Regularne granie nie tylko zwiększa szybkość reakcji, ale i pozwala więcej widzieć

Regularne granie nie tylko zwiększa szybkość reakcji, ale i pozwala więcej widzieć

12.06.2013 14:30

Pewnie niejeden z graczy, który jest zarazem kierowcą,przeklinał za kółkiem innych kierowców, reagujących nadynamiczne sytuacje na drodze ze sporym opóźnieniem, i w efekcieszkodzących płynności ruchu. Czy winny jest brak doświadczenia?Czy szkodzi tu sposób szkolenia kierowców, koncentrujący się naprzygotowaniach do zdania egzaminu, a nie na efektywnym prowadzeniuauta? Niekoniecznie. Być może największym problemem jest to, żeznaczna część kierowców nie gra, a w konsekwencji ich mózgi sąw porównaniu do mózgów graczy nieco upośledzone.Taki wniosek można wyciągnąć z badań przeprowadzonych przezpsychiatrów, neurologów i kongnitywistów z Duke University wPółnocnej Karolinie, których wyniki zostałyopublikowane właśnie na łamach branżowego periodykuAttention, Perception, & Psychophysics. Wynika z nich, że osobygrające na konsolach czy komputerach nie tylko mają sprawniejszepalce, zdolne do wprowadzania skomplikowanych combo za pomocą padówczy klawiatur, ale także zupełnie inaczej postrzegają świat,będąc w stanie wydobyć z postrzeganych scen znacznie więcejinformacji. [img=gaming]W eksperymentach przeprowadzonych w Stephen Mitroff's VisualCognition Lab udział wzięło 125 osób – zarówno zagorzałychgraczy, jak i osób, które nigdy pada nie trzymały w dłoniach.Wyświetlano im przez 0,1 sekundy planszę, zawierającą ustawione wokrąg osiem liter. Następnie, po przerwie wynoszącej od 13milisekund do 2,5 sekundy, wyświetlano strzałkę, wskazującą wjedno z miejsc, w których wcześniej wyświetlana była litera.Zadaniem uczestników było jej przypomnienie. Bez względu na opóźnienie czasowe, w każdym ze scenariuszygracze znacznie lepiej zapamiętywali wyświetlane im litery niżnie-gracze, mimo że obie grupy zapominały przedstawione iminformacje w porównywalnym tempie. Koordynujący badania GregAppelbaum uważa, że u graczy obszary mózgu odpowiedzialne zaprzetwarzanie informacji wzrokowej działają tak samo jak u innychludzi, w podobnym tempie odrzucając niewykorzystane dane, alewyraźnie pozyskują ze scen więcej danych na starcie.Zakłada się obecnie dwa możliwe czynniki, które prowadziłybydo uzyskania przewagi graczy w pozyskiwaniu informacji ze świata –mogą oni postrzegać więcej, mogą też skuteczniej podejmowaćwłaściwe decyzje na podstawie dostępnych informacji. Ustalone toma być w przyszłości, za pomocą analizy fal mózgowych iobrazowania metodą rezonansu magnetycznego.Wcześniej już udało się ustalić,że gracze szybciej reagują na bodźce wizualne i są w staniejednocześnie śledzić więcej obiektów, niż nie-gracze. Efekt tenwidoczny jest szczególnie w grach FPS, gdzie gracze przeprowadzająnieustannie probabilistyczne wnioskowania co do natury tego, cowidzą, tak szybko jak tylko są w stanie. Z czasem stają się w tymcoraz lepsi, i potrzebują mniej informacji i mniej czasu bywywnioskować, czy w świecie gry pojawił się wróg czy sojusznik,czy należy schować się za zasłoną z lewej strony, czy z prawej.Jeśli więc dużo gracie – i macie wrażenie, że otaczającywas ludzie mniej „ogarniają” – to wcale nie musi być tozłudzenie. Ich mózgom po prostu zabrakło takiego treningu, jakiotrzymał wasz mózg podczas niezliczonych godzin z padem czyklawiaturą.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (40)