie podają jako rozwiązanie na wszystkie bolączki związ. z szybkością działania starego laptopa...Tylko, że przed SSD na starym HDD był można powiedzieć dość szybki. W większości zadań był tylko nieznacznie słabszy od desktopowego mojego ówczesnego i3 530 w stacjonarce. Natomiast na SSD to kompletna padaka.

Autor edytował komentarz w dniu: 30.04.2017 00:14
Pudel89   11 #100 30.04.2017 14:24

@SnackPL: SSD nie jest rozwiązaniem w 100% idealnym lecz daje kopa jak wie się jak wykorzystać taki dysk.
Napisałeś że masz IDE. Przełączenie na AHCI zawsze wyrzuci BSOD. Wyjściem z sytuacji jest wyczyszczenie paru kluczy w rejestrze i instalacja sterów do chipsetu (ponowna). Instrukcje dostępne w necie :)
Z tego co pamiętam, pierw czyścisz rejestr, później restart do BIOS i zmiana na AHCI i dopiero instalacja sterów. Gdybyś miał problemy to wal śmiało.

bystryy   12 #101 30.04.2017 22:17

@SnackPL: Dokładnie jak pisze @Pudel89, te bluescreeny to normalka na Windowsie. Tryb na AHCI powinno się prawidłowo zmienić przed instalacja systemu, choć są sposoby na podmianę wpisów w rejestrze przed restartem i zmianą trybu.

krzyszp   10 #102 01.05.2017 02:48

@zakius: "laps do NICZEGO się nie nadaje,"

Uwielbiam takie opinie... Świadczą o zerowej inteligencji piszącego i braku zrozumienia dla ludzi robiących co innego niż przeglądanie YT :)

SnackPL   7 #103 01.05.2017 14:47

@bystryy: Na ten moment zainstalowałem sobie Minta 18.1 z KDE i wygląda na to, że jest dość szybko, może nie rewelacyjnie, jednak szybciej niż na windzie. Tylko niektórych gier żal, można odpalić na Linuxie Editpad Lite? Jestem do niego mocno przywiązany.

syberia97   2 #104 01.05.2017 16:11

Miałem identycznego laptopa, był dość wytrzymały jak na pierwszy komputer.
Niestety zbyt mocno walnąłem pięścią i dysk się popsuł.

SnackPL   7 #107 01.05.2017 20:31

@bystryy: A jakiś sposób, żeby odpalić Virtua Fighter 1 PC?

bystryy   12 #108 01.05.2017 20:48

@SnackPL: Tego akurat nie :(

  #109 03.05.2017 23:36

Procesor T7300 jest pod socket P