r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Słuchają w Internecie, a później kupują CD lub winyl – Polacy nie dadzą umrzeć muzykom z głodu

Strona główna AktualnościBIZNES

YouTube i piractwo podobno zabiły rynek muzyczny, skazując artystów na żywienie się tynkiem zeskrobywanym ze ścian – tak przynajmniej można było wnioskować z opowieści organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Tymczasem z informacji jakie przedstawił Piotr Kabaj, szef Warner Music Poland, wynika coś zupełnie innego. Jego zdaniem rynek muzyczny kwitnie, sprzedają się płyty CD, winyle oraz abonamenty w serwisach streamingowych. Co się stało, że artystom śmierć głodowa przestała zaglądać w oczy?

Piotr Kabaj, który oprócz funkcji dyrektora zarządzającego Warner Music Polska jest też wiceprzewodniczącym zarządu Związku Producentów Audio-Video, chwali się świetnymi wynikami, szczególnie dla polskich wykonawców – na liście Top100 najlepiej sprzedających się artystów, 55 to wykonawcy z naszego kraju. Średni wzrost w okresie styczeń-listopad 2016 r. wyniósł 15%, jednak dla jego koncernu tempo wzrostu miało być dwukrotnie wyższe. Oprócz wydań na CD rosła też sprzedaż płyt winylowych.

Według Kabaja, świetnie na naszym rynku radzi sobie Tidal, z którego w zeszłym roku w Polsce zaczęło korzystać około miliona osób. Ciekawa deklaracja, biorąc pod uwagę opowieści samego twórcy serwisu Jaya Z, który deklarował, że Tidal ma 3 mln płacących subksrybentów. Deklaracje te szybko jednak zostały wzięte pod lupę przez niezależnych analityków, którzy zarzucają Jayowi Z, że serwis ma mieć ponad dwukrotnie mniej subskrybentów, niż twierdzi. Czyżby więc znaczną część użytkowników płatnego przecież Tidala stanowili Polacy, czy też raczej pan Kabaj uwierzył w opowieści amerykańskiego rapera?

r   e   k   l   a   m   a

Inne dobrze sobie radzące u nas serwisy to Spotify, Apple Music i Deezer – mają się one cieszyć dużą popularnością. Zdaniem szefa Warner Music Polska zasługą tej popularności jest wzrost jakości muzyki słuchanej przez jej nabywców. Kupują coraz lepszą muzykę dzięki temu, że mogą wpierw ją odsłuchać w Sieci. A później – później kupują krążek. Choćby na prezent.

Prezent zaś powinien mieć przesłanie, a to tłumaczy, dlaczego tak chętnie Polacy kupują krążki polskich wykonawców. Po prostu rozumieją przesłanie – sprzedaje się muzyka z tekstem. Dlatego też płyty artystów z Polski stanowią dziś już 60% sprzedaży, o 9 pkt. proc. więcej rok do roku. Tylko 10% sprzedaży stanowiły składanki, a muzyce filmowej pozostał 1% sprzedaży, o 5 pkt. proc. mniej niż w 2015.

Także i wieści ze świata dobrze zwiastują artystom. Ostatnie prognozy Strategy Analytics mówią, że w latach 2015-2022 liczba użytkowników muzycznych usług streamingowych wzrośnie do 950 milionów, a udział streamingu w rynku sprzedaży muzyki na urządzenia mobilne sięgnie 95%. To będą niezłe pieniądze – cały ten rynek mobilnej muzyki do 2022 roku ma być wart 12 mld dolarów. Ile z tego przypadnie na Polskę?

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłeś(aś) naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.