Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Windows 8 a gracz

Po pierwsze to mój pierwszy wpis więc witam wszystkich. Ale do rzeczy...

O Windowsie 8 powiedziano i napisano tutaj wiele, jednak nigdy nie dotyczyły one jednej z najważniejszych gałęzi rozrywki czyli gier. Przedstawię swoje pierwsze wrażenia jako gracza, przedstawię jak działają gry oraz opowiem o potencjalnych problemach :)

Przygotowania i instalacja systemu

Ogólnie każdy szanujący się gracz powinien zgrywać zapisane stany rozgrywki, screeny oraz filmiki (np. let's play'e) przed formatowaniem. Mimo narzekania na współczesnych producentów, przyjemne jest to że każda ORYGINALNA gra kategorii AAA (no może oprócz Dark Souls) ma jakiś mechanizm backupowania savów w chmurze. Przygotowanie do formatowania zajęło mi raptem 30 min (w tym ściągałem sterowniki na przyszły system oraz wrzucałem screeny na skydrive'a :) ).

r   e   k   l   a   m   a

Windows 8 (wersja pro z msdnaa czyli dreamsparksa) instalował się ok 15 minut, czyli dosyć szybko. Po instalacji klasycznie parę pytań od systemu no i ukazał się nowiutki interface. Fajnie i gładko lecz opisywać go nie będę, dobrych programach wiele osób się już wypowiadało na ten temat :D Potem instalacja sterowników i pewien zonk. W momencie pisania tego tekstu Logitech nie udostępnia sterowników dedykowanych systemowi W8 i powoduje to momentami ciekawe objawy (np co kilka uruchomień systemu pojawia się samoistnie okno z ustawieniami myszy i klawiatury) ale szczerze to nie jest jakiś problem. Inna kwestia że nVidia dopiero teraz udostępniła oficjalne drivery do GeForców, więc osoby które jechały na tym systemie od kilku dni tak naprawdę albo korzystały z bety (na to porządny gracz, żądny wydajności pozwolić sobie nie może), albo z whql z czerwca (stare drivery? meh) . Mimo wszystko teraz jest dobrze i nie ma co narzekać. Przejdźmy więc do...

Instalacji

Tutaj bez większych niespodzianek, wszystko działa jak na Windowsie 7. Parę rzeczy warto zanotować np.:


  • EA zaleca używania Origina w wersji beta
  • Nieraz punkbuster stwierdza że korzystamy ze zmodyfikowanego Windowsa
  • Dark Souls na chama instaluje niekompatybilną wersję Games for Windows Live. Trzeba ją usunąć i instalować najnowszą wersję beta ze stron Microsoftu

Ogólnie poza tymi paroma rzeczami problem miałem tak naprawdę jeden problem ale o nim później. Wydaje mnie się tylko że powtórzy się sytuacja za czasów Visty i producenci 3rd party obudzą się dopiero po premierze systemu z aktualizacjami. A jak wiadomo pierwsze wrażenie najważniejsze więc systemowi się oberwie :)

Codzienne użytkowanie przez gracza

Wrażenia? Bardzo pozytywne, zwłaszcza jak ktoś używa komputer do gier a dodatkowo co jakiś czas przejrzy neta (żeby nie było takim nolifem nie jestem, ale miałem pisać z perspektywy gracza to pisze ;p ). Pierwszy raz w historii komputerów opłaca się używać telewizora zamiast monitora. Po pierwsze start systemu, nawet z kontem online (tyle tylko że trzeba sobie manualnie skonfigurować autologowanie) jest szybsze niż uruchomienie xboxa. I naprawdę nie żartuję - taki jest fakt :) . Po prostu wypada tutaj Microsoft pochwalić. Kolejna rzecz to modern UI, MS trochę niestety nie wykorzystał potencjału, bowiem nie da się sterować padem ale instalacja np joy2key szybko rozwiązuje problem :d Co nam to daje? Ano jeżeli ktoś się zastanawia na jaką platformę wydać kasę, to oprócz xboxa, ps3 i niedługo wiiu pojawia się komputer. Nie to żeby prędzej się nie pojawił, ale teraz pakujemy całość do jakiegoś mini towera (lub jeżeli casualowymi graczami jesteśmy to jakaś malutka płyta z i3 lub i5 i wsadzamy do obudowy na media centera), stawiamy pod telewizorkiem i całością można sterować bezprzewodowym padem. Konsola marzeń normalnie :) (i do tego 60fps w 1080p ^^ ). Oczywiście potem większość współczesnych produkcji pada wykrywa z automatu

