Nvidia GeForce Game Ready 441.08 WHQL z obsługą filtrów ReShade, trybem NULL i innymi nowościami

Nvidia GeForce Game Ready 441.08 WHQL z obsługą filtrów ReShade, trybem NULL i innymi nowościami

(fot. Shutterstock.com)
(fot. Shutterstock.com)
Piotr Urbaniak
29.10.2019 21:13

Korzystając z premiery GeForce'a GTX 1660 Super, Nvidia wydała też nowe sterowniki graficzne – 441.08 WHQL. Wydanie to jest o tyle szczególne, że oprócz obsługi nowej karty wnosi parę nowości w zakresie funkcji, w tym obsługę filtrów ReShade.

ReShade to znane otwartoźródłowe oprogramowanie do post-produkcyjnego upiększania gier. Narzędzie ma liczną społeczność, która przygotowuje do niego liczne definicje filtrów – od prostych edytorów gammy aż po artystyczne kolosy, pozwalające grać w stylu na przykład kubistycznym. Korzystając z najnowszego sterownika zielonych, nie trzeba tego programu instalować.

Wystarczy skopiować filtry do Program Files\NVIDIA Corporation\Ansel, a pojawią się one w menu funkcji Ansel i Freestyle, w grach kompatybilnych z wyż.wym. technikami.

Obraz

Odpowiedź na Radeon Image Sharpening

Ale to dopiero początek. Drugą zasadniczą nowością jest funkcja wyostrzania obrazu zwana Improved Image Sharpening (pol. Ulepszone wyostrzanie obrazu), stanowiąca bezpośrednią odpowiedź na konkurencyjną Radeon Image Sharpening. Algorytm zdaje się działać dokładnie tak, jak u konkurencji: wykrywa krawędzie i zwiększa tam kontrast. Niemniej jednak charakteryzuje się inną listą kompatybilności. Działa tylko z grami na DirectX od wersji 9 w górę.

Tymczasem rozwiązanie czerwonych nie wspiera DX10 oraz DX11, ale za to radzi sobie z Vulkanem i OpenGL, które to u zielonych mają zostać dodane w przyszłości.

Obraz

NULL, czyli zero opóźnień wejścia

Idąc dalej, należy zatrzymać się przy funkcji Nvidia Ultra Low Latency, zwanej także wymownym akronimem NULL. To również odpowiedź na rozwiązanie konkurencji, tym razem Radeon Anti-Lag. Niemniej Nvidia podchodzi do tematu w nieco inny sposób.

Dysponując już funkcją Forward Rendering, skupia się teraz na optymalizacji synchronizacji pionowej, która ma powodować mniejsze niż dotychczas opóźnienia w potoku graficznym. Różnice przedstawiono na wykresie. Co ważne, NULL jest przeznaczona do współpracy z techniką G-Sync. Wtedy ponoć obraz jest zarówno pozbawiony artefaktów, jak i opóźnień.

Obraz

Variable Refresh Rate po HDMI 2.1

Kończąc, sterownik 441.08 WHQL dodaje obsługę trybu Variable Refresh Rate, czyli dynamicznego odświeżania obrazu w standardzie zgodnym ze specyfikacją HDMI 2.1. Póki co nie ma żadnych monitorów z tym gniazdem, ale są telewizory, choćby w ofercie LG.

Poza tym zieloni informują o pozytywnej certyfikacji kolejnych siedmiu monitorów w ramach programu G-Sync Compatibile: Acer CG437K, VG272U P oraz VG272X; AOC 27G2G4; ASUS XG279Q; Dell AW2720HF; Lenovo Y27Q-20. Przypomnijmy, oznacza to, że te panele – choć oficjalnie obsługujące tylko Adaptive-Sync – zgłaszają się sterownikowi jako zgodne z G-Sync.

Sterownik Nvidia GeForce Game Ready 441.08 WHQL znajdziesz w naszej bazie oprogramowania.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)