Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Mała kamera HC-V160 od Panasonic'a

Na początku był technobełkot ...

Warszawa, 5 stycznia 2015 r. ? Panasonic wprowadził dziś na europejski rynek trzy kolejne modele kamer cyfrowych Full HD: HC-W570, HC-V270 i HC-V160. Wszystkie kamery oferują zoom o wartości typowej dla urządzeń z najwyższej półki, a dodatkowa funkcja stabilizacji obrazu sprawia, że nawet początkujący amator wideofilmowania nakręci za ich pomocą atrakcyjny i profesjonalny materiał. Każdą kamerę wyposażono w szereg łatwych w obsłudze funkcji, jeszcze bardziej uprzyjemniających filmowanie rodziny i znajomych oraz umożliwiających dodawanie kreatywnych efektów.

Dziś nadal można kupić te kamerki za model HC-V160 zapłacimy 700zł.

W czasach gdy można nagrywać filmy i robić zdjęcia przy pomocy zwykłego telefonu może się taki zakup wydawać nie potrzebny. Jednak od dłuższego czasu ja i kumple z rekonstrukcji szukaliśmy czegoś małego co by nagrywało filmy z rozdzielczością 1080 i miało odpowiedni zoom. Coś co by nie traciło ostrości gdy osoby lub pojazdy będą się przemieszczały w kadrze i miało też możliwość śledzenia wybranych postaci na polu inscenizacji historycznych.

Testowaliśmy już kilka kamerek sportowych

i doszliśmy do wniosku że to nie to czego potrzebujemy. Nawet będąc na polu inscenizacji takie kamerki z powodu użytych obiektywów typu rybie oko, zniekształcały scenę zbyt makabrycznie. Co widać na poniższym filmie dopiero przy szturmie 2:06" widać biegnących ludzi około 5m przed obiektywem :
Największym minusem był fakt że akumulatorek starczał na około 20 do 60 minut ciągłego nagrywania (w zależności o temperatury otoczenia) Sportowa kamerka czasem potrafiła sama się wyłączyć w najmniej oczekiwanym momencie.

Kręciliśmy też materiały przy pomocy cyfrowych lustrzanek,

te z kolei nie miały możliwości ostrzenia obrazu na poruszających się pojazdach. Przy zmianie ogniskowej traciły ostrość, czasem nawet potrafiły nagrać materiał z ostrością którą nie wskazywały czujniki na "podświetlanych polach ostrości". Poniżej materiał z Canon EOS D1100 z obiektywem18-55mm (jeden z lepszych jakościowo filmów)

Unboxing Panasonic HC-V160

Przyszła więc kolej na coś co będzie tanie, dawało możliwość ciągłego zapisu około 1,5h.
Szukając rozwiązania zahaczyliśmy o filmy z inscenizacji które nagrywali widzowie i opublikowali je na youtube. Tam trafiliśmy na znajomego jednego z rekonstruktorów który nakierował Nas na właśnie tego typu kamerki. Mała "ściepa" i mamy kolejną kamerę do testowania.

Panasonic HC-V160

jest dostępna w kolorze czarnym z srebrną końcówką obiektywu i manipulatorem i przyciskam aparatu umieszczonymi w górnej części kamery
Po odchyleniu wyświetlacza (matryca BSI o rozdzielczości 2,2 megapiksela) po lewej stronie kamerki, mamy kilka przycisków czarnych z białymi opisami dodatkowo wyjścia USB, HDMI, A/V oraz dźwignę zwolnienia zamków akumulatorka.
Po lewej stronie wyświetlacza widoczne są przyciski do obsługi menu, a w menu można znaleźć obsługę w języku polskim. :)
Warto zwrócić uwagę że wyświetlacz można ustawić pod kątem odpowiednim do potrzeb i możliwości filmowania, nawet zrobić sobie Selfie patrząc w prost w wyświetlacz.

Kamera ma bardzo sprawnie działający zoom i szybko łapie ostrość zapewne to dzięki dopracowanej optyce i matrycy 1/5.8-type BSI MOS Sensor . Matryca najsłabsza w rodzinie kamer produkowanej w fabrykach dla Panasonic, zaledwie 8,9 MEGA PIXELS

Jednak brakuje tu czegoś z droższych modeli

chodzi o pięcio-osiową optyczną stabilizację obrazu "HYBRID O.I.S.+" która kompensuje drżenie ręki, co jest szczególnie przydatne przy filmowaniu z najwyższą wartością zoomu.
W modelach HC-W570 i HC-V270 Panasonic zastosował funkcję automatycznego wykrywania i korekty przechyłu obrazu (Level Shot). W zależności od warunków zewnętrznych można wybrać jedno z trzech ustawień (funkcja wyłączona, normalna, mocna). Możliwe że osoba która będzie rozważała zakup podobnej kamerki weźmie też pod uwagę że nie zawsze można użyć statywu i dodatkowa stabilizacja obrazu się przyda.

