Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Xbox 720 i PS4 od środka, czyli czego się spodziewać po Kryptosie/Durango i Thebes/Orbis?

Wygląda na to, że pomyliłem się wieszcząc niedawno, iż w tym roku wcale nie tak prędko oficjalnie usłyszymy o kolejnych konsolach stacjonarnych Microsoftu oraz Sony, czyli "kodowych" Kryptosie/Durango i Thebes/Orbis. Było do tej pory strasznie cicho, ale oto od początku roku wypływa na światło dzienne coraz więcej (niepotwierdzonych oczywiście) informacji, które mogą już posłużyć jako tło do ciekawej dyskusji na temat przyszłości elektronicznej rozrywki. W tym celu postanowiłem przybliżyć na początek domniemaną specyfikację obu maszyn, a później skupić na pewnych dodatkowych interesujących pomysłach, które "wyciekły" do sieci.

Xbox 720 aka Kryptos aka Durango (głównie według VGLeaks)


  • CPU:
    - Procesor w architekturze x64 (AMD Jaguar), osiem rdzeni po 1,6GHz.
    - Każdy wątek procesora z 32 KB pamięci podręcznej na instrukcje i 32 KB na dane (L1).
    - 2 MB pamięci podręcznej (L2) na moduł czterech rdzeni - czyli w sumie 4 MB.
    - Każdy rdzeń z jednym niezależnym wątkiem sprzętowym, bez współdzielenia zasobów wykonawczych.
    - Każdy wątek sprzętowy może wykonać dwie instrukcje w jednym cyklu zegara.
  • GPU:
    - Taktowanie 800MHz, zgodność z DirectX 11.1.
    - 12 jednostek cieniujących, w sumie 768 wątków.
    - Każdy wątek może wykonać jedną operację MADD w jednym cyklu zegara.
    - Wydajność 1,2 teraflopsa.
  • Pamięć i inne:
    - 8GB RAM DDR3 (przepustowość 68GB/s, 3GB zabiera system) i 32MB wbudowanej pamięci ESRAM (102GB/s) działających współbieżnie.
    - Zawsze obecny dysk twardy i napęd Blu-ray 6x, 50GB danych na płycie.
    - Gigabitowa karta Ethernet.
    - Karta Wi-Fi z technologią Wi-Fi Direct
    - Sprzętowa akceleracja przetwarzania ruchu, kodowania obrazów, wideo i audio, wielokanałowej redukcji echa przy korzystaniu z sensora Kinect (będzie wbudowany?) oraz szyfrowania, deszyfrowania i haszowania.

PlayStation 4 aka Thebes aka Orbis (głównie według Digital Foundry)


  • Proc i grafa w jednym:
    - CPU w architekturze x64 (AMD Jaguar), osiem rdzeni po 1,6GHz.
    - GPU z taktowaniem 800MHz, 18 jednostek obliczeniowych, rozwiązanie oparte na Radeonie 7970M
    - Wydajność graficzna 1,8 teraflopsa.
  • Pamięć i inne:
    - 4GB RAM GDDR5 (512MB zabiera system).
    - Napęd Blu-ray, 100GB danych na płycie.

Jak widać, o PS4 "wiadomo" zdecydowanie mniej, ale Sony się nigdzie nie śpieszy. Czemu wybiegać przed szereg, kiedy konkurencja może popatrzeć na twoją specyfikację i wystartować z czymś lepszym? - mówi Kaz Hirai. Sony ponoć przypatrzyło się tak już Wii U, a więc pora na...

...nowy kontroler?

Ci, którzy niby mają styczność z egzemplarzami testowymi rozwiązań Sony wspominają o odejściu od projektu DualShocka na rzecz wygodniejszego manipulatora z ekranem dotykowym (PS Vita nie idzie do lamusa, bo konsolka będzie mogła robić jako pad?) i czujnikami biometrycznymi - czyli powiedzmy śledzącymi temperaturę ciała gracza czy jego tętno.

r   e   k   l   a   m   a

Microsoft tworzy przenośnego Xboksa?

W przeciwnym obozie zaś chodzą słuchy o przenośnej tabletokonsoli Xbox Surface, co by się pokrywało z informacjami z niegdysiejszego przecieku, ale nie tymi "najnowszymi"...

Co warto uwzględnić?

Żeby przesadnie się nie rozpisywać i nie zmniejszyć przez to przejrzystości wpisu nadmiarem informacji, poniżej kilka ciekawych linków "w temacie" do przemyślenia:

IllumiRoom - Rozszerzona rzeczywistość od Microsoftu - Multimedialna przystawka Xbox - Sony i uciążliwe reklamy w grach - Patent Sony na walkę z rynkiem używanych gier

 

sprzęt gry

Komentarze