Opera Apps Club. Zamiast sklepu wypożyczalnia, czyli Netflix dla aplikacji

Opera Apps Club. Zamiast sklepu wypożyczalnia, czyli Netflix dla aplikacji

Opera Apps Club. Zamiast sklepu wypożyczalnia, czyli Netflix dla aplikacji
Łukasz Maślanka
09.02.2016 09:00, aktualizacja: 09.02.2016 14:48

Opera chce wstrząsnąć modelem biznesowym typowym dla rynku aplikacji mobilnych. Firma ogłosiła, że uruchamia usługę Opera Apps Club, którą nazywa „Netflixem dla aplikacji”. Programy mają być dostępne po opłaceniu miesięcznego abonamentu u operatora telefonii komórkowej.

Pomysł na usługę Opera Apps Club jest prosty. Bazuje ona na serwisie Bemobi, kupionym przez firmę w wakacje 2015 r. Bemobi wprowadziło model kupowania aplikacji poprzez subskrypcję w krajach Ameryki Łacińskiej, a teraz Opera wykorzysta usługę do rozwijania tego pomysłu w skali globalnej.

Po opłaceniu abonamentu u operatora komórkowego, będzie można do woli pobierać aplikacje znajdujące się w sklepie Opery. Na rynku indyjskim ma być niska, wynosząca ok. 40 centów za miesiąc. W rachubę wchodzą także programy bardziej zaawansowane, np. gry, które w Google Play, App Store lub w sklepie Amazonu potrafią być bardzo drogie.

Obraz

Usługa oficjalnie ruszyła 9 lutego br., a jej pierwszym partnerem będzie sieć telefonii komórkowej z Indii, IDEA Cellular. To trzeci operator na indyjskim rynku, mający obecnie ok. 170 mln klientów. Uruchamiając Apps Club, Opera chce upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zamierza zainteresować programistów swoją ofertą, przekonując, że pisząc aplikacje lub umieszczając już istniejące w sklepie Opery zyskają dostęp do ogromnej grupy nowych klientów. Tutaj jednak kluczowe jest pytanie o model rozliczenia się między twórcami aplikacji, Operą i operatorami komórkowymi.

Po drugie, Opera chce wykorzystać potencjał tkwiący w rynkach tzw. państw wschodzących, głównie Indii i Brazylii oraz innych krajów Ameryki Południowej. Tam wiele osób nie posiada karty kredytowej lub debetowej, a przez to nie może pobierać płatnych programów z internetowych sklepów z aplikacjami. Są to zaś ogromne rynki dla firm telekomunikacyjnych, o czym świadczy choćby blisko 200 mln klientów indyjskiej IDEA Cellular.

Obecnie Apps Club Opery (wcześniej znane pod nazwą Bemobi) działa w 19 państwach, współpracuje z 34 operatorami telefonii komórkowej i dwoma producentami smartfonów. Przez kolejne miesiące Opera Apps Club ma rozpocząć działalność na całym świecie. Czy ten pomysł na wykrojenie dla siebie sporego kawałku tortu z rynku aplikacji mobilnych firmie się sprawdzi? Biorąc pod uwagę cenę, którą ustaliła IDEA Cellular, tak niska opłata za nielimitowany dostęp do aplikacji mobilnych, oferta może być kusząca. Konkurencji Opery to jednak bardzo poważni gracze, prowadzący wielkie sklepy z programami. I niewykluczone, że ruch Opery skłoni ich do przygotowania własnej propozycji, zwłaszcza dla klientów z państw wschodzących.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)