Volvo V60 Cross Country: System info-rozrywki, audio Bowers & Wilkins i systemy bezpieczeństwa

Volvo V60 Cross Country: System info-rozrywki, audio Bowers & Wilkins i systemy bezpieczeństwa

Nowoczesne technologie i gadżety są ukryte, aby nie rozpraszać kierowcy podczas jazdy
Nowoczesne technologie i gadżety są ukryte, aby nie rozpraszać kierowcy podczas jazdy
19.02.2021 11:06, aktualizacja: 06.03.2024 21:46

Volvo oferuje dość specyficzne podejście do nowoczesnych technologii. Szwedzkie auta są co prawda bardzo aktualne pod względem systemów bezpieczeństwa i dodatków wspomagających jazdę, ale w przeciwieństwie do konkurencji, gdzie każda opcja mocno angażuje kierowcę i wręcz krzyczy o swoim istnieniu, w Volvo mamy wrażenie, że wszystko działa w ukryciu. Takie odniosłem wrażenie testując model V60 w odmianie Cross Country.

Obraz
Obraz

System info-rozrywki i audio Bowers & Wilkins

Podczas gdy w systemie MBUX Mercedesa wszystko jest nastawione na efektowne przekazywanie informacji, z animacjami, ładnymi grafikami, dbałością o szczegóły i atrakcje wizualne, w systemie Volvo jest zdecydowanie inaczej. Tutaj mamy bardzo ascetyczny interfejs, prosty, czytelny i absolutnie bez żadnych wizualnych fajerwerków. Na początku obsługa może wydać się nieintuicyjna, bowiem funkcje schowane są w ekranach bocznych, które wywołujemy przesunięciem palcem po ekranie, ale już po jakimś czasie wszystko staje się jasne i czytelne.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Na pewno na pochwałę zasługuje fakt, że na ekranie z funkcjami mamy dostęp do wielu ważnych funkcji pojazdu tj. system Start/Stop, wyświetlacza head-up czy też wspomagania parkowania. Tutaj możemy również szybko włączyć lub wyłączyć funkcje bezpieczeństwa np. system utrzymywania pasa ruchu, bez konieczności wchodzenia głębiej w menu. Sporo ustawień dedykowano systemowi audio, ale w końcu jest to opcjonalny system Bowers & Wilkins za 14 660 złotych.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
Obraz

Audio w Volvo zawsze imponuje piękną barwą i zbalansowanym dźwiękiem, które zadowoli zarówno miłośników muzyki klasycznej, jak i dynamicznych utworów. Zastosowano tu 10-kanałowy wzmacniacz o mocy 1100 W i 15 oddzielnych głośników, w tym centralny głośnik wysokotonowy, który ogranicza do minimum odbijanie się dźwięku od przedniej szyby. Odtwarzanie bardzo niskich i pozbawionych zniekształceń basów umożliwia wentylowany subwoofer, który wykorzystuje innowacyjną technologię pozwalającą mu generować wielkie impulsy powietrza, a jednocześnie nie zajmuje miejsca w przestrzeni bagażowej. Trzy tryby sali koncertowej pozwalają odtworzyć we wnętrzu charakterystykę akustyczną wybranej sali koncertowej.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Muszę przyznać, że efekt Sali koncertowej jest bardzo ciekawy. Naturalnie trudno mi porównać efekt do pierwowzoru, ale słuchałem muzyki zawsze z włączonym efektem sali koncertowej w Goteborgu. Czasami włączenie tego typu efektów w zwykłym systemie audio skutkuje bezsensownym pogłosem, echem, dziwnym rezonansem. Tutaj producent naprawdę się postarał i słuchanie muzyki z tym efektem było bardzo przyjemne.

Obraz
Obraz

Na uwagę zasługuje również jakość wykonania. Większość maskownic głośników wykonano ze stali nierdzewnej, a charakterystyczne dla firmy Bowers & Wilkins żółte membrany z włókna aramidowego są widoczne przez siatkę, co daje elegancki efekt. Czy warto dopłaty aż 14 660 złotych? Jeśli ktoś wybiera jedną z topowych odmian V60, dodatkowy koszt w takiej postaci nie powinien być zbyt dużym obciążeniem.

Systemy bezpieczeństwa

Tych oczywiście jest mnóstwo i trudno szukać jakichkolwiek braków. W standardzie dostajemy oczywiście system stałego monitorowania pozycji pojazdu, system Lane Keeping Aid informujący o zjeżdżaniu z pasa ruchu oraz korygowaniu go, jest również system zapobiegający zderzeniom czołowym. Oprócz tego mamy system Full Autobrake, który samoczynnie hamuje pojazd w przypadku nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu, by zminimalizować skutki kolizji. Nie zabrakło systemu Driver Alert wykrywającego zmęczenie i dekoncentrację kierowcy. Co jeszcze?

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Jest system Brake Assist wspomagający hamowanie awaryjne oraz Forward Collision Warning ostrzegający o ryzyku kolizji czołowej z możliwością uzupełnienia o opcję automatycznego hamowania. Na uwagę zasługuje również system Pedestrian Detection wykrywający pieszych czy też Road Sign Information odczytujący znaki drogowe. Ciekawie działa przede wszystkim układ City Safety, który kontroluje otoczenie i w razie potrzeby hamuje albo pomaga wykonać manewr omijający. Volvo wykrywa inne pojazdy, a także pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta – zarówno w dzień, jak i w nocy.

Obraz

Podsumowanie

Volvo V60 Cross Country dostępne jest w cenie od 204 900 złotych, ale wybierając wyższą wersję napędu i dodatkowe wyposażenie, bez problemu przekroczymy kwotę 300 000 złotych. Jeśli ktoś szuka auta eleganckiego, z minimalistycznym designem, które nie epatuje nowoczesną technologią, która rozprasza, ale mimo to chce mieć auto bogato wyposażone i z wszystkimi aktualnymi systemami, szwedzka propozycja będzie świetnym wyborem.

Plusy
  • Prosty system info rozrywki
  • Wygodny dostęp do wielu funkcji pojazdu
  • Minimalistyczny interfejs
  • Świetnie grający system Bowers & Wilkins
  • Dużo systemów bezpieczeństwa i wsparcia
Minusy
  • Bardzo wysoka cena opcjonalnego audio

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)