Vulkan na Intelu – zawiedzione nadzieje. Sprawdziliśmy nowe sterowniki z Doomem

Vulkan na Intelu – zawiedzione nadzieje. Sprawdziliśmy nowe sterowniki z Doomem

Vulkan na Intelu – zawiedzione nadzieje. Sprawdziliśmy nowe sterowniki z Doomem
19.02.2017 14:08

Vulkan oficjalnie zadebiutował na Intelu: wraz ze sterownikamioznaczonymi jako 15.45.14.4590,zintegrowana grafika „niebieskich” oficjalnie wspiera ten nowy,niskopoziomowy interfejs grafiki. A przecież z Vulkanem wiążą sięspore nadzieje, szczególnie w odniesieniu do mniej wydajnych,zintegrowanych GPU. Mniejszy narzut sterowników, efektywniejszakomunikacja z CPU – czy to mogłoby pozwolić na granie wmocniejsze gry bez niezależnych kart? Sprawdziliśmy, jak to dziśwygląda.

Okazja była niezła – w naszym labie mamy teraz oficjalnykomputer gamingowy Intel Extreme Masters (test już niebawem),maszynę z procesorem Kaby Lake, oferującym iGPU Intel Graphics 630.Oczywiście nikt nie zakładał na tej grafice grania, w zestawieznalazło się GeForce GTX 1070 – ale postanowiliśmy dlaeksperymentu kartę zielonych wyjąć, by zobaczyć, co nowesterowniki Intela potrafią w połączeniu z najwydajniejszymzintegrowanym układem niebieskich.

Nowy sterownik na Windowsa sporo obiecywał. Intel na swoichstronach wspominao wymagających zastosowaniach 3D w czasie rzeczywistym, takich jakgry, lepszej kontroli nad akceleracją grafiki i otwieraniu drogi dowykorzystania w grach wirtualnej rzeczywistości czy rozdzielczości4K HDR. Ale jak to, na iGPU? Gdy w 2015 roku Intel przedstawiał dematechniczne dla innego niskopoziomowego API, tj. Direct3D 12, skokwydajności był ogromny.

Na czerwonym Vulkan robił cuda

Zamiast ograniczać się do benchmarków, Kristov zaproponowałwykorzystanie bardzo konkretnej gry – zeszłorocznego Dooma. Dosprawdzenia możliwości Vulkana jest on bardzo interesujący:domyślny silnik gry działa na OpenGL 4.3, jednak w lipcu wydanazostała łatka przynosząca wsparcie dla renderingu na Vulkanie. Niebyła to łatka zrobiona z myślą o popisaniu się samym wsparciemnowego API, ale dla konkretnego wzrostu wydajności – przynajmniejna Radeonach.

I tak np. Radeon R9 Fury X osiągnął wzrost wydajności z ok. 97FPS (OpenGL) do 160 FPS (Vulkan), tj. o 66% . Bardziej przystępnakarta, RX 480, odnotowała wzrost wydajności z 84 FPS do 123 FPS,tj. o 46%. Tymczasem karty GeForce, również Vulkana wspierające, wDoomie nie zachwyciły. GTX 970 na OpenGL pokazał 93,4 FPS, naVulkanie 93,8 FPS. Nowszy GTX 1070 z OpenGL pokazał 130,6 FPS, zVulkanem 135,7 FPS – całe 4% wzrostu wydajności.

OpenGL na niebieskim

Uruchomiliśmy Dooma na tym naszym gamingowym Kaby Lake (bezGeForce) korzystając z przygotowanych przez producenta płytygłównej sterowników Intela na Windows 10. Rozdzielczość 1080p,ustawienia detali średnie… grywalność żadna, przy średnio11-12 FPS. Pomiar poprzez wewnętrzny miernik wydajności gry.

Doom na OpenGL 4.3, Intel Graphics 630, Windows 10
Doom na OpenGL 4.3, Intel Graphics 630, Windows 10

Nawet na najmocniejszej grafice Intela w FullHD grać się nie da.Schodząc do 720p i niskiej jakości można było osiągnąć ok.27-29 FPS, ale wyglądało to zbyt paskudnie, już lepiej byłoodkurzyć PlayStation 3 i się nie denerwować.

Vulkan na niebieskim

Zainstalowaliśmy więc nowy sterownik, przeznaczony tylko dlaWindowsa 10. Intel trzyma się bowiem mocno swojej deklaracjiniewspierania Kaby Lake na starszych Windowsach. Jest to decyzjaczysto polityczna, niczym nieuzasadniona technicznie. Pod względemarchitektury zintegrowana grafika Skylake niczym się bowiem nieróżni od zintegrowanej grafiki Kaby Lake (nie licząc nieistotnychdodatków multimedialnych). Fakt jest jednak taki – jeśli chcecieVulkana z Intel Graphics 630, musicie mieć Windowsa 10.

Rozdzielczość 1080p, ustawienia średnie – tak jak poprzednio,różnica w tym, że żadne z narzędzi do robienia zrzutów ekranu wgrze po przełączeniu backendu na Vulkana zrzutu ekranu zrobić niebyło w stanie. Sięgnęliśmy szybko po metodę najprymitywniejszą– zdjęcie ekranu, by udokumentować to, co okazało się sporymzaskoczeniem. Vulkan Intelowi tylko zaszkodził, wydajność niecospadła, do 10-11 FPS. To samo w rozdzielczości 720p, na niskichdetalach – maksymalnie 25-27 FPS.

Doom na Vulkanie 1.0, Intel Graphics 630, Windows 10
Doom na Vulkanie 1.0, Intel Graphics 630, Windows 10

Trudno w obecnej sytuacji powiedzieć, by Doom okazał sięodosobnionym przypadkiem i z innymi grami będzie lepiej. Owszem,Phoronix w swoich benchmarkach odnotował pewien wzrost wydajnościdla linuksowych sterowników Intela na Vulkanie w DOTA 2, ale jest toraczej wynik słabości wcześniejszego linuksowego sterownika OpenGLIntela, znacznie gorzej zoptymalizowanego od sterownika na Windows.

Wniosek jest jeden – na fali rosnącego zainteresowanianiskopoziomomowymi API grafiki, Intel nie stanowi żadnego zagrożeniadla AMD i Nvidii. I widać to po wynikach rynkowych z Jon PeddieResearch: czwarty kwartał 2016 roku okazał się przełomowy.Dominujący ze swoimi iGPU Intel odnotował pierwsze spadki, urosłonatomiast i Nvidii i AMD.

Obraz

Włożyliśmy więc GTX 1070 z powrotem do gamingowego peceta,granie na zintegrowanej grafice Intela to wciąż jednak forma masochizmu – tym bardziej, że niezłe karty można znaleźć w cenie do 500 zł.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (80)