Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Nowy serwis transakcyjny mBanku cz.1 - Płatności

W dniu 4 czerwca mBank przeszedł metamorfozę. Zmieniła się strona informacyjna mBanku, zmienił się również serwis transakcyjny. Na razie dostęp do niego ma ograniczona liczba osób. Postanowiłem więc, że opiszę co się zmieniło i z czym to się teraz je. Na pierwszy ogień idzie dział Płatności, gdzie jest zdecydowanie najwięcej nowości. W części drugiej opiszę pozostałe dwa działy czyli "Moje finanse" oraz "Pasaż", a także panel konfiguracyjny. Jedziemy.

Pulpit

Po pomyślnym zalogowaniu do nowego serwisu transakcyjnego mBanku lądujemy w dziale zwanym Pulpit. W dziale tym mamy dostęp do najważniejszych informacji dotyczących naszego konta głównego. Jest to saldo rachunku głównego i ilość zaplanowanych operacji na ten miesiąc (początek miesiąca można ustalić na dowolnie wybrany przez nas dzień), saldo rachunku oszczędnościowego, wiadomości i spis ostatnich operacji wykonanych na naszych wszystkich rachunkach i kartach kredytowych. Wspólna historia jest jedną z ważniejszych nowości w mBanku, gdyż znacznie ułatwia kontrolę konta obom, które na co dzień płacą kartami kredytowymi. Widok paska pozwala łatwo się zorientować, czy posiadamy na rachunku wystarczającą ilość środków na pokrycie wszystkich zaplanowanych na dany miesiąc operacji, a gdy mamy ich za mało, pozwala "doładować" nasze konto środkami z rachunku oszczędnościowego przez szybki przelew dostępny po kliknięciu na strzałkę przy niebieskim pasku.

Pasek ze stanem naszych kont można również dostosować poprzez wybór wyświetlanego konta głównego, wybór konta oszczędnościowego i wybór początku miesiąca od którego zależy wartość operacji zaplanowanych wyświetlanych na pasku. Wszystkiego tego można dokonać poprzez kliknięcie zębatki pod zielonym paskiem lub wybierając odpowiednią zakładkę w panelu ustawień, który opiszę pod koniec tego wpisu.

r   e   k   l   a   m   a

Przelewy

Jak nie trudno się domyślić, zakładka przelewy pozwala nam na dokonanie przelewu. Mamy tutaj możliwość wybrania przelewu do osoby lub firmy (przelew krajowy, na facebooka, telefon lub przelew zagraniczny), przelew na własne konto (zarówno w mBanku jak i innym banku), a także możliwość doładowania telefonu, przelew do urzędu skarbowego i przelew do ZUS-u. Poniżej tej listy wyboru mamy listę naszych kontaktów, które dodaliśmy do ulubionych wraz z linkami pozwalającymi wykonać przelew na konto telefon czy przez Facebooka o ile zdecydujemy się połączyć nasze konto bankowe z profilem Facebookowym, a także wskażemy na profil Facebookowy naszego kontaktu. Po wybraniu osoby z naszej książki kontaktów zostaniemy przeniesieni do wypełnionego formularza, gdzie wystarczy podać kwotę i zaakceptować przelew.

Przy wybraniu przelewu do firmy lub osoby (przelew jednorazowy) zostaniemy najpierw poproszeni o wpisanie nazwy osoby lub firmy do której chcemy wykonać przelew. W trakcie wpisywania nazwy automatycznie zostanie przeszukana nasza książka adresowa i historia wykonanych operacji, a pod polem wprowadzania nazwy zostaną wyświetlone wyniki owego przeszukania. Po wybraniu jednego z wyników rachunek odbiorcy zostanie wypełniony automatycznie. Niestety dopóki nie wpiszemy nazwy odbiorcy, nie mamy możliwości wypełnienia pozostałych pól takich jak kwota przelewu. Na początku może być to nieco denerwujące. Reszta formularza wygląda już standardowo. Pod tytułem przelewu mamy też przyciski pozwalające zmienić przelew na zlecenie stałe lub serię przelewów (możemy od razu zdefiniować kilka przelewów do tego samego odbiorcy). Na koniec możemy także dodać odbiorcę przelewu do książki adresowej.

