Sukces OpenShota na Kickstarterze: dzięki hojnej społeczności jeszcze w tym roku wydanie na Windows i OS-a X

Sukces OpenShota na Kickstarterze: dzięki hojnej społeczności jeszcze w tym roku wydanie na Windows i OS‑a X

03.04.2013 14:43

Zwykle to użytkownicy Linuksa proszą się o przeniesieniejakiejś ciekawej aplikacji z Windows czy OS-a X na ich systemoperacyjny. Te najbardziej znane, sztandarowe dla Linuksa aplikacje,takie jak GIMP czy LibreOffice, mają swoje wydania dla Windows.Czasem jednak okazuje się, że na Linuksa pojawiają się perełki,których użytkownicy innych OS-ów mogą tylko zazdrościć. Jednąz takich perełek jest nieliniowy edytor wideo OpenShot.Historia tego narzędzia do obróbki wideo sięga 2008 roku, kiedyto Jonathan Thomas z kolegami postanowili stworzyć aplikację, którapozwoli montować na Linuksie filmy przynajmniej na poziomieamatorskim. W tamtych czasach alternatyw specjalnie nie było – zjednej strony dość prymitywne Kino z dziwnym interfejsemużytkownika, z drugiej strony zaawansowana i niewdzięczna Cinelerra,której obsługi byli w stanie nauczyć się jedynie najbardziejwytrwali. Dzisiaj można już docenić efekty tej pracy – napisanyw Pythonie, z wykorzystaniem multimedialnego frameworka MLT OpenShot,to narzędzie, które pewnie nie zastąpi Final Cuta czy AdobePremiere, ale dla amatorów zabawy z kamerą jest wręcz idealne:darmowe, stabilne i proste w obsłudze.[img=openshot]Popularność desktopowego Linuksa nie jest jednak duża, więctwórcy OpenShota zdecydowali się znaleźć więcej użytkownikówdla swojego narzędzia, przenosząc go na Windows i OS-a X. Na pracepotrzebne były jednak pieniądze. Te wyłożyła społeczność:zgłoszona na Kickstarterainicjatywa w ciągu niespełna dwóch tygodni pozwoliła zdobyćoczekiwane 20 tys. dolarów, wpłacone przez ponad 800 osób.Zgromadzonych pieniędzy będzie więcej, gdyż do końca zbiórkizostało 13 dni, a mimo to zebrano już niemal 25 tys. dolarów.Dodatkowe pieniądze się nie zmarnują – zespół deweloperskijuż ogłosił, że po ukończeniu prac nad multiplatformowymsilnikiem edycji wideo i zintegrowaniu go z wersjami OpenShota naposzczególne platformy, w dalszej kolejności zajmie sięzwiększeniem stabilności, opracowaniem nowego interfejsu liniiczasu (napisanym na WebKit, z użyciem JavaScriptu i CSS),zapewnieniem pełnego wsparcia dla biblioteki FFmpeg i dodaniemobsługi nowych kodeków. Jeśli zaś uda się zebrać 50 tys.dolarów, to deweloperzy zapowiadają stworzenie serwera edycjiwideo, pozwalającego uruchamiać wszystkie procesy renderowania nazdalnej maszynie.Wydanie na wszystkie trzy platformy OpenShota z nowym, napisanym wC++ silnikiem i ulepszonym interfejsem zapowiadane jest na listopadtego roku, zaś osoby które wsparły OpenShota przez Kickstarterotrzymają wcześniej dostęp do testowych wersji. Póki co możeciezobaczyć możliwości nowego silnika na poniższym wideo:

Póki co stabilną wersję OpenShota pobrać możecie z naszegorepozytorium.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)