Parlament Europejski zdecydował. Od 2018 nowe auta pod troskliwą opieką systemu eCall

Parlament Europejski zdecydował. Od 2018 nowe auta pod troskliwą opieką systemu eCall

Parlament Europejski zdecydował. Od 2018 nowe auta pod troskliwą opieką systemu eCall
28.04.2015 22:13, aktualizacja: 29.04.2015 10:14

Kapelusz z folii aluminiowej zmotoryzowanym już nie pomoże. Odmarca 2018 roku wszystkie nowe pojazdy silnikowe sprzedawane naterenie Unii Europejskiej będą musiały mieć wbudowany systemeCall, według oficjalnych założeń przeznaczony do automatycznegowysyłania wezwania o pomoc na numer 112 w razie wypadku. Pomimoostrej krytyki tego pomysłu zarówno ze strony producentów aut jaki środowisk kierowców, dzisiaj Parlament Europejski zdecydowanąwiększością głosów przyjął szkic regulacji w postaci ustalonejw marcu tego roku przez Radę Europy.

Do 1 października 2017 roku wszystkie kraje członkowskie UE mająobowiązek wdrożenia odpowiedniej infrastruktury komunikacyjnej,umożliwiającej przyjmowanie i przetwarzanie wywołań systemueCall. Ciężar tej operacji spada przede wszystkim na operatorówtelefonii komórkowych – jeśli ich sieci do 31 marca 2016 roku niebędą umożliwiały obsługi systemu, KomisjaEuropejska odpowiednio się nimi zajmie. Korzystanie z eCall dlakonsumentów ma być całkowicie bezpłatne.

Początkowo obowiązek instalowania nadajników eCall obejmietylko samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze, wyprodukowanepo 31 marca 2018 roku. W autach starszych instalowanie eCall ma byćdobrowolne. W razie wypadku, rozumianego jako wystrzelenie poduszkipowietrznej, samochód automatycznie wywoła numer 112, przekazującniezbędne służbom ratowniczym dane i ustanawiając połączeniegłosowe z dyspozytorem systemu. Według szkicu przekazywane daneobejmują typ pojazdu, rodzaj stosowanego paliwa, czas wypadku idokładną lokalizacja. Dane te mają być oczywiście przetwarzane zposzanowaniem prywatności właściciela auta.

Schemat działania eCall (źródło: Mercedes)
Schemat działania eCall (źródło: Mercedes)

Skąd jednak informacja o dokładnym położeniu? Jak łatwo siędomyślić, eCall korzysta z nawigacji satelitarnej, ale wcale nie zpierwszej lepszej (tzn. amerykańskiej). Producenci aut mająobowiązek zapewnienia kompatybilności z europejskimi systemamiGalileo i EGNOS, dodatkowo mogą rozważać zastosowanie innychsystemów. Nadajnik eCall będzie mógł być także uaktywnionyręcznie, bez wystrzału poduszki, ma być również odpowiedniozabezpieczony przed przypadkową aktywacją.

Olga Sehnalová, czeska europarlamentarzystka, któraprzedstawiała szkic dyrektywy, stwierdziła że chce, by dlawszystkich było jasne, że eCall nie wiąże się z żadnym ciągłymmonitoringiem. Z jakiegoś jednak powodu, poprawka liberałów,mająca na celu dopuścić możliwość wyłączenia eCall przezposiadacza pojazdu, została odrzucona. Z przyjętą ostatecznąwersją szkicu możeciesię zapoznać na stronach Parlamentu Europejskiego.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (232)