Przelew na telefon

Na osobną uwagę zasługuje możliwość wykonania przelewu na telefon komórkowy. Po wybraniu takiego przelewu przy jednym z naszych kontaktów zostaniemy przeniesieni do bardzo prostej formatki, gdzie możemy jedynie wpisać kwotę (maksymalnie 200 złotych), wybrać rachunek z którego zostanie dokonany przelew oraz wpisać tytuł przelewu. Po zaakceptowaniu takiego, osoba do której wysyłamy pieniądze dostanie SMSem wiadomość o czekających na nią środkach pod wygenerowanym przez system mBanku linkiem. Gdy dana osoba przejdzie na stronę znajdującą się pod linkiem, zostanie poproszona o podanie numeru rachunku i zaakceptowanie wypłaty pieniędzy. Gdy już tego dokona, my jako nadawca takiego przelewu, dostaniemy informację SMSem o odebranych pieniądzach.

Przelew przez Facebook

Podobny do przelewu na telefon jest przelew przez Facebook. Nie wymaga on znania numeru telefonu osoby do której chcemy wysłać pieniądze, a jedynie posiadanie takiej osoby w naszych znajomych na Facebooku. Zasada działania i sposób wykonania takiego przelewu jest praktycznie taki sam jak w przypadku przelewu na telefon, z tą różnicą, że aby go wykonać musimy połączyć nasze konto bankowe z profilem na Facebooku i aktywować usługę wykonywania przelew przez Facebook, co wiąże się z instalacją aplikacji. Także osoba, do której wykonujemy przelew będzie musiała przy jego odbiorze zainstalować odpowiednią aplikację, o co zostanie poproszona w odpowiednim momencie.

Historia

Historia w nowym mBanku przeszła sporą modernizację. Na pierwszy rzut oka ekran wygląda standardowo. Z centralnym punkcie mamy transakcje, na górze wyszukiwarkę oraz wybór zakresu dat (bieżący miesiąc, poprzedni miesiąc, bieżący rok, poprzedni rok i niestandardowy) po lewej stronie możemy wybrać z jakich rachunków i kart kredytowych transakcje mają być wyświetlane. Nieco niżej możemy ustawić filtry takie jak zakres kwot, rodzaj transakcji czy wybrać tagi (każą transakcje możemy otagować dowolnie stworzony przez siebie tagami). Możemy także wybrać by nie pokazywać transakcji skategoryzowanych jako nieistotne i dotyczące naszych lokat i oszczędności.

Pierwszych kilka słów należy się wyszukiwarce. Każdy kto próbował znaleźć cokolwiek w starym mBanku wie, że było to bardzo niewygodne, a czasami wręcz niemożliwe do wykonania zadanie. W nowym mBanku wyszukiwarka działa co najmniej bardzo dobrze. Możemy w niej wpisać frazę albo chociaż pierwsze trzy litery i od razu dostajemy wyniki zawierające podany przez nas łańcuch. Wyszukiwarka także wyświetli nam opisy, tagi i komentarze zawierające podane przez nas znaki. Po wybraniu tagu, opisu bądź komentarza, wyświetlą nam się operacje go zawierające. W wyszukiwarce możemy także wpisać kwotę i natychmiast wyświetlą nam się transakcje na nią opiewające.

Po najechaniu na wybraną transakcję dostajemy dwie opcje do wyboru - szczegóły i edytuj. Po wybraniu opcji szczegóły dostajemy rozwinięcie transakcji zwierające... szczegóły. Stąd mamy też możliwość pobrania potwierdzenia transakcji w formie PDF oraz wykonania transakcji ponownie. Po wybraniu opcji edytuj mamy kolejne nowości dotyczące historii. Mianowicie możemy dowolnie zmienić opis transakcji. Od teraz wszystkie transakcje opisane jako "TESCO OLSZTYN KASA 147" możemy opisać po prostu jako "Zakupy w Tesco". Transakcje możemy także skategoryzować. Kategorie transakcji dzielą się na główne i szczegółowe. Transakcje kategoryzujemy kategoriami szczegółówymi. Szczegółowe kategorie możemy także tworzyć sami. Na szczególną uwagę zasługuje kategoria "Nieistotne". Po skategoryzowaniu transakcji jedną z kategorii szczegółowym należącą do kategorii "nieistotne", nasza transakcja będzie mniej rzucała się w oczy na liście transakcji lub będzie na niej zupełnie niewidoczna jeśli wybierzemy odpowiedni filtr. Transakcje nieistotne nie są także uwzględniane w analizatorze wydatków i budżecie, które opiszę później. Zarówno opis transakcji jak i kategoria mogą być zmieniane automatycznie po dodaniu reguły. Możemy to zrobić podczas edycji danej transakcji jak i z menu ustawień. Do transakcji można dodać także opisane wcześniej tagi, a także komentarz. Każdą transakcję dodatkowo można podzielić. Np jeśli kupowaliśmy w Tesco jedzenie za 20 zł i alkohol za 30 zł i zapłaciliśmy łącznie 50 zł to mamy jedną transakcję na liście kategorii. Następnie taką transakcję możemy podzielić kwotowo na dwie i każdą osobno opisać i skategoryzować.

