Twórca Tetrisa o przeszłości i przyszłości gier komputerowych

Twórca Tetrisa o przeszłości i przyszłości gier komputerowych

Twórca Tetrisa o przeszłości i przyszłości gier komputerowych
06.02.2015 14:46

W Las Vegas zakończyła się kolejna odsłona organizowanej co rok konferencji D.I.C.E. W gronie przemawiających znaleźli się między innymi Aleksiej Pażytnow, twórca Tetrisa, oraz Henk Rogers, człowiek odpowiedzialny za wynegocjowanie od władz Związku Radzieckiego praw do gry i późniejszy dyrektor Tetris Company. Panowie nie tylko podzielili się anegdotami dotyczącymi historii Tetrisa, ale także swoją wizją przyszłości gier komputerowych.

Tetris powstał w 1984 roku, gdy Pażytnow był pracownikiem Akademii Nauk ZSRR. Zajmował się tam wieloma zagadnieniami z zakresu programowania, jednak najbardziej interesowały go łamigłówki i puzzle. Główną inspiracją podczas tworzenia Tetrisa była układanka logiczna Pentomino. Jak nietrudno się domyślić, Pażytnow nie miał w praktyce żadnych praw do napisanego przez siebie programu Tetris. Henk Rogers pracujący wówczas dla Nintendo poznał twórcę Tetrisa podczas swojej wizyty w Związku Radzieckim i od razu stwierdził, że ma do czynienia z wizjonerem gier komputerowych. W ciemno zadeklarował chęć kupna praw do Tetrisa. [img=g_--x--_-_51636x20140117124455_0]Było to oczywiście niezwykle skomplikowane, Rogers porównał ówczesną sytuację do dzisiejszej Korei Północnej – trudno wyobrazić sobie w takim kontekście sytuację człowieka, który za wszelką cenę chce kupić prawa do posiadanego przez państwo programu komputerowego. W związku z funkcjonowaniem radzieckiej centrali telefonicznej utrudniony był także kontakt z japońską siedzibą firmy. Niemniej w ciągu doby prawnikom z Nintendo udało się sformułować 20-stronicową umowę, którą Henk nazwał najlepszym kontraktem jaki kiedykolwiek widział w tym przemyśle. Prawa do Tetrisa zostały sprzedane.

Zarówno Pażytnow jak i Rogers raczej sceptycznie komentowali grę w Tetrisa na ekranie dotykowym, jednak z entuzjazmem patrzą w przyszłość twierdząc, że już w latach dziewięćdziesiątych rozmawiali na temat możliwości jakie odsłoniłaby przed grą wirtualna rzeczywistość. Dziś, gdy dostępny jest Oculus Rift, Pażytnow i Rogers stwierdzili, że istnieją koncepcje dotyczące stworzenia Tetrisa w wersji na to urządzenie. Panowie dali się ponieść fantazji i roztoczyli nawet wizję, w której kultowa gra miałaby być e-sportem kwalifikowanym jako konkurencja olimpijska. Rogers stwierdził, że podobnie jak kiedyś ludzie uprawiali sport, by przygotować do aktywności fizycznej czekającej ich w codziennym życiu, tak dziś powinno się konkurować w grach komputerowych, które przygotowują do życia w wirtualnej rzeczywistości.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (32)