r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Wiedźmin 3 i GTA V ruszyły na Linuksie – teraz czas na poprawki w Wine

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Dwa tygodnie temu przyglądaliśmy się temu, co środowisko Wine może dać wszystkim tym, którzy zainteresowani są uruchamianiem gier na DirectX 11 – i nie mają Windowsa. Dziś już można powiedzieć śmiało, że wydana wówczas wersja 2.3 Wine przyniosła ogromny postęp. Wiedźmin 3 stał się na Linuksie grywalny. Jasne, wiele jest usterek i artefaktów, lecz teraz to już kwestia „wyklepywania” konkretnych błędów, tak samo jak to było kiedyś z grami na DirectX 9.

Przypomnijmy: wraz z Wine 2.3 otrzymaliśmy m.in. ulepszenia mechanizmu CSMT, który pozwala zachować poprawną kolejność rysowania sceny przy bezpośrednim wywoływaniu poleceń OpenGL bez czekania na ich wykonanie. Po tym, jak skompilowane wersje Wine 2.3 staging trafiły do repozytoriów, można było sprawdzić, co potrafią. Zobaczcie to wideo przygotowane przez Piotra Małkowskiego. Jego konfiguracja sprzętowa to procesor AMD FX 6300, 16 GB RAM, grafika GeForce 750 Ti, a system to Linux Manjaro.

r   e   k   l   a   m   a

Jak widać, wydajność jest niezła, a choć usunięcie wszystkich błędów grafiki zajmie pewnie z kilka miesięcy, to można być już pewnym, że Wiedźmin 3 stanie się dostępny dla linuksowych graczy, a być może także i dla tych, co korzystają z macOS-a (choć tam z OpenGL-em jest gorzej niż na Linuksie).

Spory postęp osiągnięto w innej sławnej grze, GTA V. Grafika wreszcie jest poprawnie rysowana na ekranie, zagrać jednak nie zagramy, próba sterowania ruchem postaci zamraża grę, można jedynie rozglądać się myszą i strzelać. Ponownie jednak, nie jest to już jakaś fundamentalna przeszkoda, kolejne wersje Wine powinny przynieść oficjalne wsparcie.

W pełni grywalny stał się za to Overwatch Blizzarda. Co prawda wbrew temu, co autor poniższego wideo pisze, to raczej nie jest 60 FPS, wykorzystano też mocną konfigurację sprzętową z GeForce 980 Ti, ale w porównaniu do wyników sprzed kilku miesięcy widzimy ponad dwukrotny wzrost wydajności – a to dopiero początek optymalizacji.

To nie wszystkie atrakcje, jakie czekają w najbliższych miesiącach na linuksowych graczy. Deweloperzy obiecują już niebawem porządne wsparcie dla gamepadów Xboksa 360 w uruchamianych przez Wine grach – dzięki użyciu biblioteki xinput w tym środowisku będą one działały od razu po podłączeniu, bez kombinowania z narzędziem xbox360ce.exe, bibliotekami .dll i zaklinania rzeczywistości, by to zadziałało.

Na windowsowych grach to wszystko się nie skończy. Valve dotrzymuje obietnicy uczynienia z Linuksa platformy, która możliwościami i wydajnością dorówna Windows. Operator sklepu Steam ostatnio zatrudnił wieloletniego dewelopera serwera grafiki X.org do swojej grupy pracującej nad opensource’owymi sterownikami – i wciąż szuka nowych ludzi, szczególnie ekspertów od optymalizacji shaderów.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.