Szybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa

Szybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa

Szybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa
07.07.2014 11:32, aktualizacja: 07.07.2014 11:45

Kolejne zmiany w zarządzie Mozilli nie wpływają dobrze narynkową sytuację Firefoksa. Wraz z rosnącym znaczeniem mobilnychprzeglądarek, maleje odsetek użytkowników korzystających z„liska”. To co wyglądało na strategię mobilną jegoproducenta, na krótkim dystansie nie zdaje egzaminu, a na dystansiedłuższym może nie mieć szans realizacji.

Nowe statystyki z Net Applications pokazują, że 2014 staje sięrokiem mobilnych przeglądarek. W czerwcu br. wśród surfujących poWWW, aż 17,3% robiło to za pomocą przeglądarki zainstalowanej natelefonie czy tablecie. To wzrost o niemal sześć punktówprocentowych rok do roku i o niemal 11 punktów procentowych wstosunku do analogicznego okresu roku 2012.

Ten mobilny trend źle wróży Firefoksowi. Na rynku desktopowympowoli się wykrwawia, w ciągu ostatniego roku zmniejszając swójrynkowy udział o około 3 p.proc., do poziomu 15,5%. Na rynkumobilnym nie potrafi praktycznie zaistnieć – od roku utrzymującudział na poziomie 0,7%. W czerwcu tego roku oznaczało to łącznyudział w rynku przeglądarek, tak desktopowych jak i mobilnych, napoziomie 12,9%. To najgorszy wynik Mozilli w tej dekadzie, tymbardziej niepokojący, że już niebawem przyjdzie czas na rozmowy zMountain View w sprawie umowy dotyczącej ustawienia Google jakodomyślnej wyszukiwarki Firefoksa. Obowiązująca wciąż umowa z2011 roku wygasa bowiem w listopadzie br.

document.getElementById("na635403227138420000").src="http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=0"+String.fromCharCode(38)+"qptimeframe=M"+String.fromCharCode(38)+"qpsp=185"+String.fromCharCode(38)+"qpch=350"+String.fromCharCode(38)+"qpdt=1"+String.fromCharCode(38)+"qpct=3"+String.fromCharCode(38)+"qpcustomd=1"+String.fromCharCode(38)+"qpcid=fw510943"+String.fromCharCode(38)+"qpf=16"+String.fromCharCode(38)+"qpwidth=600"+String.fromCharCode(38)+"qpdisplay=0011"+String.fromCharCode(38)+"qpmr=10"+String.fromCharCode(38)+"site="+window.location.hostnameRozmowy na temat odnowienia mogą być dla Mozilli trudne. Odpołowy 2011 roku jej udział w rynku skurczył się o 43%. Google matu w ręku praktycznie wszystkie atuty – w ciągu tylko 2012 rokuzapłaciło Mozilli z tytułu wykorzystania paska wyszukiwania wFirefoksie ponad 270 mln dolarów, tj. 88% wszystkich pieniędzy,jakie Fundacja zdołała pozyskać. Trudno ocenić, w jakim stopniumożliwy jest dalszy rozwój „liska” bez pieniędzy Google'a, alejeśli ten najważniejszy z kurków z pieniędzmi zostanie zakręcony,to na pewno nie będą możliwe te wszystkie społecznie zaangażowaneinicjatywy Fundacji, z roku na rok mające dla niej coraz większeznaczenie.

document.getElementById("na635403228527450000").src="http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=0"+String.fromCharCode(38)+"qptimeframe=M"+String.fromCharCode(38)+"qpsp=185"+String.fromCharCode(38)+"qpch=350"+String.fromCharCode(38)+"qpdt=1"+String.fromCharCode(38)+"qpct=3"+String.fromCharCode(38)+"qpcustomd=0"+String.fromCharCode(38)+"qpcid=fw510943"+String.fromCharCode(38)+"qpf=16"+String.fromCharCode(38)+"qpwidth=600"+String.fromCharCode(38)+"qpdisplay=0011"+String.fromCharCode(38)+"qpmr=10"+String.fromCharCode(38)+"site="+window.location.hostnamePikanterii sprawie dodaje to, że osłabienie Mozilli przekładasię bezpośrednio na wzmocnienie pozycji Google'a. To właśnieChrome jest przeglądarką najczęściej wybieraną przez tych,którzy rezygnują z desktopowego Firefoksa. Na rynku mobilnym obieprzeglądarki z Mountain View (Chrome i Android Browser) skutecznieodbierają udziały wciąż dominującego Safari. Dzięki temu łącznyudział w rynku przeglądarek dla Google'a wynosi 22,6%, podczas gdyApple ma niespełna ponad połowę tego – 12,3%, sporo tracąc wostatnich miesiącach zarówno na desktopie jak i wśród urządzeńmobilnych.

Microsoft, kolejny ważny uczestnik tej rynkowej rywalizacji,swoją wagę utrzymuje tylko za sprawą desktopowej przeglądarki,która wg Net Applications bije nowe rekordy popularności – 58,4%internautów korzystało z niej w czerwcu 2014. Nijak się to nieprzekłada na popularność mobilnego IE, który podobnie jak jedynysystem operacyjny na którym działa, pozostaje produktem niszowym, zudziałem niespełna 2% na rynku mobilnych przeglądarek.

Dobre wieści możemy za to przedstawić fanom Opery.Kontrowersyjna strategia norweskiego producenta zaczęła przynosićmu mierzalne korzyści. Łączny udział w rynku jego przeglądarekosiągnął 2,2%, przede wszystkim za sprawą bardzo dobrych wynikówOpery Mini, która w ciągu kilku ostatnich miesięcy zdołałapodwoić swój zasięg. Można sądzić, że wraz z wydaniem nowej,b. udanej Opery Mini dla iOS-a, oraz uczynieniem z androidowej OperyMobile domyślnej przeglądarki na telefonach Nokia X, korzystny dlafirmy trend utrzyma się.

Oczywiście jak to zazwyczaj bywa, z konkurencyjnego dla NetApplications serwisu Statcounter można uzyskać inne liczby. Z obu jednak zestawów liczb wynikają zbieżne trendy: nigdy jeszcze popularność surfowania po WWW za pomocą tabletów i telefonów nie była taka duża, nigdy też sytuacja Mozilli pod względem całkowitej liczby użytkowników nie wyglądała tak kiepsko.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (68)