Analiza historii

Oczywiście całe opisywanie transakcji przez przydzielanie kategorii czy tagów służy analizie naszych przychodów i wydatków. W zakładce "analiza historii" możemy wyświetlić wszystkie przychody lub wydatki z podziałem na kategorie, tagi bądź opisy. Po kliknięciu na daną kategorię wyświetlą nam się kategorie szczegółowe, a po kliknięciu na kategorię szczegółową lista transakcji do niej należąca. Podobnie sprawa wygląda z tagami i opisami. Dodatkową opcją jest historia operacji, która pozwala pokazać listę wpływów, wydatków i bilans z ostatnich miesięcy na diagramie słupkowym.

Książka odbiorców

Książka odbiorców jest ostatnią rzeczą, którą chciałbym opisać w tym wpisie, gdyż pozostałe nie różnią się znacząco względem starego serwisu, albo ich po prostu nie poznałem jeszcze na tyle dobrze, by móc je opisać. Wracając jednak do książki odbiorców. Jest to opcja, która zastępuje odbiorców zdefiniowanych ze starego serwisu, a która jest zwykłą książką kontaktów na wzór tej z poczty e-mail czy telefonu. Tutaj jednak nie wysyłamy poczty i nie dzwonimy, a wykonujemy przelewy. Jest to jednak równie proste. Kontakty możemy tworzyć samodzielnie lub pobrać je z naszego profilu na Facebooku o ile wcześniej połączymy nasze konto bankowe z naszym profilem na tym portalu społecznościowym. Do każdego kontaktu, prócz nazwy, możemy przypisać numer telefonu, adres e-mail, profil danej osoby na Facebooku i adres korespondencyjny. Oczywiście do każdej osoby możemy przypisać także dowolną liczbę rachunków bankowych. Oczywiście nazwa kontaktu i adres korespondencyjny automatycznie wypełnią nam formatkę przelewu, jeśli zdecydujemy się na przelew do wybranej osoby. Jeśli podany numer telefonu, to będziemy mogli dodatkowo wysyłać nań pieniądze. Połączenie profilu danej osoby na Facebooku (możliwe tylko jeśli jest ona wśród naszych znajomych) daje nam możliwość wykonywania przelewów przez Facebook, a także pobiera z zdjęcie danego kontaktu z serwisu społecznościowego. Kontakty możemy także dodawać do ulubionych przez kliknięcie gwiazdki w prawym górnym rogu danego kontaktu bądź po lewej stronie na liście kontaktów. Oprócz dodawania i przeglądania kontaktów mamy możliwość także ich wyszukiwania. Ogólnie książka adresowa jest nie jest niczym skomplikowanym i szczególnym. Jest za to o wiele wygodniejsza od przelewów zdefiniowanych w starym serwisie.

Koniec

I to by było tyle w części pierwszej. W części drugiej postaram się opisać zakładki rachunków, oszczędności i kart z działu Moje Finanse, a także market, mOKAZJE i i mGRĘ z działu pasaż. Na koniec zostawię sobie opis opcji dostępnych w panelu ustawień. Druga część powinna pojawić się jutro. Wszelkie uwagi bądź opinię można zgłaszać w komentarzach. Dziękuję za przeczytanie i pozdrawiam. 

inne

Komentarze