PlayStation 5: pojawiły się zdjęcia IR układu i ujawniają pewną ciekawostkę Strona główna Aktualności15.02.2021 18:19 Udostępnij: O autorze Piotr Urbaniak @gtxxor Choć spekulowano o tym od dłuższego czasu, to jednak w końcu zyskujemy ostateczne potwierdzenie tej teorii: grafika PS5 tylko częściowo bazuje na architekturze AMD RDNA2. Od momentu kiedy Sony ujawniło specyfikację PlayStation 5, wskazując na obecność karty graficznej w najnowszej architekturze AMD RDNA2, w sieci rozgorzała dyskusja, jak dokładnie zbudowane jest GPU konsoli. Oczywiście dla użytkownika końcowego nie ma to wielkiego znaczenia, ale entuzjaści nie odpuszczali. Oto rozwiązanie zagadki. Grafika PS5 nie jest pecetowym RDNA2 A przynajmniej nie do końca, bo nie ma bloku Infinity Cache, czyli 128 MB szybkiej pamięci podręcznej zwiększającej efektywną przepustowość pamięci VRAM. Żeby jednak oddać sprawie uczciwość – w analogiczny sposób okrojono układ graficzny konkurencyjnego Xboksa Series X. A first quick and dirty die-shot of the PS5 APU (better SWIR image will follow). It looks like some Zen 2 FPU parts are missing. pic.twitter.com/PefXCxc3G1— Fritzchens Fritz (@FritzchensFritz) February 14, 2021 Za to niewątpliwą osobliwość stanowi, że również rdzenie procesora centralnego Zen 2 zdają się być, względem pecetowych odpowiedników, nieco okrojone. Zauważalnie mniejszy gabaryt jednostek przetwarzania zmiennoprzecinkowego sugeruje, że są one 128-, a nie 256-bitowe jak w wersji komputerowej. Takie też zostały użyte w starszych mikroarchitekturach Zen 1 oraz Zen+. Ostatecznie więc mamy tu do czynienia z pewną hybrydą, łączącą co najmniej dwie generacje sprzętu, a nie czystym Zen 2. Sprzęt Gaming Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji Zobacz także PS5 z bardzo przydatną opcją. Zaoszczędzi nam masę czasu 6 lis 2020 Jakub Krawczyński Sprzęt Gaming 27 Nvidia GeForce Now już na iOS. Oto jak Zieloni obeszli Apple 19 lis 2020 Jakub Krawczyński Oprogramowanie Gaming 11 PlayStation 5 skrywa pułapkę, o której prawdopodobnie nie wiesz 27 paź 2020 Piotr Urbaniak Sprzęt Gaming 73 PlayStation 5 za 5 tys. zł? Domorośli handlarze jak zwykle dają o sobie znać 19 lis 2020 Piotr Urbaniak Sprzęt Gaming Biznes 92
Udostępnij: O autorze Piotr Urbaniak @gtxxor Choć spekulowano o tym od dłuższego czasu, to jednak w końcu zyskujemy ostateczne potwierdzenie tej teorii: grafika PS5 tylko częściowo bazuje na architekturze AMD RDNA2. Od momentu kiedy Sony ujawniło specyfikację PlayStation 5, wskazując na obecność karty graficznej w najnowszej architekturze AMD RDNA2, w sieci rozgorzała dyskusja, jak dokładnie zbudowane jest GPU konsoli. Oczywiście dla użytkownika końcowego nie ma to wielkiego znaczenia, ale entuzjaści nie odpuszczali. Oto rozwiązanie zagadki. Grafika PS5 nie jest pecetowym RDNA2 A przynajmniej nie do końca, bo nie ma bloku Infinity Cache, czyli 128 MB szybkiej pamięci podręcznej zwiększającej efektywną przepustowość pamięci VRAM. Żeby jednak oddać sprawie uczciwość – w analogiczny sposób okrojono układ graficzny konkurencyjnego Xboksa Series X. A first quick and dirty die-shot of the PS5 APU (better SWIR image will follow). It looks like some Zen 2 FPU parts are missing. pic.twitter.com/PefXCxc3G1— Fritzchens Fritz (@FritzchensFritz) February 14, 2021 Za to niewątpliwą osobliwość stanowi, że również rdzenie procesora centralnego Zen 2 zdają się być, względem pecetowych odpowiedników, nieco okrojone. Zauważalnie mniejszy gabaryt jednostek przetwarzania zmiennoprzecinkowego sugeruje, że są one 128-, a nie 256-bitowe jak w wersji komputerowej. Takie też zostały użyte w starszych mikroarchitekturach Zen 1 oraz Zen+. Ostatecznie więc mamy tu do czynienia z pewną hybrydą, łączącą co najmniej dwie generacje sprzętu, a nie czystym Zen 2. Sprzęt Gaming Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji