Więcej e-usług w Polsce, projekt trafi do Sejmu wiosną 2013

Więcej e‑usług w Polsce, projekt trafi do Sejmu wiosną 2013

29.11.2012 15:32

Rada Ministrów przyjęła już założenia zmian w ustawach, głównie w ustawie o informatyzacji usług publicznych, które mają dalej ułatwiać nasze kontakty z urzędami. Ma być więc więcej usług elektronicznych, szybsze procedury, oszczędzanie czasu i pieniędzy, a przede wszystkim mniej wycieczek do urzędów i zapisanego papieru. Ta ustawa likwiduje bariery prawne dla e-usług. Skoro założenia są przyjęte, szkic projektu powinien być gotowy przed Bożym Narodzeniem, tak by po konsultacjach w lutym-marcu trafił do Sejmu - powiedział szef MAC, Michał Boni.

Nowa ustawa o informatyzacji ma między innymi nałożyć na urzędy obowiązki korzystania z elektronicznej skrzynki podawczej, a także zgłaszania wzorów dokumentów elektronicznych do centralnego repozytorium wraz z opisami usług, które można za ich pomocą zrealizować. Co więcej, na platformie ePUAP będzie można wystawić usługi publiczne wykonywane przez inne podmioty. Do sieci punktów, w których będzie można potwierdzić profil zaufany, dołączą placówki Poczty Polskiej oraz banki.

Obraz

W innych ustawach znajdą się zapisy umożliwiające szersze posługiwanie się usługami elektronicznymi w postępowaniu administracyjnym czy przy rozliczaniu podatków. Jeśli nie będzie możliwe uzyskanie elektronicznej kopii zaświadczenia czy opłaty skarbowej, dopuszczalne będzie posługiwanie się potwierdzoną (na przykład profilem zaufanym ePUAP) kopią cyfrową (na przykład skanem dokumentu papierowego). Dokumenty cyfrowe zostaną dopuszczone do udzielania pełnomocnictwa procesowego, składania zeznań lub wyjaśnień, sporządzenia adnotacji (przez urzędnika) i wezwania na rozprawę. Organ administracji będzie mógł zwrócić się o zgodę na korespondencję elektroniczną i, podobnie jak list papierowy, e-mail zostanie uznany za doręczony nawet jeśli ktoś nie zagląda skrzynki (fikcja e-doręczenia). Z drugiej strony, urząd będzie zobowiązany do komunikacji drogą elektroniczną już w momencie złożenia podania elektronicznego. Po udzieleniu dodatkowej zgody będziemy mogli otrzymywać wszystkie elektroniczne pisma z wielu kategorii spraw administracyjnych.

Zmiany przygotowano także dla Prawa o postępowaniu przed sądem administracyjnym. Umożliwi to wspieranie prowadzenia akt spraw sądowych przez mechanizmy elektronicznego zarządzania dokumentacją, a strony będą mogły uzyskać dostęp do nich przez Internet po uwierzytelnieniu. W formie elektronicznej będzie można składać również pisma procesowe.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)