PlayStation 5: pojawiły się zdjęcia IR układu i ujawniają pewną ciekawostkę

Strona główna Aktualności

O autorze

Choć spekulowano o tym od dłuższego czasu, to jednak w końcu zyskujemy ostateczne potwierdzenie tej teorii: grafika PS5 tylko częściowo bazuje na architekturze AMD RDNA2.

Od momentu kiedy Sony ujawniło specyfikację PlayStation 5, wskazując na obecność karty graficznej w najnowszej architekturze AMD RDNA2, w sieci rozgorzała dyskusja, jak dokładnie zbudowane jest GPU konsoli. Oczywiście dla użytkownika końcowego nie ma to wielkiego znaczenia, ale entuzjaści nie odpuszczali. Oto rozwiązanie zagadki.

Grafika PS5 nie jest pecetowym RDNA2

A przynajmniej nie do końca, bo nie ma bloku Infinity Cache, czyli 128 MB szybkiej pamięci podręcznej zwiększającej efektywną przepustowość pamięci VRAM. Żeby jednak oddać sprawie uczciwość – w analogiczny sposób okrojono układ graficzny konkurencyjnego Xboksa Series X.

Za to niewątpliwą osobliwość stanowi, że również rdzenie procesora centralnego Zen 2 zdają się być, względem pecetowych odpowiedników, nieco okrojone.

Zauważalnie mniejszy gabaryt jednostek przetwarzania zmiennoprzecinkowego sugeruje, że są one 128-, a nie 256-bitowe jak w wersji komputerowej. Takie też zostały użyte w starszych mikroarchitekturach Zen 1 oraz Zen+. Ostatecznie więc mamy tu do czynienia z pewną hybrydą, łączącą co najmniej dwie generacje sprzętu, a nie czystym Zen 2.

© dobreprogramy
s