Co do nowości w samym systemie? Dla wszystkich dostępny jest klient XBL oraz Xbox Smart Glass. Można pisać z graczami na xboxie, wykorzystywać peceta lub tablet jako dodatkowy ekran, kupować filmy i oglądać na xboxie, wysyłać muzę na xboxa. Tylko ciągle xbox i xbox, a co z PS3 na przykład? Nico. Sony narazie nie opublikowało żadnej aplikacji w Windows Marketplace więc żadnego supportu nie ma.

Przy okazji polecam przejrzeć właśnie Marketplace'a. Nie dość że większość gier jest darmowych to mamy także parę pereł z XBL oraz Windows Phona. No i nowy saper miażdży :)

A co z grami?

No właśnie, system ma interface dosyć dobry by stać się konsolą ale prawdziwy gracz liczy tak naprawdę na dobrą wydajność. A jak to tu wygląda? Tak samo jak w Win7 :)

Sprzęt jaki posiadam:

Phenom II x4 955
MSI 770-C45
8 GB RAM DDR3 Kingostona
Dysk Samsunga 500GB 7200rmp
MSI Geforce GTX 460 1GB Cyclone

Wybaczcie że nie wstawię jakiś finezyjnych wykresów ale uważam że są niepotrzebne, bo dwie liczby to nie problem porównać.

Na pierwszy ogień 3DMark Vantage, tryb performance


Windows 7 - 16950pkt
Windows 8 - 17041pkt

Różnica tylko w gputest1 (czyli to z motorówką) - 0,5fps na korzyść Win8

3DMark 11 wersja demo, więc bodajże tryb performance


Windows 7 - 3470pkt
Windows 8 - 3494pkt

Jak widać, różnica minimalnie na korzyść win8, ale bez przesady kto by zauważył 0,5 klatki więcej :)

Teraz zrobimy prawdziwy teścik na grach. Listę otwiera nowość Dark Souls. Potem będzie Battlefield 3, Max Payne 3, Spec Ops The Line, WRC 2, Ghost Recon Online, Black Mesa Source (taki dodatek) oraz FIFA12

Dark Souls posiada limit wyświetlania ograniczony do 30 fpsów. Tutaj postanowiłem przetestować wydajność w trochę inny sposób. Jeżeli ktokolwiek grał w to zna zapewne lokację Blighttown. To opuszczone podziemne miasteczko powodowało chęć wyrzucenia pada przez okno nie tylko wysokim poziomem trudności. Na Xboxie 360, gra oferowała tutaj całe 10 fps w niektórych miejscach. Na komputerze wydajność mimo iż większa, twórcy nie poradzili sobie za bardzo z optymalizacją miejscówki. Postanowiłem ustawić się koło NPC o nazwie Quelana of Izalith i przez 30 sekund jednostajnie obracając kamerę wokół głównego bohatera. Za każdym razem był fragment tego obrotu wyświetlający tylko 14/15 fps. Po 30 sekundach obracania sprawdzałem średnią w programie Fraps


Windows 7 - 23,6 fps
Windows 8 - 24,1 fps

Kolejny test to Battlefield 3 - preset medium, 1920x1080, singleplayerowa misja na lotniskowcu, pierwsze 60 sekund


