Pojazd-robot Renault ma być alternatywą dla transportu publicznego

Pojazd-robot Renault ma być alternatywą dla transportu publicznego

Pojazd-robot Renault ma być alternatywą dla transportu publicznego
06.03.2018 17:35

Podczas trwającego właśnie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, Renault zaprezentowało koncept pojazdu przyszłości, odmiennego zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonalności. W przyszłości według francuskiego producenta, samochody będziemy postrzegać zupełnie inaczej, bliżej im będzie do taksówek, w których za kierownicą zasiądzie komputer.

Koncepcyjny samochód Renault określany jest mianem pojazdu-robota. Jego napęd stanowi silnik elektryczny, który został specjalnie zaprojektowany na potrzeby miejskiego transportu publicznego lub prywatnego. Pojazd został nazwany EZ-GO i jego produkcyjne wersje mają w przyszłości przyczynić się do poprawy jakości życia w mieście – jak dobrze wiemy, stanie w korkach znacząco odciska się na obniżeniu komfortu życia, co szczególnie widać po niezadowolonych twarzach kierowców i próbie wyładowania emocji za pomocą klaksonu.

Obraz

Pojazd-robot zapewnia mobilność na żądanie i jednocześnie jest pojazdem oraz usługą. W wizji Renault takie samochody będą współdzielonymi pojazdami autonomicznymi, które umożliwią wyruszanie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca wskazanego przez aplikację. Firma jest przekonana, że to właśnie tego typu usługi połączone z infrastrukturą miejską i zintegrowane z inteligentnymi czujnikami, analizą danych i usługami w chmurze, odegrają kluczową rolę w koncepcji przyszłych inteligentnych miast.

Celem jest stworzenie alternatywy dla transportu publicznego – metra czy autobusu. Podróżowanie autobusem nie należy do najprzyjemniejszych, zwłaszcza latem, gdy w środku jest duszno, a niektórzy zapomnieli o antyperspirancie lub prysznicu. EZ-GO został bowiem zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. W przeciwieństwie do klasycznego samochodu, pasażerowie nie muszą martwić się o drogę, a wyznaczenie celu może wyglądać podobnie jak korzystanie z aplikacji Uber. Renault dodaje, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom konstrukcyjnym i bryle przypominającej kokon, pojazd zwiększa do maksimum pole widzenia czujników systemu autonomicznego, a także doskonale doświetla kabinę światłem wpadającym do wnętrza przez panoramiczny dach. Po podłączeniu do stacji wynajmu, pojazd wysuwa szeroką platformę wejściową z poręczą, dzięki której zarówno osoby sprawne, jak i te poruszające się na wózkach inwalidzkich, mogą łatwo wsiadać i wysiadać.

Obraz

Co ciekawe, Francuzi nie mówią o piątym, najwyższym poziomie autonomiczności, w którym inteligentny pojazd nie musi posiadać kierownicy i jest w stanie przejechać od punktu A do B także na terenach pozamiejskich. Mimo iż EZ-GO jest pojazdem 4 poziomu, to jego zdolności pozwalają na pozbycie się kierownicy w mieście. Pojazd sam potrafi kontrolować odległość od pozostałych uczestników ruchu, jechać po swoim pasie ruchu lub samodzielnie go zmieniać. Ponadto samodzielnie skręca na skrzyżowaniach i jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń w jego otoczeniu, samodzielnie lub łącząc się z centralą. Wszystko to brzmi świetnie, zwłaszcza wizja pozbycia się kierownicy w zatłoczonych miastach, ale jak taki pojazd sprawdzi się w rzeczywistości i w wielu nietypowych sytuacjach w mieście, przekonany się w przyszłości. Mamy nadzieję, że w już niedalekiej.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (30)