Sam obiektyw ma dość szeroki kąt 32,3 mm

Można użyć optycznego zoom-u x38 i zwiększyć go o cyfrowy (opcja inteligentny zoom) nawet do wartości x77. I to już jest to co było nam potrzebne przy rekonstrukcji historycznej. Obiektyw na czas transportu i przechowywania zabezpieczany jest mechaniczną przysłoną którą uruchamiamy przy pomocy suwaka z lewej strony patrząc od frontu obiektywu. Z tej samej strony kamera ma lekko profilowany kształt z fakturą oraz dodatkowo zamontowano regulowany na rzepach pasek zapobiegający wyślizgnięciu się kamerki z rąk.
Od dołu mamy możliwość przymocowania kamerki do statywu zwraca uwagę metalowy gwint i bolec pozycjonujący. Mamy też schowane pod klapką gniazdo kart SD. W w tylnej części znajduje się gniazdo akumulatorka oraz przycisk start/stop nagrywania filmów.
Na środku umieszczono suwak który wskazuje czy kamera jest w trybie nagrywania filmów czy przeglądania zarejestrowanych materiałów. Z boku mamy czerwoną diodę która ma tylko jeden cel poinformować Nas czy kamera jest włączona. Jeśli mamy podpiętą kamerkę do PC i dioda miga, znaczy się że ładuje akumulatorek.
Atutem kamerki są kompaktowe wymiary : 53x114mm i wysokości 60mm oraz waga "piórkowa" 181g.

Ogólnie cała obsługa kamery jest bardzo intuicyjna, jeśli ktoś ma problemy z posługiwaniem się urządzeniem. Może w menu znaleźć instrukcję obsługi :)

Kamerkę można zainstalować na każdym statywie wyposażonym w standardowy gwint. Jeśli pamiętacie magiczne patyczki z Hot Zlotu i połączycie je z 2 końcówkami od zestawów sportowych kamerek. Będziecie się cieszyć jeszcze bardziej, choć pilot od "magicznego fioletowego patyczka" nie przyda się gdyż kamera nie posiada WiFi.

Do kompletu dostajemy w zestawie kabel A/V oraz USB wraz z ładowarką sieciową.
Jeśli nie ma możliwości podłączenia się do gniazdka, można ładować akumulator kamerki podpinając ją do laptopa... w ten sam sposób można zgrać materiały zarejestrowane z kamerki na PC

Jeszcze nie próbowałem lecz producent wyposażył kamerki z rodziny HC-V w dodatkową funkcję zapisu materiału filmowego.
Funkcja kreatywnej kontroli (Creative Control) we wszystkich trzech modelach pozwala użytkownikowi wykazać się artystycznie. Poszczególne opcje, takie jak efekt miniatury, efekt kamery 8 mm czy efekt filmu niemego, znakomicie urozmaicą nagranie i nadadzą mu niepowtarzalny klimat.

Plusy i Minusy ... znajdziecie je w tekście :)

Na zakończenie coś co powinno być opublikowane przed sylwestrem i częściowo jest zarejestrowane przy pomocy HC-V160 i Canonem.

p.s.
materiał był nagrywany z boku kamerki więc można zwrócić uwagę na jakość dźwięku rejestrowanego przez mikrofon. 

sprzęt urządzenia mobilne hobby

Komentarze

0 nowych
sr57be45   7 #1 11.01.2017 15:27

T tytule Panasonic ale głównie narzekasz na cechy:

- Kamerki rybie oko,

- Podstawowych lustrzanek, Może zmiana na Magic Lantern coś by polepszyła, Manualna ostrość, lepszy obiektyw ? Lub dwa aparaty, jeden nagrywa obiekt w swoim zasięgu, a drugi czeka z innym ustawieniem. Kończy drugi, pierwszy juz czeka ustawiony na innym miejscu ;) . Najlepiej z drona nagrywajcie będzie zawsze nad akcją ;)

Sam test najważniejszych cech kamery na blogu wbija w ziemię :D

---
Tu są lepsze :
https://www.youtube.com/results?search_query=HC-V160+

  #2 11.01.2017 23:02

@sr57be45: na specjalne życzenie dodam jeden z filmików robionych ową kamerką, wczoraj około godz 00 - z ręki bez statywu, 22" na ustawienie ZOOM'a przy max wychyleniu. Jestem w trakcie robienia testów i postaram się zrobić w przyszłym tygodniu wpis porównujący niektóre filmy robione różnymi kamerkami.
https://youtu.be/J3cdiFKzM5U

RoninPn   14 #3 15.01.2017 17:16

@sr57be45: część materiałów nagrana kamerką o testach spróbuję zrobić osobny wpis na blogu

https://youtu.be/fLJfr5NyPFA

Co do dronów, to jest problem, musieli byśmy mieć kogoś kto takim dronem potrafi się posługiwać i koszt zakupu gotowego drona był by za duży. Niestety jest też zakaz używania dronów do rejestrowania rekonstrukcji bo na planie są strefy pirotechniczne jeśli przewidziano wybuchy ziemne lub paliwowe mogą zostać uszkodzone drony a co za tym idzie niezbyt fgajnie było by gdyby taka zabawka spadła na publiczność.

Dwa aparaty ? nie widzę sensu , mundur , szpej , knara i jeszcze 2 aparaty ? Aparatem to robi się fajne zdjęcia, nic po za tym i jak już pisałem filmowanie lustrzanką ma dużo minusów.

sr57be45   7 #4 16.01.2017 00:00

@RoninPn: Dwa aparaty ? I np: Dwóch nagrywających

( ale nie z grupy rekonstrukcyjnej: znajomi/rodzina/.../.../ wcześniej przeszkolonymi co mają robić ;) ) przekazujących sobie przemieszczający obiekt ? Akcję ?

+ trzecia kamera/aparat/ z perspektywy pierwszej osoby wewnątrz bezpośrednio z wydarzeń .

A potem tylko montaż trwający dłużej od akcji na żywo :O.