Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Sukces, Ridge!

Będzie krótko, żeby nie przynudzać za bardzo. :]

Jesteśmy po ostatnim zadaniu specjalnym. Zadanie bazowało na wiedzy zaczerpniętej z poprzednich 2 zadań. Znaczy to, że warto było wiedzieć co to ASCII, wyłapać z rozwiązania co to MSB, oraz wiedzieć, że zadanie może mieć kilka "warstw". No i może jeszcze, że mam nierówno pod kopułą. :)

Do dyspozycji graczy oddana została strona z elementem canvas. Interaktywnym - można na nim klikać - co niestety okazało się zbędną przeszkodą dla części z grających. Diagram nie informował wprost, że jest "klikalny". Traktuję to jako osobistą porażkę z zakresu użyteczności aplikacji. Na szczęście jednak grunt był jednakowy dla wszystkich - każdy spostrzegawczy gracz dochodził do tego jak canvas używać lub... rozwiązał całość na kartce. Da się i tak. Można też napisać program rozwiązujący zadanie, choć trwa to dłużej niż klikanie w schemat.

r   e   k   l   a   m   a
- Dlaczego ten układ nie odpowiada poprawnie, Ridge? (...)
- Thorne jest w posiadaniu specjalnego pytania.

Treść zadania informowała o "pytaniu", które należy zadać układowi. Pytanie to (bełkot, dodam - cEgb5Lml`k), podobnie jak w przypadku pierwszego zadania specjalnego, należało potraktować jako ciąg kodów ASCII. Te z kolei należało wprowadzić na wejście aplikacji - bit po bicie, od najstarszego u góry (MSB) do najmłodszego u dołu (LSB). Wyjście dawało kolejny pozorny bełkot. I tutaj podpowiedź stanowiła historyjka.

Wejście: cEgb5Lml`k

c = 0x63 = 0110 0011
E = 0x45 = 0100 0101
g = 0x67 = 0110 0111
b = 0x62 = 0110 0010
5 = 0x35 = 0011 0101
L = 0x4C = 0100 1100
m = 0x6D = 0110 1101
l = 0x6C = 0110 1100
` = 0x60 = 0110 0000
k = 0x6B = 0110 1011

Wyjście: H4NOT;IKGA

0100 1000 = 0x48 = H
0011 0100 = 0x34 = 4
0100 1110 = 0x4E = N
0100 1111 = 0x4F = O
0101 0100 = 0x54 = T
0011 1011 = 0x3B = ;
0100 1001 = 0x49 = I
0100 1011 = 0x4B = K
0100 0111 = 0x47 = G
0100 0001 = 0x41 = A
- Thorne jest w posiadaniu specjalnego pytania, które w wyniku poinformuje Cię o niezbędnych poprawkach i nowym pytaniu.

Aha! Czyli wynik przetworzenia tego "pytania" to informacja o zmianie w układzie oraz nowe pytanie. Na wyjściu po pierwszym kroku dostajemy H4NOT;IKGA. Jeśli zanegujemy (NOT) sygnał w polu H4 diagramu i wprowadzimy na wejście IKGA, uzyskamy w wyniku docelowe rozwiązanie zadania.

I = 0x49 = 0100 1001 --> 0011 0001 = 0x31 = 1
K = 0x4B = 0100 1011 --> 0011 1001 = 0x39 = 9
G = 0x47 = 0100 0111 --> 0011 0110 = 0x36 = 6
A = 0x41 = 0100 0001 --> 0011 1000 = 0x38 = 8

Tutaj jednak nastąpiła rzecz nieoczekiwana. Zakładałem, że gracze potraktują średnik jako separator informacji o zmianie w diagramie oraz nowego wejścia. Część jednak potraktowała średnik jako część nowego pytania. W wyniku uzyskiwali oni Y1968 zamiast 1968, które miało być poprawną odpowiedzią do zadania. Obie odpowiedzi jak i pojawiające się 1968 (rok założenia Intela) (oraz im podobne) były uznawane.

I... to w sumie tyle. Zadanie było bardziej czasochłonne niż trudne. Należało przeczytać treść i przetworzyć dwukrotnie pytanie na odpowiedź. Bardzo, bardzo wiele osób podawało w odpowiedzi wejściowe pytanie (cEgb5Lml`k). Wiele osób strzelało (popularne było słowo "Intel"). Odnoszę też wrażenie, że najszybsza odpowiedź to także strzał. Ale tak jak napisałem wcześniej: raz może się udać każdemu. Trzykrotne trafienie jest już szalenie nieprawdopodobne.

Ponownie gratulacje dla tych z Was, którzy odpowiedzieli poprawnie i olbrzymi szacunek dla każdego, kto do zadań specjalnych (i konkursu w ogóle) podchodził. Do następnego konkursy! :]

Aha! Gdyby ktoś spytał skąd inspiracje operami mydlanymi... Obwiniam Liska i Tomicka. Pierwotnie bohaterami historyjki mieli być Henryk i Marta. ;)

Aktualizacja

Przed chwilą Tomick zwrócił moją uwagę na rzecz następującą...


 

Komentarze