UOKiK przyjrzy się blokowaniu smartfonów za zaległości w spłacaniu rat

Strona główna Aktualności
image

O autorze

Na początku stycznia pisaliśmy o wykorzystywaniu przez Plusa oprogramowania Samsung Knox Mobile Enrollment do blokowania smartfonów. Po uruchomieniu smartfon połączył się z Wi-Fi w celu pobrania aktualizacji przez program Samsung Knox Mobile. Niemożliwe było jej zablokowanie – po restarcie proces był wznawiany. Ponadto program zażądał pełnych uprawnień do urządzenia.

Według wyjaśnienia, które zostało opublikowane na stronie Samsunga na Facebooku, zainstalowana aplikacja wykorzystywana jest do informowania o zaległych płatnościach i zdalnego zablokowania smartfona. Zostało to potwierdzone przez producenta aplikacji i operatora sieci Plus. W jakich sytuacjach operator miałby zdecydować się na zablokowanie urządzenia? Oczywiście, gdy klient przestałby płacić raty. Wówczas szybko zostałby z bezużytecznym kawałkiem elektroniki.

Plus zastrzegł jednak, że mimo iż aplikacja pozwala im zablokować smartfon, to nikt nie ma dostępu do prywatnych danych użytkownika. Instalacja oprogramowania i blokowanie smartfonu ma być także umocowane prawnie. Według regulaminu Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości.

Serwis Zaufana Trzecia Strona postanowił wyjaśnić sprawę, udając się do urzędów zajmujących się prawem konsumenta. Pierwszy odpowiedział UOKiK, stwierdzając, że praktyka zostanie dokładnie zbadana. Podobną decyzję podjęło GIODO.

Najwięcej informacji nadesłał jednak przedstawicie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zapis regulaminu promocji, na który powołuje się Polkomtel jest w ocenie UKE dopuszczalny. Zgodne z prawem ma być bowiem zastosowanie przez sprzedawcę klauzuli chroniącej go przed nieuczciwością klienta, który nie spłaci rat za produkt. Do czasu spłaty rat to sprzedawca jest właścicielem smartfonu.

UKE ma jednak wątpliwości w kwestii zapisu Polkomtel informuje, iż w oprogramowaniu Urządzenia telekomunikacyjnego dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację umowy i umowy ratalnej. Taki zapis nie może być traktowany jako zgoda abonenta na zainstalowanie profilu w aplikacji Samsung Knox Mobile Enrollment. Operator powinien wskazać, jakie uprawnienia i możliwości zyskuje dzięki takiej aplikacji. W obecnej chwili UKE dokładniej bada działania operatora i prawidłowość zapisów. Przeanalizowane zostanie, czy aplikacja oprócz funkcji zablokowania urządzenia, daje operatowi szersze możliwości.

Pozostaje jeszcze kwestia innych operatorów. Orange Polska zastrzega, że nie stosuje takich rozwiązań, jednak ich wdrożenie brane jest pod uwagę, zwłaszcza w przypadku droższych telefonów. Z kolei T-Mobile poinformował, że nie stosuje tego typu zabezpieczeń, ale wykorzystuje ewentualną blokadę IMEI. Play nie udzielił odpowiedzi.

© dobreprogramy

Komentarze