PS5 i tryb 4K120. Coś się dzieje z kolorami

PS5 i tryb 4K120. Coś się dzieje z kolorami

fot. wp.pl/Paweł Hekman
fot. wp.pl/Paweł Hekman
20.11.2020 14:28, aktualizacja: 20.11.2020 15:21

PlayStation 5 obsługuje tryb obrazu w 4K Ultra HD przy 120 FPS (120 Hz). System jest zgodny również z HDMI 2.1. Jednak pewien ekspert w dziedzinie telewizorów ujawnił pewną anomalię, gdy w ten sposób wyświetlamy obraz z konsoli PS5.

Zwyczajowo standard HDMI 2.1 wiąże się z przepustowością rzędu 40 Gbps lub 48 Gbps jeśli chodzi o przetwarzanie nieskompresowanego obrazu z 12-bitową głębią kolorów w 4K i 120 Hz przy próbkowaniu kolorów 4:4:4. Nie ma jednak na razie komercyjnie dostępnych wyświetlaczy z takimi parametrami, a więc 40 Gbps w zupełności wystarcza.

PS5 w 4K przy 120 Hz ścina próbkowanie kolorów do 4:2:2

Jak w nagraniu na YouTube ujawnił Vincent Teoh, ekspert audio-wideo z portalu HDTVTest, PS5 obecnie przesyła obraz z przepustowością 32 Gbps zamiast 40 Gbps. Ma to swój skutek uboczny, którym jest pogorszenie jakości obrazu.

Mówimy o obniżeniu próbkowaniu chrominancji z 4:4:4 do 4:2:2 w telewizorach, które obsługują 4K przy 120 FPS. Jaki jest tego skutek? Ucięcie szczegółowości kolorów w obrazie o połowę.

fot. DisplayNinja
fot. DisplayNinja

Na domiar złego, w tym momencie PlayStation 5 nie oferuje systemowego ustawienia, które pozwoliłoby wymusić na konsoli wyświetlanie obrazu 4K przy 60 Hz. Tak więc, jeśli macie jeden z telewizorów z HDMI 2.1 (tutaj skompilowaliśmy listę) i gracie w takie "Call of Duty: Black Ops Cold War", które śmiga w 120 FPS przy rozdzielczości 4K, to właśnie uświadczycie obrazu z próbkowaniem 4:2:2, a więc uboższymi kolorami.

Nie wiadomo, czy jest to ograniczenie natury software'owej, czy sprzętowej. Jeśli to pierwsze - będziemy mogli spodziewać się prędzej czy później stosownej łatki.

Warto też przypomnieć, że PlayStation 5 nie obsługuje w tym momencie trybu Variable Refresh Rate oraz Automatycznego Trybu Gry (Auto Low Latency Mode), a obydwa z nich są częścią standardu HDMI 2.1. Nie wiadomo, czy ich nieobecność wiąże się z przesyłaniem sygnału w 32 Gbps. Gracze na pewno doceniliby wprowadzenie wszystkich z tych rozwiązań.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (42)