Państwo ochroni nas przed usługami premium SMS. Nowe przepisy weszły w życie

Strona główna Aktualności

O autorze

12 grudnia 2018 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa telekomunikacyjnego. Nowe przepisy, jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej, zwiększają ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi z usługami premium rate, a także wprowadzają dokumentową formę zawierania umów.

Dotychczas blokada usług typu premium SMS uruchamiana była jedynie na życzenie abonenta i tylko w systemie zero-jedynkowym, przez co należy rozumieć, że użytkownik mógł albo kompletnie zablokować wszystkie dodatkowo płatne wiadomości, albo dopuścić ich nieograniczoną wysyłkę. Od teraz każdy abonent telekomu może wybrać jeden z czterech progów kwotowych blokady: 0 zł, 35 zł, 100 zł oraz 200 zł. Przy czym domyślnym progiem kwotowym jest 35 zł.

Co oczywiste, próg 0 zł gwarantuje całkowitą blokadę. W pozostałych przypadkach, po osiągnięciu zdefiniowanego limitu w danym okresie rozliczeniowym, operator musi niezwłocznie poinformować o tym abonenta i zapobiec dalszemu korzystaniu z premium SMS-ów. Chyba że abonent sam wyrazi chęć przekroczenia uprzednio określonej przez siebie normy. Jeśli telekom nie dopełni obowiązków, nie będzie mógł pobrać opłaty za SMS-y spoza dopuszczonej puli.

Z czego w skład obowiązków wchodzi jeszcze zamieszczenie w rachunku informacji o:

  • możliwości i zasadach skorzystania z blokady usług premium,
  • numerach premium, z których korzystał abonent w okresie rozliczeniowym,
  • rejestrze numerów premium, który prowadzi Prezes UKE.

Rejestr ma pozwolić na sprawne ustalenie danych dostawcy dodatkowego świadczenia, na przykład organizatora loterii SMS-owej. Z kolei na usługi świadczone cyklicznie, jak płatne subskrypcje serwisów internetowych, dostawcy będą musieli uzyskać wyraźną zgodę abonenta. Mówiąc prościej, obligatoryjne staje się poinformowanie użytkownika o niejednorazowym charakterze usługi.

Oprócz tego operatorzy muszą zablokować usługi premium SMS, które nie zostały do rejestru numerów premium wpisane. Prawo traktuje usługi nieistniejące w rejestrze jako zabronione.

Zawarcie umowy w formie dokumentowej

Niejako przy okazji ustawowo wprowadzono także nową formę zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych – formę dokumentową, obok już istniejącej formy pisemnej i elektronicznej.

Cytując UKE – forma dokumentowa umożliwia złożenie oświadczeń w postaci dokumentu, który pozwala na ustalenie osoby je składającej. W formie dokumentowej można zawrzeć, zmienić, rozwiązać umowę, np. przez telefon, stronę internetową z użyciem poczty elektronicznej.

Najistotniejsze w tym sposobie zawarcia umowy jest, że abonent powinien otrzymać utrwaloną treść warunków umowy oraz treść swojego oświadczenia o zawarciu umowy na trwałym nośniku, aby później mieć do wszystkich tych informacji możliwie najłatwiejszy dostęp.

© dobreprogramy