Mercedes z trzecim poziomem autonomiczności. Niestety, może skończyć jak Audi A8

Strona główna Aktualności
Mercedes klasy E.
Mercedes klasy E.

O autorze

W nowym Mercedesie klasy S zostaną wprowadzone zaawansowane funkcje autonomicznej jazdy. Właściciele drogiej limuzyny w wybranych scenariuszach będą mogli puścić kierownicę i zająć się chociażby czytaniem książki. Technologia ma zadebiutować już za 2 lata.

Serwis Automotive News informuje o ambitnych planach niemieckiego producenta samochodów. Ola Kaellenius, szef badań w Daimler AG, stwierdził, że kolejna generacja Mercedesa klasy S otrzyma 3 poziom autonomiczności. Technologia w określonych warunkach będzie w stanie zastąpić kierowcę. Komputer będzie mógł przykładowo przejąć pełną kontrolą nad układem kierowniczym, skrzynią biegów oraz pedałem gazu i hamulca na drogach ekspresowych.

Warto zaznaczyć, że większość nowoczesnych samochodów oferuje drugi poziom autonomiczności. Potrafią one zachować bezpieczną odległość od innych uczestników ruchu, jak i trzymać się wyznaczonego pasa ruchu. Jednakże obowiązkiem kierowcy jest ciągłe nadzorowanie systemów. W przypadku trzeciego poziomu w wybranych scenariuszach kierowca może zająć się inną czynnością, nie musząc ciągle trzymać rąk na kierownicy.

Mercedes nie będzie pierwszym producentem, który wprowadzi bardziej zaawansowany system jazdy autonomicznej. Audi już teraz oferuje trzeci poziom w nowym A8, A7 i A6. Jednakże w wielu krajach, w tym także w Polsce, ze względu na przepisy system nie może być aktywowany. W związku z tym wciąż dostępny jest tylko drugi poziom. Niestety, do premiery nowej klasy S przepisy mogą pozostać w obecnej formie.

Wprowadzenie trzeciego poziomu to ważny krok do przodu, który zbliża nas do pełnej autonomiczności, czyli do piątego poziomu. Zanim to jednak nastąpi, może jeszcze minąć sporo czasu. Po pierwsze, samochód jeżdżący w każdych warunkach bez człowieka za kierownicą, będzie musiał sobie poradzić w różnych warunkach atmosferycznych, a także na drogach niskiej jakości. Po drugie, niektórzy wskazują, że piąty poziom będzie mógł być wprowadzony wyłącznie jeśli zostanie przystosowana cała infrastruktura – drogi, znaki czy sygnalizacja świetlna.

W obecnej ofercie Mercedesa dostępne auta zapewniają drugi poziom autonomiczności. Klasa E potrafi nie tylko trzymać się wyznaczonych pasów na jezdni, ale także może podpiąć się do poprzedzającego samochodu i podążać za nim. Potrafi także sama zaparkować – kierowca cały proces nadzoruje z poziomu mobilnej aplikacji.

© dobreprogramy