Windows 7 - 71,2 fps
Windows 8 - 71,7 fps

Max Payne 3 - preset medium, 1920x1080, pierwsze 60 sekund po otrzymaniu kontroli, wciskam cały czas 'W' na klawiaturze


Windows 7 - 61,8 fps
Windows 8 - 60,9 fps

Pierwsza różnica na korzyść Windows 7 :)

Spec Ops The Line - wszystko max, animacja początkowa, 1920x1080


Windows 7 - 89,3 fps
Windows 8 - 88,9 fps

WRC 2 - pierwszy wyścig w trybie kariery, wszystko max oprócz antyaliasingu, 1920x1080


Windows 7 - 63,2 fps
Windows 8 - 64,0 fps

Black Mesa Source - wszystko max oprócz AA, 1920x1080, przejażdżka kolejką, kamera skierowana w kierunku jazdy :)


Windows 7 - 66,8 fps
Windows 8 - 66,7 fps

Ghost Recon Online - mapka w metrze, spawnpoint A, 1920x1080, minimalne ustawiania grafiki (wierzcie mi, optymalizacja tu jest koszmarna :D )


Windows 7 - 45,5 fps
Windows 8 - 44,8 fps

FIFA 12 - wszystko max, 1920x1080, AA, v-sync


Windows 7 - 60 fps
Windows 8 - 0 fps

Jak widać spora przepaść, ale już spieszę z wytłumaczeniem. FIFA 12 nie działa na Windowsie 8. Dosyć długo przeglądałem fora EA i doszedłem do dwóch wniosków. EA być może wyda patch który naprawi grę, jednocześnie na dniach wychodzi FIFA 13 i EA nie planuje dłużej rozwijać poprzednich części. Niestety nie wiem kogo lub co tutaj winić, Windowsa 8 czy EA, jedno jest pewnie producenci znowu spowodują że system będzie niesłusznie otrzymywał baty i historia Visty kołem się zatoczy :)

Podsumowanie

Jeżeli jesteś graczem, aktualnie zadowolonym ze swojej konfiguracji plus masz dużą obudowę nie pasującą do salonu, przejście na Windowsa 8 nic Ci nie da. Jeżeli planujesz kupno nowego komputera, który ew miałby stanąć w salonie, Windows 8 jest dla Ciebie. W jednym i drugim wypadku wydajność czyli najważniejsza rzecz dla gracza jest identyczna.

Przy okazji nie dajmy się zwariować, że metro całkowicie niszczy user experience. Szczerze to siedząc od dwóch tygodni na tym systemie z aplikacji opartych o "metro" korzystałem może z 2 razy. W większości przypadków mam dalej wyświetlony klasyczny pulpit i korzystam z klasycznych skrótów klawiszowych oglądając nowe menu start dosłownie parę sekund po uruchomieniu :D

EDIT:

Obiecany test OpenGL. Test oparłem o Unigine Heaven 3.0. Rozdzielczość 1920x1080, tesselacja wyłączona, anizotropia 4x, shaders na high


Windows 7

DX11:
FPS 47.1, SCORE: 1187, MIN: 25.1, MAX 97.9

OpenGL:
FPS 40.1, SCORE 1021, MIN: 24.0, MAX 86.5


Windows 8

DX11:
FPS 47.4, SCORE: 1193, MIN: 24.8, MAX 98.1

OpenGL:
FPS 44.2, SCORE 1098, MIN: 25.9, MAX 86.5

To zestawienie jest na swój sposób interesujące. Po pierwsze trudno powiedzieć dlaczego OpenGL zdobył mniej punktów, wydaje mnie się że prawdopodobnie implementacja w Unigine nie jest tak wydajna jak być powinna. Z drugiej strony intrygujące jest to że Windows 8 dodał testowi OpenGL trochę punktów :) 

windows sprzęt gry

Komentarze